del 2 i epostskolen leser du her!

Det er mye enklere å bestemme seg for at det skal sendes ut et nyhetsbrev hver måned som skal inneholde det vi har hatt tid til å skrive, enn det er å planlegge relevante (for mottakeren) utsendelser med grunnlag i definerte mål og innsikt i behovene til den som er målet for utsendelsen.

Heldigvis. Det gir nemlig deg som har styrke til å gjøre jobben skikkelig et forsprang på konkurrentene. Et varig forsprang!

I denne artikkel kan du lese om:

·        Hvordan du lager en plan for innhold til e-postene dine

·        Ta med deg 15 tekst og bildetips

·        Trene med 2 raske skriveoppgaver

·        Syreteste e-postmarkedsføringen din

Skap innhold som treffer

Med strategien på plass vet du hva du skal oppnå og hvem du skal snakke til. Nå kommer jobben med å fylle e-posten din med innhold. Innholdsdefinering dreier seg om å bestemme seg for hva du skal si til hvem, når, på hvilken måte. Litt forenklet inneholder alle e-postutsendelser følgende elementer:

Mottakere = e-postadresser og informasjon om dem du skal sende e-posten til. Husk at alle mottakere i følge Markedsføringsloven må ha gitt deg et aktivt samtykke, med mindre dere har en løpende kunderelasjon.

Innhold = emnefelt, avsendernavn, overskrifter, brødtekst, lenketekster, bilder, tester, konkurranser, annonser osv. Med andre ord alt det som skal bidra til at e-postutsendelsen gir verdi til mottakeren og oppfyller dine mål.

Måling = statistikk over hvem som har fått, åpnet, klikket på hver e-post. Hvilke elementer som fikk (eller ikke fikk) respons. Eventuelle tester av ulike typer av innhold og plassering. (Mer om måling kommer i fjerde og siste del av denne artikkelserien).

Landingssider = det stedet mottakeren kommer etter at han eller hun har klikket på en lenke i e-posten. Utforming av landingssider er et eget fag, men en velkjent fallgruve er å bruke alle pengene på e-posten og sende folk rett til forsiden av nettstedet ditt fremfor en egen side som er skreddersydd for å skape den aktiviteten som var målet med utsendelsen.

Innholdet i alle fire henger sammen og vil påvirke resultatet. De henger også sammen fordi de flytter leseren din nedover i salgstrakten fra den første oppmerksomhetsfangeren til mottakeren gjennomfører en ønsket handling. Men før du kaster deg over tastaturet og lager lister, planer og innhold må du gi utsendelsen din en personlighet.

Spør deg selv: Hvis nyhetsbrevet ditt var en person, hvordan ville han eller hun vært? Har du først laget en “personlighet” kan flere personer skrive nyhetsbrev, kampanjer og dialoger, og mottakeren vil likevel føle at han er i personlig kontakt med én spesiell.

En personlighet kan for eksempel være:

• Den hyggelige bekjente som sender deg nyttige tips med jevne mellomrom.

• Den troverdige rådgiveren som gir deg faglig påfyll til nytte i jobben din.

• Bransjekollegaen som hjelper deg med å holde deg oppdatert om hva som skjer.

• Den serviceinnstilte selgeren som gir informasjon om gode tilbud og nyttige løsninger.

• Den nevenyttige håndverkeren som tipser deg om hvordan du kan spare tid og penger.

Den andre jobben vi anbefaler deg å gjøre før du setter i gang er å gå runden med intern avklaring og forankring. Spesielt hvis du er avhengig av kolleger fra andre avdelinger, sparer du mye tid og potensielle frustrasjoner hvis du har forankret følgende:

Ressurser = Hvor mye tid og penger planlegger dere å bruke på nyhetsbrev, kampanjer og/eller kundeprogram. Det er billigere å bruke e-post enn mange andre kanaler, men det er fremdeles slik at kvalitet koster og at det tar tid å lage gode utsendelser.

Roller = Hvem skal gjøre hva til hver utsendelse? Skal du skrive og lage alt selv eller er det kolleger som skal levere deler av innholdet, bidra med adresselister, kople utsendelsen sammen med andre aktiviteter, gjøre den faktiske utsendelsen etc. Ofte er andre avdelinger involvert. Uansett må du sørge for å få prosjektet forankret så høyt opp du kan i organisasjonen - det som ledelsen er opptatt av får som kjent en lettere vei til målet.

Verktøy = Det er mulig å lage gode e-postutsendelser ved hjelp av Outlook, men du kommer veldig fort til et punkt der et eget verktøy for e-postutsendelser blir nødvendig. Ta IT-avdelingen med i prosessen tidlig, så sikrer du deg gode hjelpere fremfor kjepper i hjulene!

Er du på vei til å kjøpe deg et eget e-postverktøy finner du en sjekkliste på vergil.no under Tips og Sjekklister, som er summen av våre erfaringer med både gode og dårlige leverandører.

Teksten og bruk av grafiske elementer

Uansett hvor mye tid og krefter du bruker på å lage e-postmaler og dialogløp, samle inn adresser og lage gode landingssider, er det teksten i e-posten som kommer til å avgjøre om du får den responsen du vil ha. De ordene du bruker og hvor god du er til å formidle budskapet ditt. Så enkelt og så vanskelig!

Samtidig er utvikling av tekst og grafiske elementer til e-post to sider av samme sak. God tekst med bilder som ikke forsterker budskapet eller tar oppmerksomheten bort fra det du vil si, reduserer responsen. En annen sak er at mer enn halvparten av leserne dine sannsynligvis aldri kommer til å se bildene og grafikken, siden de leser e-post med bildevisningen avskrudd.

Sist men ikke minst, må du også ta hensyn til hvordan e-postmalen din er bygget opp når du skriver. Vær med andre ord forberedt på å gå flere runder med både tekst, bilder og plassering før e-posten er ferdig. Og husk å avstemme begrensningene med de andre innholdsleverandørene før de begynner å skrive.

Her er 15 tips å ta med seg på veien:

1.       Skriv aktivt

2.       Skriv så kort du kan

3.       Skriv med leseren i tankene

4.       Skriv for å motivere leserne til å gjøre det du vil

5.       Skriv noe som gir leseren verdi

6.       Skriv innenfor den rammen du har satt av i malen

7.       Skriv med hjertet!

8.       Be om respons hvis du vil ha det

9.       Bruk bilder som forsterker budskapet og som passer inn i profilen

10.   Bruk samme bildestørrelse enten i lengde eller bredderetning, slik at helhetsinntrykket blir ryddig og leservennlig

11.   Velg et nært bildefokus

12.   Gjenbruk gjerne bilder fra andre kanaler

13.   Sørg for at bildene passer inn i bedriftens profil

14.   Sjekk om mål og mening forsvinner hvis bildene ikke vises

15.   Og sjekk at du har luket ut alle skrivefeilene før du trykker på SEND!

Lykke til med å lage innhold som har verdi både for kundene dine og bunnlinjen!

SKRIBENTER: SKALLEVOLD OG BELT. Elisabeth Kilberg Skallevold og Ranveig Belt er dialogrådgivere og skribenter i Vergil.no. E-postskolen er et kompetansetilbud fra Vergil. Det er et 15 timers kurs med eksempler og praktisk læring. I løpet av 2010 og 2011 har mer enn 170 salgsfolk og markedsførere sittet på skolebenken og lært hvordan de skal komme i gang med e-postmarkedsføringen sin. Les mer på www.vergil.no/epostskolen