Fremstår som proff

Gastros driftssjef ved BI, Julia Arntzen, forklarer at de digitale skjermene løste flere behov samtidig.

– Vi trengte å markedsføre produktene, menyene og kampanjene våre på en mer moderne måte. I tillegg ønsket vi å gå bort fra manuelle menyer og oppslag og nå ut til gjestene på en enklere måte. De digitale skjermene har gitt oss en forenklet og mer enhetlig kommunikasjon med gjestene, og vi fremstår langt mer profesjonelle enn før.

– Skjermene er et flott sted å fortelle om nylanseringer, og dette er lett å kombinere med vareplasseringer, stand-aktiviteter, posting i sosiale medier, skilting, og samtaler med kundene våre over disk. Vi slipper nå å fargetrykke dagens meny og hive den rett i papiravfallet neste dag, noe som passer vårt miljøengasjement perfekt. Da vi skulle slutte med enkeltpakket pålegg og gå over til større forpakning, var det naturlig å få drahjelp av skjermene for å få en positiv vinkling på endringen og lykkes med å formidle at dette var av miljømessige årsaker. Vårt medlemskap i Kutt Matsvinn er viktig for oss, og skjermene er et naturlig sted å minne folk om å ikke forsyne seg med mer enn de kommer til å spise, og å inspirere dem til å hjelpe oss med å nå våre mål om 20 prosent mindre matsvinn innen 2020.

digital skjerm 5.jpg
BILDE: Hotbox i Foodcourt med skjerm til venstre fra Expoline.

Koordinerte kampanjer

– På skjermene i kantinene viser vi ukesmenyen (12 sek), og så 6 slides med ulike budskap (6 sek), men på disse er dagens meny fast plassert øverst. På denne måten har våre gjester alltid dagens meny tilgjengelig når de ser på skjermene, og dette gjør dem til et naturlig trekkplaster. Vi har også testet ut den nye funksjonen som viser avganger på kollektivtrafikk i nærheten, og ikke minst status på bysykkelstativene i området. Vi elsker alt som kommer studentene til gode og er praktisk nyttig for dem. I tillegg har vi samkjørt kommunikasjon slik at vi kan informere over hele BI når det skjer noe spesielt, enten det er ny pizza på menyen i Foodcourt, ny iskrem i kaffebaren, eller nye kaldpressede juicer i kantina i 7. etasje.

– Med dette større nedlagsfeltet har vi et helt annet tilbud til våre leverandører som ønsker oppmerksomhet fra studentmiljøet på BI. Nå tilbyr vi koordinerte kampanjer som inkluderer skjermpromotering, produktplassering, sosiale medier, skilting, konkurranser og mulighet til å stille med stand og få markedsinnsikt direkte fra forbruker. Selv om skjermene koster penger å leie, så kan det dekkes inn gjennom betalt promotering fra leverandører. Nylig hadde vi et samarbeid med en utstiller på Karrieredagen, hvor vi annonserte at de kunne få rabattkuponger på vår mat på deres stand. Et supert samarbeid og en klassisk win win-situasjon.

Digital skjerm 2.jpg
BILDE: Kaffebaren Chaqwa på BI med skjerm fra Expoline i bakgrunnen.

Totalløsning ga bedre oppstart

Arntzen forklarer at de valgte profileringseksperten Expoline som leverandør av skjermene, da de kunne levere en fremtidsrettet totalløsning som oppfylte alle behovene.

– Gastro Catering bestemte seg i starten av august 2018 at vi ville gå over til en digital skjermløsning for våre kantiner på BI. Valget falt raskt på Expoline, og vi var ikke i tvil om at det var dem vi ønsket et samarbeid med. Handelshøyskolen BI er et moderne bygg med et ungt og pulserende miljø. Vi ønsker å være proaktive og utvikle oss, og så gode muligheter i å digitalisere i kantinene, noe som kommer både studenter og ansatte til gode. Derfor måtte vi ha fremtidsrettede løsninger.

– Hos Expoline får man en totalpakke, noe som tiltalte oss fordi vi kun trenger å forholde oss til én leverandør. Gastro Catering har hele veien opplevd Expoline som godt organisert og effektive. Skjermene ble levert og installert av dem, og var i drift i løpet av få timer. Det er spesielt fint at de følger oss opp så tett som de gjør, og de har kommet med gode ideer som vi har gjennomført. Det startet med at vi gikk på befaring i våre tre kantiner og kaffebar hvor vi sammen fant ut av hvor skjermene har best effekt for å spre budskap ut til gjestene. I tillegg er skjermene LED-basert og bruker derfor lite strøm, noe som er på linje med vårt miljøengasjement.

Digital skjerm 4.jpg
Bilde: Skjerm fra Expoline i kantinen for leietakere og executivestudenter på BI

Økt salg

– Programvaren ser vi frem til også videreutvikling i, og det er supert at den er tilgjengelig på nett. Vi kan se om skjermene er online og at alt er som det skal, og legge ut forhåndsprogrammerte spillelister som starter til ønsket tid. Expoline gav oss innføring i hvordan alt dette fungerer og har alltid vært tilgjengelig og behjelpelig på telefon og mail for både dumme og smarte spørsmål. Vi har følt oss godt ivaretatt og fått god oppfølging, spesielt i oppstartfasen da det var mest nødvendig.

– Vi har fått økt salg på kampanjer og svært vellykkede nylanseringer takket være de digitale skjermene våre. I tillegg stopper gjestene mer opp og leser budskapet på skjermen, noe som har gitt oss muligheten til å formidle blant annet miljøbudskapet vårt, avslutter Arntzen.