jon ivar johansen_900x1600_cropped_450x408.jpgEn av de nye «profetene» er Erik Bertrand Larssen som vil forandre livet ditt på 7 dager. Alle vet at det er lureri og bløff. Han har skrevet boken Helvetesuken – 7 dager som forandrer livet ditt. Løp og kjøp og folk løper i flokk. Han ler selvfølgelig hele veien til banken fordi han vet at han heller burde kalt boken "en helvetes bløff". Han vet selvfølgelig at det ikke er mulig, men vet at en selgende overskrift selger.

Utallig og omfattende forskning og erfaringer fra de som lykkes viser at veien til suksess er hard kvalitetstrening pluss en god porsjon flaks og timing. I følge anerkjent forskning kreves det 10.000 timer med bevisst og spesifikk streben for å ta ut ditt iboende potensial. Anders Ericsson og kollegaer ved «Florida State University» (Ericsson m.fl1991) studerte over en lang tid musikk studentene ved den anerkjente «Music Academy i West Berlin». De delte studentene i tre gruppen; Fremragende studenter som forventet å bli internasjonale stjerner og som ble beskrevet som super talenter (spesielle gener), de som var ekstremt gode og man forventet ville spille i verdens fremste orkestre og de som var meget gode og man forventet ville bli musikklærere med meget høy kvalitet. Deres funn overrasket alle som tror på myten om at medfødt talent er det som avgjør. Ved fylte 20 år hadde de som var fremragende trent kvalitativt i minst 10.000 timer. Dette var minst 2000 timer mer enn gruppe 2, og 6000 timer mer enn gruppe tre.

Deres viktigste funn var imidlertid at det ikke var ingen unntak til dette mønster. Det forutsetter naturligvis at du har talent nok, og stor interesse for det du vil bli god i.
Det eneste velmente «mirakeldoktorer» som Bertrand Larssen og hans kollegaer bidrar med, enten de er brannmenn som overlevde med et mirakel eller andre, er å gi alle som ikke lykkes og sliter i hverdagen, enten på jobb eller privat, enda dårligere samvittighet. Alle som har behov for å lese slike bøker, gå på kurs og foredrag med temaet har jo prøvd alt dette som ikke virker. Når det ikke virker så legger man lett skylden på seg selv og egne evner. De forsterker derved den erfaringen mange av oss er vokst opp og har fra bl.a skolen som har lært oss at vi ikke har talent. Jeg vokste selv opp med en slik erfaring i norsk og fikk dårlige karakterer, men har på tross av det skrevet 12 bøker. Mange jenter har en slik erfaring fra matte og tror ikke de har «mattehue». C. D. Dweck, en av verdens ledende forskere innen motivasjon og utviklingspsykologi, kaller dette en «fixed mindset» i motsetning til «growth mindset»(Dweck; Minset. 2008. Standford University). Hun kan dokumentere at «fixed mindset» er det største hinder for læring og suksess.

De færreste av oss er imidlertid bevisst at «mindset» og innstilling til egne egne evner er lært og sosialiserte. Vi er ikke bevisst at denne innstilling gradvis utvikles til å bli automatiserte tanker og følelser om oss selv og derved vår motivasjon for læring. Dine automatiserte tanker gjør at du handler vanemessig og på autopilot. Å endre disse automatiserte tankene og vanene er enormt vanskelig. Forskere kan dokumentere at autopiloten prosesserer mer enn 11.000.000  bits informasjon pr. sek, mens den rasjonelle og logiske viljen og selvkontrollen bare prosesserer 50 bits/sek. Hvis dette er i nærheten av å være riktig så skjønner du at viljestyrken du trenger for å endre vaner slik som feil livsstil eller røykevaner, taper før vi begynner. Det hjelper ikke at du vil, setter deg mål og vet hva som skal til. Selvkontrollen er som en svak muskel som gir etter for alle fristelser i hverdagen. Tenk bare på en uvane som å se på sms når den tikker inn eller å snoke i kjøleskapet om kvelden? Autopiloten greier ikke motstå fristelsen og den handler automatisk og før du tenker. Tenk på alle slike små og store fristelser du utsettes for i løpet av en dag?
Det finns naturligvis ikke en mirakelkur som ender automatiserte tanker og vaner på 7 dager eller som løser det å motstå disse daglige fristelser. Det hjelper ikke å høre et forerdrag om hva du bør gjøre. Det eneste som hjelper er bevisst anstrengelse («Deliberate effort») i tusenvis av timer til du har automatisert nye vaner.
Problemet er at selvkontrollen er som en liten muskel som blir fort sliten. Den orker ikke dette og derfor fortsetter de fleste av oss som før selv om du vil, er motivert og vet hva som skal til (Daniel Kahneman. Thinking fast and slow. 2011. Nobelprisvinner i økonomi).

Derfor mislykkes 90 % av alle LEAN prosesser i næringslivet og derfor fortsetter utrolig nok 90 % av "bypass" opererte personer som før kort tid etter operasjonen (Dr. Edward Miller, the dean of the medical school and CEO of the hospital at Johns Hopkins University)

En enda større utfordringen er imidlertid at 90 % av oss ikke tror det gjelder oss? Autopiloten har automatisert såkalte snarveier («heuristics») for å unngå slitsomme tanker og følelser og har en sterk tilbøyelighet til å være overoptimistisk på egne vegne er en av disse. Vi går derfor alle mann i komfortfella. Livet blir til slutt som en komfortabel seng – god og ligge i, men vanskelig å komme ut av.
En av mange slik komfortfeller er å søke stadig nye selvhjelpsbøker og selvhjelpsforedrag. Vi vet innerst inne at det er selvbedrag og en gigantisk bløff. En bløff media er med å hause opp og underbygge.

Hvis du aksepterer at det eneste som hjelper er hardt arbeid med rett kvalitet over lang tid og at autopiloten søker å unngå anstrengelser så fins det en tredje vei. Du må hjelpe og dytte («nudge») selvkontrollen din (Nudge. Richard H. Thaler and Cass R. Sunstein «nudge»). Ett eksempel; For "bypass" opererte pasienter er tilbakefallet til livsstil før operasjonen normalt er 90 %, men for de som deltok i et program to ganger i uken i en gruppe prosess med andre pasienter i minst ett år viste det seg at 77 % av pasientene 3 år senere fortsatt hadde ny livsstil. Dette programmet sammen med andre i samme situasjon virker som en sosial «dytter» fordi mennesker først og fremst er sosiale «dyr». Vi synes det er svært ubehagelig å ikke bli likt og akseptert av andre mennesker og lar oss påvirke enten vi vil eller ikke. Vi hermer, kopierer og sosialiseres ubevisst til den gruppen vi identifiserer oss med og er en del av enten vi vil eller ikke. (The soscial animal. David Brooks. 2011).

TEKST: Jon Ivar Johansen, Utdannet fra Krigsskolen og BI. Leder i ulike virksomheter blir.a utviklingsdirektør i SAS. Gründer av flere selskaper sist IT og konsulentselskapet Maze. Tidl leder av Skedsmo Fotballklubb alpintrener og sportslig leder i Nero alpin. Er aktiv Blogger og forfatter.