-Fram til nylig var det PC-søk på Google som hadde størst fremgang. Nå er det definitivt mobilen som gjelder. Men totalt sett har det vært en eventyrlig økning av Googlesøk siden Google var etablert i 1998. Og det morsomme er at Google oppsto mer eller mindre som en tilfeldighet – som en spinn off fra Larry Page og Sergey Brins doktoravhandling ved Stanford University. I sin doktoravhandling var målet å organisere verdensinformasjonen og gjøre den tilgjengelig for folk på en brukervennlig måte. Til da hadde det vært slik at når folk søkte en søkemotor som f.eks Yahoo eller Altavista, så ville det nettstedet som hadde skrevet ordet du søkte på flest ganger havne øverst på søkelisten. Resultatet kunne da fort bli at den informasjonen du søkte fremsto fullstendig irrelevant fordi søkeordet ikke stemte nøyaktig med det du lette etter. Google hadde funnet måter å rangere ordene slik at innholdet ble langt mer relevant – noe som skapte en eksplosjon av søk. Nærmest over natten gikk folk til Google for å finne informasjon, forteller Grønbech.

Eksplosjonsartet økning

-Et morsomt faktum i den sammenheng er at fra mennesket begynte å risse inn antiloper på hulevegger i Sør-Frankrike for 50 000 år siden og fram til år 2003, så anslås det at alt menneskeskapt innhold, fra bøker, magasiner, aviser og artikler til TV og film utgjorde 5 exabite (som er nummer fem i rekken fra megabite (1 million punkter), terrabite, gigabite, petabite og exabite (hver øker med 1000 ganger)). Dette er altså iløpet av røflig 50 000 år. I går, i dag og i morgen produseres det 5 exabite informasjon. Hver annen dag produseres det like mye informasjon i verden som på 50 000 år! Bare på YouTube legges det ut 60 timer video hvert minutt. Man skulle jo tro at det ville bli vanskeligere og vanskeligere å navigere i dette farvannet. Men faktum er at vi gjør en bedre rangeringsjobb i dag enn vi gjorde i 2003 da det ”bare” var produsert 5 exabite informasjon i verden, sier Jan Grønbech.

Finn riktige AdWords

-Det var litt kuriøs historikk, men ut av alt dette er det tre ting som er viktig for ledere av norske bedrifter:

Hver eneste dag søker folk på produkter og tjenester som bedrifter har å selge. Hvis du ikke er tilstede på nettet med den informasjonen de søker etter, kan du være ganske sikker på at dine konkurrenter er det. Og det er faktisk slik at kommersielt innhold ofte er mer interessant enn annet, spesielt når folk er på jakt etter noe de trenger. Nesten alle større bedrifter og selskaper er tilstede og tilgjengelige for søk i dag, men når det er sagt, så er vel internett den plattformen som er lik for alle. Enten det er en stor bedrift eller en liten, så har man nøyaktig den samme muligheten for oppmerksomhet på en søkemotor. Og det behøver ikke å koste mye – starter du med ti kroner dagen, så kan det hende du får 20 klikk. Av disse får du kanskje tre nye kunder som gir 300 kroner i omsetning. Disse 300 ekstra kronene kan du satse gjennom å øke dagsbudsjettet og skaffe ytterligere nye kunder, og på denne måten bygge opp selskapet ditt sten på sten. Det fine og betryggende er at du kan følge med hele tiden og se nøyaktig hva som skjer på sidene dine og hvor mye du tjener på annonseringen.  Sagt på en annen måte.  Når du annonserer i en avis så har du ingen anelse om hva det gir deg i økt omsetning tilbake.  Derimot, når du benytter deg av søk som salgskanal så vet du nøyaktig, hver eneste dag, hva du tjener for hver krone du bruker.  Du kan gjøre forandringer underveis og optimere for høyere avkastning.  Ingen reklamekanal noensinne har oppnådd samme effektivitet og målbarhet.

Men det er viktig å bruke litt tid på å finne de riktige AdWords, eller søkeord, som gjør at din bedrift havner høyest mulig blant annonsørene og dermed blir den foretrukne når folk søker innen din bransje. Gjennomsnittlig har annonsørene kjøpt 2000 søkeord for å få flest mulig klikk og mest mulig oppmerksomhet ved nettsøk. Et eksempel på hvor viktig det er å være tilstede på nettet med de riktige søkeordene er selskapet Visumservice. Gründeren oppdaget at det var marked for hans tjenester da han selv sto en hel dag i kø på et konsulat for å søke om visum. Dette kan jeg gjøre for visumsøkere, tenkte han, men hvordan markedsføre seg før han hadde skaffet seg omsetning? De fleste som er i tvil om de trenger visum til et land utenfor Europa går på nett for å få svar. Og her lå løsningen for Visumservice. Han sørget for å plassere en annonse på nettsidene til alle land hvor visum er obligatorisk, og lå der alene med sin annonse. For noen øre per klikk bygget han opp selskapet sitt, og omsetter i dag for over 10 millioner. I starten kom alle kundene fra Google.  I dag er 60% faste kunder, mens 40 prosent av kundene, som da er nye,  kommer fra Googlesøk.

Thon Hotels er eksempelet på en større bedrift som har lykkes med nettsatsing. Dette vises i en case fra 2007 til 2010. Før 2007 brukte selskapet primært offline medier som aviser, magasiner og fjernsyn. Men så flyttet de brorparten av reklamesatsingen til betalte søk på nettet, og gjennom Google kommer nå 48% prosent av deres online bookinger. Antall bookinger fra Google er økt med 310 prosent, og inntektene fra Google med imponerende 1495 prosent!  Thon ser på Google kampanjen mer som en distribusjons- og salgskanal, enn en markedsføringskanal. 

Det fine med nettet er at det er en lav terskel for å komme i gang, det er 100 prosent målbart, og ekstremt kostnadseffektivt. Og ved stadig å utforske og finne nye ord og endringer øker du klikkraten raskt med 3-10 prosent. De store selskapene ansetter gjerne eksperter på dette feltet. De gjør ikke annet enn å forske i AdWords og dermed øke klikkrate og omsetning, og samtidig redusere kostnad per salg. Her er det mye å hente for alle bedrifter, sier Grønbech. 

Ta mobilen på alvor

Det andre området en leder bør være oppmerksom på er mobiltelefonen – som ikke lenger er en telefon alene, men en liten datamaskin som alle bærer med seg og som brukes i alle mulige sammenhenger. Også på nettsøk. 30 prosent av alle søk på Google kommer nå fra mobiltelefoner – og det er stadig økende. Dette er noe norske bedrifter bør ta på alvor og klargjøre for så fort som over hodet mulig. Noen har vært flinke og tilpasset sin nettside til bruk for mobilbrukere, andre har rett og slett krympet sin vanlige nettside, mens de fleste har ignorert mobiltelefonen og dens muligheter fullstendig. Faktum er at den som ikke har en strategi for mobilt søk ikke har noen strategi i det hele tatt. Hvis man ikke har en mobiltilpasset side så er dette det samme som å stenge virksomheten 30% av tiden.  Det er neppe meningen. På verdensbasis regner man med at 50 prosent av alle Googlesøk vil komme fra mobiltelefon innen år 2016. Hovedgrunnen til veksten ute er at utviklingsområder som Afrika og Asia er blant de økonomiene som vokser raskest i verden. Men fortsatt blir PC’en for dyr for mange, og mobiltelefonen blir deres første møte med Internett. Bare i India regner man at 600 millioner mennesker er kommet ut av fattigdom, har anskaffet seg mobiltelefon, surfer på nettet, handler og reiser. Men de vil ikke finne norsk innhold på sine mobiler. For de fleste norske bedrifter er ikke der. Men gjennom HowtogetMo.com kan vi hjelpe bedrifter til å tilpasse og sette opp en oversiktlig og enkel mobil nettside. Det finnes en rekke selskaper som gjør dette i dag. Du trenger ikke like mye informasjon som på PC’en, kun enkle ikoner som er lett oppfattelige. De fleste som gjør søk i Google fra mobiltelefon er på jakt etter et enkelt produkt eller en rask, enkel og direkte informasjon om noe, som åpningstider, adresse eller telefonnummer. Så en oversiktlig og lett tilgjenglig forside tilpasset mobiltelefon er alt man trenger, noe som er meget lett å konstruere. Men det er like fullt svært viktig, understreker Jan Grønbech.

Hangout med Google+

-Google+ er det tredje området ledere skal være oppmerksomme på. Google+ er det raskest voksende nettfenomenet noensinne. Det er et sosialt nettverk som i løpet av de første 250 dagene det eksisterte fikk 170 millioner brukere. Når man i dag deler film, bilder, tekster eller andre ting med venner i et sosialt nettverk, deler man dette med alle, uansett interesseområde. La oss si at jeg er en golfer, og at jeg har besøkt en bane i USA som jeg ønsker at mine golfspillende venner skal vite om og se bilder fra. I Google+ kan jeg dele alle mine venner inn i såkalte kretser, f. eks familie, studiekamerater, kolleger, fotballentusiaster eller golfinteresserte venner. Mine golfbilder kan jeg sende kun til dem, og ikke plage andre med uhensiktsmessige ting. For bedriftsledere er dette interessant i forhold til å øremerke informasjon til spesifikke grupper, eller kretser. Du kan legge ”presse” i en krets for utsendelser av pressemeldinger, ”bil” i en krets for informasjon om nye bilmerker til bilentusiaster eller potensielle kunder, ”underleverandører” til bedriftens leverandører, ”internt” for utsendelser av intern informasjon til medarbeidere etc etc. Mulighetene er mange.

Dessuten har Google+ utviklet såkalte ”Hangouts”, hvor man på nett kan kommunisere gratis gjennom videokonferanse i HD og stereo. Et eksempel på dette var da Desmond Tutu nylig inviterte Dalai Lama til sin bursdagsfeiring. Dalai Lama fikk ikke visum til Sør-Afrika, og vi satte opp en Hangout som gjorde at Dalai Lama kunne delta i selskapet gjennom videolink. Slik kan bedrifter sette opp Hangouts med kolleger, arrangere ledermøter via Hangouts eller eksterne kundemøter. Opp til 10 mennesker kan delta i slike Hangouts, fra hele verden - og det koster ikke fem øre, men er derimot både tid- og kostnadsbesparende, sier Jan Grønbech.

Alle bedrifter bør også ha sin egen Google+ side og en +1 knapp på nettsiden sin.  Dette er en enkel måte å bedre sin rangering på Google.  Når en person klikker på +1 knappen på en nettside vil dette forbedre rangeringen av den siden når den personens venner søker i Google.  Det viktigste i kjøpsprosessen er råd fra venner og derfor har Google lagt inn et sosialt aspekt i rangeringen av annonser og nettsider generelt.  Implementeringen av dette tar kun få minutter og er selvsagt gratis. 

Heng med!

-I det hele tatt er det mye ledere skal være oppmerksomme på og ta høyde for på nett i dag. Det gjelder å følge med i timen så man kan konkurrere på likefot med sine konkurrenter. Man blir fort akterutseilt i denne bransjen, og de yngre brukerne har ingen tålmodighet eller lojalitetsfølelser. Du er fort glemt hvis du ikke er synlig når de søker din informasjon. Men det skal ikke så mye til, og resultatet av innsatsen kan være formidabel. Og kanskje avgjørende for din bedrift.

Tekst: Terje Myklebost Foto: Ingar Næss studiof2