LederNytt har snakket med Christine Calvert, som jobber mye med førsteinntrykk.

– Aller første gang du treffer dine nye medarbeidere, legger du grunnlaget for hva de synes om deg. Nøkkelordet her er «bevissthet». Hvor bevisst er du hver eneste gang du skal treffe et nytt menneske? At andre føler seg sett, er en god start på et godt medarbeiderskap. Og som leder er det ditt ansvar å gi et godt førsteinntrykk.

Ledere er helt vanlige mennesker, og det kan godt hende at det er lurt å fortelle noe fra livet ditt. Det viktigste er å være autentisk. Det synes hvis du «later som».

– Det å ikke etterlate seg et godt førsteinntrykk, kan gi konsekvenser du ikke nødvendigvis tenker over. Når ansatte for eksempel skal få en ny leder, er det mye spenning knyttet opp til hvem dette mennesket er. I verste fall risikerer du at medarbeiderne dine kan bli demotiverte allerede ved det første møtet.

Tips til godt førsteinntrykk

Calvert har flere konkrete råd og tips til hvordan man kan jobbe med sitt eget førsteinntrykk. Av erfaring ser hun at disse rådene gjelder for alle typer mennesker og yrkesgrupper. Som et eksempelscenario kan du se for deg at du kommer inn som ny leder i en bedrift.

– La oss si at du skal presentere deg for dine ansatte for første gang. Husk at det alltid lønner seg å smile og ha et åpent kroppsspråk. Da signaliserer du at du både har tillit til tilhørerne, og du inngir tillit. Øv på de første to setningene du skal si. Det er helt greit å være litt nervøs, men du må også vite at du har kontroll. Ha øyekontakt med tilhørerne, se rundt deg. Snakk tydelig og ha et fast håndtrykk når du hilser på noen.

– For å gi et godt førsteinntrykk i de første møtene med dine nye kolleger, er det lurt å være forberedt. Hvordan er kulturen i bedriften? Lønner det seg å være streng? Lyttende? Det finnes ikke noe fasit, og det skal både være riktig for deg og riktig for bedriften. Å fortelle en vits (risikosport!) kan være kjempemorsomt, eller en katastrofe. Det spørs helt hva slags miljø du kommer til, og hva slags folk du skal jobbe med.

– Tenk også på hvilken situasjon medarbeiderne dine er i når du kommer inn som en ny leder. Har de mistet en leder de er glad i? Er de lettet, og du er det nye håpet? Er de lei av endringer? Er de lei av rutiner? Det eneste som hjelper her, er grundige forberedelser. Aller helst bør du snakke med den forrige lederen, en i styret eller en medarbeider (men husk at alt du hører er et «partsinnlegg»). Det er også viktig å tenke på at mange kan ha blitt kjent med deg på forhånd i sosiale medier når de får høre at du er den nye lederen deres. Hvordan fremstår du? Hvordan kommuniserer du? Se på dine personlige profiler i alle kanaler med et kritisk blikk. Fremstår du som en person andre får lyst til å jobbe med? Løfter du andre opp og heier på dem? Bidrar du til gode og konstruktive dialoger?

Lett å gi et dårlig førsteinntrykk

– Det er mange ting som kan føre til at førsteinntrykket ditt blir alt annet enn bra. Hvis du ikke er oppmerksom når folk kommer inn i rommet. Å stå med ryggen til og fikle med pc-en (vær tidlig ute). Å bare prate om seg selv, istedenfor bedriften. Å presentere planer og vyer som ingen har hørt noe om. Å si at det nå skal bli mange endringer. Som leder bør du berede grunnen før du presenterer tankene dine. Typiske scenarioer og situasjoner der ledere med fordel kan jobbe mer med å gi et godt førsteinntrykk, er blant annet det første møtet med medarbeiderne og den første én-til-én-medarbeidersamtalen.

– Tenk også over hvordan du er mot andre utenom jobben. Har du noen gang truffet en person for første gang, og så legger du merke til at hun ikke er hyggelig mot resepsjonisten? Eller har du sett fyren som går mutt om bord i bussen uten å hilse på bussjåføren – og deretter havnet på møte med ham? Er du hyggelig mot folk rundt deg, vil vi andre få et bedre førsteinntrykk. Det er svært lite tiltalende å overse menneskene rundt oss som får hjulene til å gå rundt

– Sjekk også om førsteinntrykket ditt ble godt mottatt. Det beste er å spørre om det er noen spørsmål. Da bør du være forberedt på alle typer spørsmål, også kritiske, og svare tydelig og med respekt. Selv om du kanskje må lete litt etter det positive, har de aller fleste en god intensjon med kritiske spørsmål, og de bør du være takknemlig for. Det verste er faktisk hvis ingen sier noe, verken positivt eller negativt. Også dette bør du også være forberedt på. Ikke la første møtet fisle ut i pinlig stillhet. Det er du som skal ta regien på det første øyeblikket og det siste ordet du sier til dine nye medarbeidere, avslutter Calvert.

  • Calverts bok- og filmtips om førsteinntrykk:

    Jeg anbefaler varmt «What every BODY is saying” av Joe Navarro. Han har en fortid fra FBI og er en mester i en avlese nonverbal kommunikasjon. Anbefaler også Allan Pease på YouTube: “Body language, the power is in the palm of your hands”. 

  • Calverts eksempler på effekten av førsteinntrykk
    Da jeg var på oppdrag for en statlig bedrift nordpå, opplevde jeg et førsteinntrykk jeg aldri har vært borti verken før eller siden. Få visste hvorfor jeg var der, men likevel var det smil og hilsener uansett hvor jeg vendte meg. Dette gjorde at jeg følte meg inkludert og likt, spesielt siden jeg kom utenfra. En slik opplevelse gjør at man får lyst til å forholde seg til bedriften igjen, og man forteller andre om det.
    For å illustrere det motsatte, så skulle jeg holde et kurs hos et selskap i Oslo. Dermed visste alle hvorfor jeg var der. Likevel følte jeg meg ignorert og usynlig helt fra jeg kom dit. I kurslokalet sto jeg fremst i rommet, men ingen snakket til meg eller kom bort. Dette var ingen hyggelig opplevelse, og det første til jeg ble usikker på hvordan kurset kom til å gå. I pausen var riktignok folk hyggelige, men det førsteinntrykket de ga, var ikke spesielt positivt.
  • Om Christine Calvert:

    Kursutvikler, foredragsholder og forfatter, kjent som Norges eneste Tekstdoktor. Underviser i digital markedsføring og journalistikk på Høyskolen Kristiania.

 

TEKST: Inger Lise Kontochristos  FOTO: Eide Foto