Amazon endrer folks handlemønster

– Amazon er verdens største digitale kjøpesenter. Med Amazon Prime, deres versjon av en betalt kundeklubb med flere fordeler, får kundene billigere og raskere leveringer, tilgang til TV, musikk, lydbøker, lagring og masse mer. For bedrifter er Amazon en leverandør av lagring, mail og bedriftsløsninger. I tillegg tilbyr Amazon butikker og produsenter å selge produktene gjennom sin plattform. De har også sin egen markedsføringsplattform som fungerer på samme måte som Facebook, og er på den måten enda en konkurrent om markeds- og annonsebudsjettene til butikker og produsenter.

– Amazon sin nettbutikk står for nær halvparten av all e-commerce i USA, men står for mindre enn 50 prosent av inntjeningen til selskapet. Størst bidrag til inntjeningen kommer fra deres webløsninger. I Tyskland ser man at med inntoget til Amazon, så endret dette folks handlemønster. I 2017 handlet 90 prosent av tyskere på Amazon, og selskapet hadde 53 prosent av den tyske e-handelen (PWC Studie: Total Retail 2017). I samme undersøkelse sa 1/3 av respondentene at de kjøper mindre i butikk og besøker andre e-handelsaktører sjeldnere på grunn av Amazon.

Finn ut hvordan du vil bruke plattformen

Eskedal påpeker at fordelene Amazon kan ha for bedrifter, ligger i at bedrifter kan bruke Amazon sine plattformer og tjenester for å nå ut til kundene på nye måter. Amazon er rett og slett en ny salgs- og markedsføringsplattform for dem – som gir mange muligheter.

– Det handler om å ta de riktige valgene og bestemme seg for hva man vil, og hvordan man vil bruke plattformen. Det er nok ikke riktig for alle, og heller ikke at alt man selger i butikken sin, også selges på Amazon. Jeg tror at alle bør gjøre en grundig vurdering om man skal være med eller ikke. De som venter for lenge, vil med stor sannsynlighet tape terreng.

– Selger eller produserer du varer, må du vurdere om du skal bruke Amazon som markedsplass for å selge dine varer. Velger du det, må du sterkt vurdere hvordan du skal bruke deres markedsføringsplattform for å få varene foran kundene. Kjøper du varer, må du se hva slags varer Amazon kan tilby deg som kunde og hvilke fordeler det vil ha å velge dem som leverandør. Her handler det om pris, tilgjengelighet og levering. Amazon har gjennom sin historie vist at de lett kan finne eller skape konkurrerende produkter til varer som selger godt. Det er derfor viktig å vurdere hvilke varer man både ønsker å selge og kjøpe gjennom plattformen. Nå er det nok lite sannsynlig at Amazon vil kopiere norske varer, men det kan være greit å orientere seg om hvilke produktkategorier Amazon i dag tilbyr egne merkevarer, og holde seg unna konkurransen med dem. Hvor mange av disse som kommer til å bli tilbudt i Norge, gjenstår å se.

– For å skape et bilde av hvordan man må vurdere konkurransen fra Amazon bør man tenke at man som en liten butikk konkurrerer med de store aktørene som NorgesGruppen og Rema. Amazon gjør alle varer tilgjengelig overalt. Ikke bare gjennom internett og nettbutikker, men én stor markedsplass som kan tilby forbrukerne nesten alt de skulle trenge. Så Amazon vil konkurrere like mye med Elkjøp som med interiørbutikken i krysset på Nesbyen. Og det gjør at din bedrift kan nå mye lenger ut, samt at konkurransen blir mye tøffere. Du må da tenke på hva du kan gjøre for å gjøre opplevelsen for kundene enda bedre, slik at de ikke velger Amazon. Og om du er lokal, må du tenke på hvordan du kan bruke plattformen til å selge i hele landet. Dette er en vurdering som hver enkelt bedrift bør gjøre, og veie fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Amazon gjør netthandel enklere

På spørsmålet om den norske forbrukeren er klar for Amazon, så svarer Eskedal at de allerede er på Amazon.

– Nets, tidligere DIPS, den største leverandøren av betalingsløsninger i Nordens e-commerce-undersøkelse, viste allerede i 2018 at 23 prosent av nordmenn hadde handlet på Amazon. Den endringen som har skjedd i handlevaner det siste året, vil bli stående og fortsette å utvikle seg. Når Amazon kommer for fullt, og om de klarer å levere slik de gjør i andre land, vil dette påvirke norsk handel for all fremtid. Med dette mener jeg at selv om pandemien nå har endret våre handlemønstre, vil Amazon gjøre netthandel enda enklere for kundene når de ruller ut for fullt: Levering neste dag, ingen leveringskostnad og ikke minst gi kundene en makt som de ikke har i dag.

– Google har blitt stedet vi går til når vi har spørsmål. Tall fra undersøkelser i England (Salmon Future Shopper Report), viser at Amazon har fått fotfeste som det stedet man starter handelen sin. Altså har Amazon klart å befeste seg som Google for shopping. Ifølge undersøkelsen starter 54 prosent av alle kjøpsreiser på Amazon, og 80 prosent av de spurte i undersøkelsen sjekker prisene på Amazon mens de handler – både på nett og i butikk. Det viser at de endrer handlevanene våre når de kommer inn i et marked. Med de gode fordelene som «klubben» Amazon Prime har, gjør dette også noe med handlevanene våre. Disse Prime-kundene handler oftere og mer hos Amazon – fordi de klarer å bygge lojalitet.

Se muligheten før alle andre

– Som leder bør man forstå hva Amazon er, hvordan det fungerer og hvordan det har endret både markeder og forbrukere. Derfor må man som leder se både muligheter og trusler, slik at man både er med og jobber imot. Med å jobbe imot så må man se på hva man selv gjør for og med kundene. På bakgrunn av dette bør lederegenskapene være: digital forståelse, analytiske evner og evnen til å se muligheter og å tørre.

For å utnytte tjenesten best mulig må man bruke Amazon som salgs- og markedsføringskanal. Hold deg oppdatert på hvilke løsninger de ruller ut i Norge. Det vil nok komme mye mer enn bare nettbutikk. Som bedrift kan man handle direkte fra deres B2B-butikk. De kan hjelpe deg med datalagring, e-post og nettbutikk. Du må ikke bare se på Amazon som en konkurrerende nettbutikk, men se på alt hva Amazon tilbyr som kan bety noe for din bedrift. Vær åpen for å se muligheten før andre.

En andre digitaliseringsbølge

Hvordan Amazon vil påvirke den norske retail-scenen, var nok mye mer aktuelt før pandemien enn det er nå, mener Eskedal. Han forteller videre at den tvungne digitaliseringen vi har opplevd det siste året, er mye av det samme som ville skjedd om vi hadde vært uten pandemien og Amazon hadde kommet.

– Fremover vil forskjellen av det digitale og fysiske smelte mer sammen. De bedriftene som kan skape de beste synergiene av det fysiske og digitale, er de som kommer til å ha suksess. Amazon ligger lengst fremme i verden på det digitale, og vil tvinge bedrifter til å ta enda flere steg fremover enn hva de har gjort til nå. Man sover hvis man tror at man kan holde ut til pandemien er over, og at man kan gå tilbake til normalen. Kundene kommer til å kreve gode digitale og fysiske opplevelser fremover. Jeg håper derfor at den norske retail-scenen skjønner hvilke utfordringer de står overfor – og tar tak – slik at de ikke står igjen på stasjonen. Amazon vil starte en andre bølge av digitalisering, og denne må man være klar til å være med på.

– Mest av alt vil denne bølgen handle om kundeopplevelser. Når kunden opplever hvor bra Amazon behandler deg som kunde gjennom hele kjøpsprosessen, oppfølging i etterkant og det å gjøre ting så enkelt som mulig, da vil alt annet virke tungvint i fremtiden. Pandemien har lært mange hvor lett det er å handle på nett. Samtidig har det også vist oss hvor bra den fysiske opplevelsen er for enkelte kjøp. Men å dra ens ærend til butikken for enkle ting som sokker, truser og shampo når dette bare kan bestilles på nett, vil vi nok se at forsvinner. Hva som står igjen etter dette, blir spennende å se.
– Som sagt, så er nok ikke Amazon for alle, men det gir muligheter for mange som kanskje tenker lokalt i dag. Med Amazon har man muligheter til å nå nye markeder og kundegrupper. Så dette er en vurdering hver og en bedrift bør gjøre. De må teste, lære og ikke minst være villige til å gjøre det som trengs slik at de ikke lar muligheten gå fra seg. Det er selvfølgelig produsenter og handel som både vil påvirkes og som har flest muligheter, men jeg mener at alle selskaper bør se hva de tilbyr, hvordan de tilbyr det, hva man kan lære og hva man kan utnytte, avslutter Eskedal.

Dette må du unngå å gjøre

  • Ikke “vent og se hva som skjer». Da er det raskt for sent.
  • Ikke tro at Amazon ikke er en konkurrent til din bransje. Se hva de gjør opp mot andre bransjer, og lær av det. Det digitale visker ut bransjeskillene, så selv om man driver med noe helt annet, kan man alltid lære av andre bransjer.
  • Ikke vær redd for å prøve: det er når man feiler, at man lærer.
  • Ikke glem å se på alt som Amazon leverer i andre land, se hvor du har muligheter og noe å lære.
  • Ikke tenk at Amazon ikke kommer til å lykkes fordi «Norge er Norge».

Eskedals 5 beste tips for å lykkes

  1. Begynn med å sette deg inn i hvordan Amazon fungerer.
  2. Lag en strategi for hvordan dere: 1. Skal møte utfordringen, 2. Hva dere skal lære mer om – som skal grunne i hva man skal gjøre når.
  3. Skal du selge på Amazon; velg deg noen produkter, ikke alle.
  4. Om du ikke har startet allerede, bør du forberede deg på en verden med mye tøffere konkurranse. De som lykkes med å kombinere det beste fra den fysiske og digitale verden, er de som kommer til å ha mest sjanse for å lykkes.
  5. Få kontroll på din digitale tilstedeværelse gjennom nett, e-commerce, sosiale medier, SEO, SEM og annonsering.

Her kan du få en oversikt over hva Amazon tilbyr i dag

Amazon Web Services (AWS) - Cloud Computing Services

Amazon Business – Amazon for Work | Amazon Business

 

Om Erik Eskedal

Jobb: Head of Marketing, Communication and Technology, Eqology

Utdanning: Handelshøyskolen BI – BaH Internasjonal markedsføring

Erfaring: Chief Technology Innovation Officer – IPG Media Brands, Managing Director – Reprise Digital, Byråleder og Digital Strateg – Iteo, Digital Communication Manager – Visma. Snart 20 års erfaring med markedskommunikasjon med særlig fokus på det digitale. Jobbet både på kundesiden og som konsulent samt i mediebyrå i selskaper som Visma, Iteo og IPG/IUM.

Tekst: Cecilie Hals Hammernes        Foto: IUM