Jeg elsker eventyr, så jeg har alltid vært fornøyd med å være en entreprenør. Hver dag bringer meg nye utfordringer. Det kan være alt fra å finne investorer til å starte en kundeservice. Hver utgave inneholder nye funksjoner og dilemmaer, og til å løse dem må jeg både bruke kreativ tenkning og analytiske ferdigheter.

I begynnelsen av karrierer, er det spesielt viktig at en gründer både kan være en leder og en leder for å lykkes i sine virksomheter. Jeg har nylig mottatt noen leser- spørsmål fra det amerikanske magasinet Entrepreneur Magazine om dette temaet - og jeg akter å beskrive noen lederkvaliteter som kan være verdt å utvikle.

Spørsmål: Hva er de største problemene du møter når du gjør forretninger 
 

- Mike J.

Branson: Jeg pleier å følge mine instinkter når jeg tar beslutninger på forretningsreise, og noen ganger tar jeg en avgjørelse som er fullstendig i strid med alle lederskapsguruer og bransjeeksperter sine teser. Dette har medført at en av mine største utfordringer gjennom årene har vært å prøve å overbevise mine kollegaer om at vår neste innsats er helt riktig, spesielt de gangene vi har begitt seg ut i en bransje hvor vi har hatt noen erfaring.

Den beste måten å teste om ideen din er god, er hvis du klarer å overbevise dine kolleger og styremedlemmer. Denne prosessen handler ikke bare om å ha forberedt seg med en grundig markedsanalyse, men også om å kunne forklare deres kreative visjon så klart at du kan overbevise laget ditt og til slutt alle som vil bidra til prosjektet, fra investorer til lagerpersonell, om at du vil lykkes.

Det er en tøff test på lederskap, og det krever at du er en dyktig kommunikator og byggmester. Men det krever også at du har full kontroll over alle detaljer og er en kreativ problemløser. 


Da jeg presenterte ideen om å starte flyselskapet Virgin Atlantic for mine kolleger på Virgin Records, trodde de det hørtes helt horribelt ut, og at investeringen var for risikabelt. Jeg var sikker på at det ville fungere, så jeg holdt fast ved ideen. Jeg fant investorer og leaset fly. Jeg viste det var mulig å gjennomføre og vi kunne vi ta de første skritt til en vellykket lansering og til slutt vant jeg skeptikere over på min side.

Jeg gjentok dette "trikset" når jeg startet flyselskapet Virgin Blue (nå kjent som Virgin Australia), en idé som at alle i ledelsen min hadde stemt mot. Deres motstand dreide seg mest om praktiske ting, som hvordan vi kunne konkurrere med to store innenriksrutene, finne den rette personalet, kjøpe fly og så videre.

Når Brett Godfrey (som senere ble selskapets første president) kom tilbake med svar på alle disse spørsmålene, sa jeg meg helt enig. Og til tross for alle problemer som flybransjen går gjennom, går Virgin Atlantic veldig bra og med ti års erfaring i selskapet, går nå også Virgin Australia bra og er i stadig ekspansjon.

Hvis du kjører inn i hindringer som entreprenør eller leder, vurdere ideen din en gang til ved å spørre dine mest betrodde rådgivere. Hvis du føler deg usikker på innsatsen din etter at de har identifisert en rekke svakheter, spør deg selv om du fortsatt føler en sterk lidenskap for ideen din og om du vil gjennomføre den selv om du ikke tjener penger på det. Tror du virkelig på det du gjør? Hvis svaret er "ja" på alle disse spørsmålene, vil du sannsynligvis overvinne hindringene som kommer opp.

Spørsmål: Hvordan kan jeg forbedre mine lederegenskaper? Er det noen bøker jeg bør lese?
- Sraj

Branson: Du utvikler dine lederegenskaper på jobb, ikke ved å ta et kurs eller lese en bok. Bøker er nyttige verktøy når du ønsker å lese om andre som har hatt de samme utfordringene som deg, men de er ikke en erstatning for den tiden du må bruke på fabrikkgulvet eller på kontoret. Uansett hvilken bransje du jobber i må du ha kvaliteter for å lykkes som leder, og du må være i stand til å behandle dine kolleger og ansatte med samme respekt som du har mot din familie og venner, uansett hvilken situasjon du ender opp i. Det er ikke så lett for alle, men det er nøkkelen til suksess i virksomheten - og i livet.

Det viktigste er å huske verdien av ros, og det gjelder ikke bare for at folk skal føle seg bra det å virkelig forstå hva en person er god på og kunne drøfte det i detalj vil hjelpe deg å få et klart bilde av hva du kan gjøre for å forbedre virksomheten videre. Tenk på deg selv og hva du har lært og handle på det. Når folk vet at de verdsettes, at noen lytter på dem, og at de får bekreftelse på deres prestasjoner, betyr ,mye og de blir mer avslappet og åpne for å diskutere hva de ønsker å forbedre og hvorfor. Husk at et enkelt "takk" eller en melding for å feire en spesielt god ytelse kan øke moralen i hele selskapet.