Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
håg_450x338
404

Drivkrefter for kreativ design

industridesign, innovasjon, kreativ design

Kreativ ny design blir til i et tett samspill mellom engasjerte industridesignere og nøkkelansatte i bedrifter. Her er fem drivkrefter som fremmer kreativ design. Interessen for design er økende. God industridesign kan også være en nøkkel til vellykket innovasjon og kommersiell suksess. Dessverre er det relativt få norske bedrifter som utmerker seg på designfronten.

- Skal Norge kunne markere seg med ny fremtidsrettet design, må vi våge å gjøre ting annerledes, forteller førsteamanuensis Birgit Helene Jevnaker ved Handelshøyskolen BI.

En skjult formue

Jevnaker har i sitt doktorgradsprosjekt ved BI undersøkt hvordan kreativ design kan utvikles gjennom et langvarig samarbeid mellom foretaksomme ansatte i bedrifter og eksterne spesialister innen industridesign.

Hun har blant annet fulgt designutvikling hos møbelprodusentene Håg og Stokke, panteautomatselskapet Tomra og Hamax (som blant annet produserer barnestoler for sykkel, akebrett og skileker). Jevnaker har intervjuet 54 ledere, utviklere og markedsførere fra fem industrielle eksportbedrifter og tre tjenesteforetak. Hun har også intervjuet en rekke erfarne, spesialiserte designere fra ledende designfirmaer både i Norge og internasjonalt. I alt er det blitt intervjuer med rundt 100 personer.

– Vi finner en skjult formue av modeller, kunnskap og samhandlingsmåter i det tette samarbeidet mellom bedrift og industridesignere og designbyråer. Et slikt vedvarende samspill kan skape gjentatte innovasjoner, sier Jevnaker.

Fem krefter som fremmer kreativ design

Studien viser at designutvikling kan foregå flere steder, både innomhus i bedriften og utenfor. Industridesigneren tar med seg sine erfaringer og nettverk inn i bedriften. Dette matches mot nettverket til bedriftens representanter i designutviklingsprosjektene.

BI-forsker Birgit H. Jevnaker har identifisert 5 drivkrefter som fremmet utvikling av nytt, kreativt design:

1. Designallianser:
Utvikling av ekstraordinære relasjoner mellom kunnskapsrike designere og etablerte bedrifter. Kreativ designutvikling skjedde imidlertid ofte på kryss og tvers av vante tenke- og arbeidsmåter. Arbeidet kan utforske, utfordre og føre noe nytt til eksisterende funksjoner, kunnskapsmiljø og ansvarsområder.

2. Organisering i grenseflater:
Designutvikling med kreative designere ble organisert og koordinert både innenfor og mellom virksomhetene. Arbeidet ble ikke bare "satt ut" til designkonsulenter. Designkompetanse ble tvert om gradvis dannet og gitt spillerom i utviklingsprosesser på flere steder i virksomheten og mellom designere og ulike samarbeidspartnere.

3. Frem- og tilbake-prosesser:
En serie designfunderte aktiviteter utfoldet seg på flere arenaer for samhandling. Det handler om både brukerobservasjoner via studio, verkstedsarbeid, møter og treff med distributører og forhandlere. Arbeidet gikk frem og tilbake, mellom skisser og modeller, fagfolk og brukere.

4. Gå mot strømmen:
Designere og enkelte ledere engasjerte seg på støttende, kjempende, kreativt provoserende og utholdende vis for å oppnå "noe mer" i design og innovasjonsarbeidet. 

5. Design tar tid:
Både tidspress og vedvarende strev over tid ble identifisert i tilknytning til atypiske industribedrifter og designfirma. Det var først etter år at ny og uvant design som for eksempel barnestolen TrippTrapp eller Capisco, en sadelbasert kontorstol, tok av salgsmessig. Men så har de til gjengjeld blitt kjerneprodukter og tenkning med lang holdbarhet i de aktuelle eksportbedriftene.

Tre råd til ledere

BI-forskeren mener norske bedrifter har mye å lære av de undersøkte virksomhetene og spesialistene. Hun drister seg til å presentere tre praktiske råd til ledere som virkelig ønsker å skape ny design og innovasjon i sine virksomheter:

1. Delta selv i designutviklingen. Da samler du deg egne erfaringer og gjør deg bedre i stand til å forstå kvalitet og verdiskapende muligheter.

2. Våg å kjempe for og støtt utvikling av noe nytt og holdbart gjennom samarbeid med kunnskapsrike designere og andre spesialister på tvers av fagskiller og organisasjonsgrenser.

3. Benytt iterative, tilstrekkelig dype prosesser. Industridesign i de studerte virksomhetene innebærer gjentakende dynamiske runder med engasjert samskaping med andre kyndige for å realisere noe nytt og bedre.

Tekst: Audun Farbrot – forskning.no

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

En del bedrifter har liten respekt for grenser og kjører hardt for å nå målene sine

I dag er det mange ansatte som har problemer med krysspress mellom jobb og fritid, der jobben ofte spiser seg inn på fritidens og familielivets domener. Er dette i det hele tatt mulig å gjøre noe med ...
Organisasjonskultur

Ikke utsett til i morgen det du kan gjøre i dag

Du har helt sikkert utsatt oppgaver både én og flere ganger. De fleste av oss gjør det. Men hvorfor gjør vi det? Og hvordan kan man slutte å prokrastinere og i stedet bli mer effektiv og få mer gjort?
Bli med å bygge fremtidens regionsmuseum
Annonsér her!
Annonsér her!

10 konkrete ting suksessrike mennesker gjør litt annerledes enn andre

Selvledelse

Det krever kontinuerlig praksis og trening for å bli suksessrik. Suksess skjer ikke tilfeldig, selv om det gjerne dukker opp tilfeldigheter underveis. Suksess er konsekvensen av at du forplikter deg o...
Slik sikrer du deg suksess

Hvordan unngå å være dum, ifølge en dumhetsforsker

David Dunning er berømt for å studere dumhet, men hans arbeid viser også måter vi alle kan bli smartere på.Dumme eller inkompetente mennesker ofte for dumme eller inkompetente til å forstå nøyaktig hv...
Slik blir du smartere

Meningsfulle samtaler skaper lykkelige og målbevisste ansatte

Emosjonelt intelligente ledere bruker meningsfulle samtaler for å hjelpe ansatte til å føle seg lykkeligere og mer målbevisste. Forskning viser at jo dypere samtalen er, og jo hyppigere du har disse s...

Dyktige ledere følger med på megatrender og bruker kunnskapen om disse til å forberede bedriften til å lykkes

Verden er i enorm omveltning, og mange bedriftsledere sliter med å forstå konsekvensene av endringene rundt seg. Sjeldent har behovet for endringsledelse vært større. Likevel feiler de fleste endrings...
Les mer....
Annonsér her!
Annonsér her!

Det hjelper ikke med moderne innovasjonsbegreper hvis ikke innovasjon og nyskaping er prioritert som del av ledelsesagendaen

Vi lever i en virkelighet der teknologien utvikler seg eksponentielt. Hvordan skal man kunne klare å henge med i en verden i konstant endring? Hva kan du som leder gjøre for å sikre deg en plass med p...
Les mer....

Tren hjernen din til å være mer kreativ

Kreativitet er noe som må trenes opp og finpusses. Jo mer vi lærer om hvordan hjernen fungerer, desto bedre kan vi trene den, kontrollere den og få den til å gjøre det vi vil.Toppidrettsutøvere trener...

Medarbeiderne ønsker å være en del av noe større enn seg selv og de ønsker en personlig utvikling

Ledere står i dag ovenfor en virkelighet der både kartet og terrenget kan endre seg med lynkjapp hastighet. Hvordan du som leder håndterer utfordringer du står ovenfor, kan bety være eller ikke være f...
Les mer....

Gjør nysgjerrighet til kjernen i organisasjonskulturen

Gode bedriftskulturer er ikke bare bra for prestasjoner, men for at de som jobber der, skal blomstre og føle ekte engasjement. Den viktigste rollen for å skape et høyt presterende team, er nysgjerrigh...
Annonsér her!
Annonsér her!

Ta motivasjonen i teamet til nye høyder

Dersom de tradisjonelle metodene du bruker for å motivere teamet ditt ikke ser ut til å fungere, er det fordi du bruker feil verktøy. De beste måtene å motivere teamet ditt på, er ikke relatert til...
Les mer....

Vurder teamets prestasjon med teamevaluering

TEAMLEDELSE DEL 5

For å sørge for at teamet ditt utvikler seg, bør du gjennomføre jevnlige evalueringer for å finne ut hvordan det står til med både teamprestasjonen og -effektiviteten. Men hva bør evalueres? Og hvorda...