Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Jumping businessman
404

Jumping businessman

Entreprenører bør ikke tenke for mye

Entreprenører som bruker mye tankekraft på å hente inn mest mulig informasjon, lykkes dårligere med å omsette idé til ny bedrift enn de som automatisk tenker på gjennomføring.

entrepenør_450x314.jpg

BI FORSKNING: Mindsets hos entreprenører

I en stadig tøffere internasjonal konkurranse er vi avhengige av entreprenører som kommer opp med nye, geniale ideer og som lykkes med å omsette ideene til levedyktige bedrifter.

En betydelig andel av dagens unge vil trolig få seg jobb i virksomheter som ennå ikke er etablert.

Flere universiteter og høyskoler tilbyr utdanningsprogrammer innen entreprenørskap og innovasjon.

Doktorgradsstipendiat John-Erik Mathisen og førsteamanuensis Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI har gjennomført en studie av hvordan økt formalkompetanse påvirker tankemønstrene hos folk som er interessert i entreprenørskap.

 

Tankemønstre hos entreprenører

Tankemønstre kan beskrives som automatisert gjenkjenning av mønstre i omgivelsene med tilhørende handlinger.

Sjakkspilleres evne til å se og løse sjakkoppgaver som vanlige folk vil trenge lang tid på å tenke på, er et godt eksempel på et tankemønster.

– Vi antar at tankemønstre er viktige i all yrkesutøvelse, og vi har undersøkt hvordan entreprenørskap kan beskrives som tankemønster, fremholder Arnulf.

Forskerne skiller mellom to ulike typer hovedtankemønstre hos entreprenører:

  • Elaborerende (utforskende) tankemønstre:
    Tankemønstre som handler om å vurdere situasjoner og ta inn informasjon. Under påvirkning av elaborerende mindsets blir folk åpne for ny informasjon og ettertenksomme. Men samtidig øker også innslag av tvil. Når du tar inn ny informasjon, innebærer det blant annet at du får problemer med å konkludere.
  • Implementerende (gjennomføringsorienterte) tankemønstre:
    Tilstand der alt tolkes ut fra kjente mønstre og der utfallet alltid er en form for handling, det vil si gjennomføring.

 

Måler tankemønstrene

Mathisen og Arnulf har utviklet en metode for å måle elaborerende og implementerende tankemønstre hos entreprenørskapsstudenter.

– Undervisning kan selvsagt gi nyttig informasjon for folk som er interessert i entreprenørskap. Men selve undervisningssituasjonen kan tenkes å gi en overvekt av elaborerende tankemønstre med tvilrådighet og for mange ulike ideer, sier forskerne.

Forskerne gjennomførte sin studie av tankemønstre blant 242 bachelorstudenter ved Handelshøyskolen BI og økonomistudenter ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Resultatene av studien offentliggjøres nå i tidsskriftet The International Journal of Management Education.

 

Kostnaden av tvil

Studien viser at studentene som deltok i undersøkelsen har ulike grader av de to tankemønstrene. Forskerne undersøkte om det var noen sammenheng mellom studentens tankemønstre og antallet nyetableringer.

Studenter med implementerende tankemønstre står for de fleste nyetableringer. Forskerne fant ikke en tilsvarende sammenheng mellom nye bedrifter og studenter med elaborerende tankemønstre.

– Elaborerende tankemønstre kan forstyrre nyetableringer. Studien indikerer at formalkunnskaper kan komme i veien for handlekraft ved at den gir rom for mer tvil, sier Arnulf.

Forskerne argumenterer for at tvil er en kostnad ved noen faser av økt utdanning.

– Bare studenter med svært høy grad av implementerende tankemønstre så også ut til å kunne nyttiggjøre seg de elaborerende tankene.

Mathisen og Arnulf mener undervisningen må ivareta og fremme implementerende tankemønstre hos studentene ved læresteder som underviser i fag der yrkesutøvelsen krever inititiativ, som for eksempel entreprenørskap og ledelse.

– Hvis man ikke tenker på det, vil formalutdanning i verste fall kunne føre til passivitet og tvilrådighet, advarer Arnulf.

KILDE: BI Business Review 
BI Business Review er Handelshøyskolen BIs digitale kanal for faglig formidling (forskningskommunikasjon).

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Skap en empatisk høytpresterende kultur!

En empatisk høytpresterende kultur er avhengig av at alle i organisasjonen bidrar. Det fordrer at det eksisterer en "oss"-kultur og at organisasjonen og lederen er opptatt av lærende ledelse i stedet ...
Les mer....
konflikter[1]

Hvordan overvinne konflikter på jobben

I urolige tider øker konfliktene på arbeidsplassen. Men ikke tenk at ansatte kan løse uenighetene selv. Som leder må du lytte til de ansatte og ta tak i konflikten i tide.Når mennesker er under stort ...
Annonsér her!
Annonsér her!

De aller fleste mennesker som går på jobb ønsker å bli en god variant av seg selv og gjøre sitt beste, men da må de også få tilpasset ledelse

Mange tror at det å være en leder innebærer å bruke makt for få det som de vil. Men for å få en god relasjon med dine ansatte, må du gjøre det totalt motsatte.LederNytt har snakket med organisasjonsut...
Les mer....

Innovasjonstanker fra suksessfulle ledere

Det å bekymre seg for å feile kan hindre ledere og virksomheter i å omfavne innovasjon. Her får du noen nyttige tanker om innovasjon fra suksessfulle ledere.
Les mer....

Ferskinger i arbeidslivet

Sommerjobb sesongen er rett rundt hjørnet og mange har en ungdom i huset som skal prøve seg i sin aller første jobb. Men hva venter egentlig ungdommen i arbeidslivet? Hvordan kan vi ruste dem og hjelp...

Arbeidsgivere bør ta mer økonomisk ansvar

Den siste tiden kunne en undersøkelse fra SSB fortelle oss at folk med forbrukslån og kredittkortgjeld har lavere livskvalitet. Dette vekker bekymring hos både forbrukerøkonomer og psykologer, men arb...
Annonsér her!
Annonsér her!

Hvordan være en god leder i økonomisk krise

For å forberede seg på en økonomisk nedgang er det vanlig å tenke mer praktisk: man jobber tettere på teamet sitt og øker både tempo og arbeidsmengde. Men i stedet for å gi energi og skape tillit, sli...
Les mer....

Se på AI som din beste venn – i stedet for noe som skal ta over jobben din

Du trenger ikke være redd for at AI skal ta jobben din. Tenk heller på hva AI kan gjøre for å lette arbeidshverdagen både for deg selv og dine ansatte. 

Fremragende ledere er synlige og mentalt til stede

Å være mentalt til stede som leder betyr å være fullt engasjert og oppmerksom i øyeblikket, spesielt i interaksjoner med andre. Dette er spesielt viktig i stressende tider. En leder som er til stede i...
Les mer

Fokuset ditt er et kraftig verktøy - legg merke til om det du velger å tenke på og snakke om gir eller tapper deg for energi

Se for deg følgende situasjon: Hodet og viljestyrken sier at du må være effektiv, produktiv og få ting gjort. Men følelsene saboterer alle gode forsetter – du føler deg frustrert, kraftløs og mismodig...
Annonsér her!
Annonsér her!

Skal du komme inn som leder i et faglig tungt miljø uten akademisk bakgrunn, må du være meget klok på hvordan du håndterer folkene og bruker kompetansen deres

Enkelte miljøer består av folk med særlig høy kompetanse og fagbakgrunn, noe som kan gi utfordringer for deg som leder. Du må vite hvordan du best leder slike faglig tunge miljøer, samt hvordan du iva...
Les mer....

6 avgjørende tips for å mestre effektiv teamledelse

Du kan ha svært dyktige medarbeidere, men det er effektiv teamledelse som styrer dem i riktig retning og hjelper dem med å lykkes. Her er noen tips for hvordan du effektivt kan lede teamet ditt.