Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Coaching og ledelse
404

Coaching og ledelse

Få en god coach og se bedriften blomstre

Coaching

En virkningsfull kommunikasjon med coachen vil gi økt omsetning og høyere lønnsomhet, bedre arbeidsmiljø og mer tid til utviklingsarbeid! Og så blir du som leder tryggere i egen lederrolle!

 

- Jeg har jobbet som coach i 10 år for flere av Norges største bedrifter og jeg har opplevd at bedriftene som har benyttet tjenestene mine både har fått bedre lønnsomhet og bedre arbeidsmiljø fordi lederne klarer å se sine roller tydeligere. I tillegg er de blitt flinkere til å bruke tiden og ressursene mer effektivt. Og mange ledere som har blitt coachet har mestret lederrollen på en ny måte som har beriket bedriften, forteller Remi Stenersen i Petajamaa *Partners. Stenersen har som coach spesialisert seg innen ledelse og har registrert endel gjengangere det syndes mot.
 
Vær klar og tydelig

- Gjennom mitt virke som coach har jeg møtt så mange ledere at jeg har kunnet se mønstre som går igjen hos ledere i norske bedrifter. For det første må en leder være helt klar og tydelig. Ikke bare når det gjelder krav, men også når det gjelder å følge opp kravene. Dette er noe som mange har emosjonelle sperrer for å gjøre. Vi lærer ledere å følge opp krav på en måte som virker stimulerende og motiverende for medarbeiderne. Ved hjelp av å støtte ledere har vi klart å få "håpløse" medarbeidere som aldri har levert forventning, til å overgå organisasjonens krav mange ganger. For alle medarbeidere er "forskjellige" og det å lære ledere flere måter å følge opp medarbeidere på, gir dem kreativitet og effekt. Det er utrolig hvor fort en kan bli kvitt usikkerhet, sier Stenersen som mener effektivitet er viktig.
Lær å deleger

- Merkelig nok er tid den ressursen vi alle har likt av, men ledere klager på at de har for liten tid. Å sette av tid med en coach vil gi mange tusen ganger tiden tilbake. Vi hjelper ofte ledere med å kunne skille vesentlig fra uvesentlig og det å kunne delegere på en måte som virker motiverende. Det er ofte en overraskelse for ledere hvor givende det er for medarbeidere å få nye oppgaver. I tillegg må lederne jobbe mye med bedriftsstrukturen og få grupper til å tenke større om hva de kan få til, samt å legge gode konkrete oppfølgingsplaner på dette. Og hvis du som leder har opplevd at en strategi og taktikk er vedtatt uten at det skjer noe, er dette er en tegn på manglende konsensus i gruppen. Alle medlemmene er ikke enige hva de har sagt ja til og samtidig sagt ja. Dette resulterer i planer som ikke blir gjennomført og personer "unnskylder" seg med at hverdagen tok dem, sier Remi Stenersen.
 
Bedre selvinnsikt

- De aller fleste lederne har et stort forbedringspotensial som kan hentes ut om man bare lærer hvordan man kan styrke selve lederrollen og se mulighetene fra flere sider. Som coach bidrar jeg til at bedriften igangsetter en ressursorientert og løsningsfokusert prosess som bidrar til du lærer å lede deg selv bedre, se mye muligheter, få flere valg og handle deretter. Dette med mål at bedriften skal bli bedre til å nå sine mål og tjene mer penger. Det er en prosess som gir rom for en positiv utvikling av tanker, følelser og adferd i forhold til de visjoner og mål, eller de endringer som er riktig for din bedrift. Gjennom en serie samtaler fokuserer coaching på det du har behov for å arbeide med, skape og utvikle, sier Stenersen.
 
Velg med omhu.
- Gjennom mine møter med næringslivet har jeg også møtt mange dårlige coacher. Dette er også uavhengig av utdanning og bakgrunn. Når du skal velge en coach til deg eller din ledergruppe er det viktig å spørre hva slags resultater vedkommende har vært med å skape sammen med sine tidligere kunder både på kort og lang sikt. Ta gjerne kontakt med referanser, men viktigst av alt: Du skal merke at en coach virker umiddelbart. Evaluer utbyttet suksessivt og ikke bruk tid på coaching som ikke virker. En god coach skal kunne skape resultater som merkes både på kort og lang sikt, sier Stenersen.

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Overlever din bedrift de neste ti årene?

Ordet disrupsjon er et av nåtidens store buzzwords. Ny teknologi, digitalisering og kunstig intelligens, samt banebrytende holdninger hos nye generasjoner, gjør at store bedrifter ikke lenger kan føle...
Les mer

Hør hva jeg sier!

Hvor viktig er egentlig kommunikasjonens plass i lederskapet? Og hva skjer egentlig når vi snakker sammen? LederNytt har snakket med lederkonsulent og endringsagent Konrad Magnus om hva kommunikasjon ...
Les mer
Annonsér her!
Annonsér her!

Makten i de riktige spørsmålene

Enten du skal drive intervjuer, medarbeidersamtaler eller i en annen sammenheng ha behov for å vite mer om makten i de riktige spørsmålene og hvordan de stilles.   Det er ikke bare journalister og ...

7 kraftfulle måter å motivere seg selv på

Motivasjon og målsetting

I næringslivet snakkes det ofte om viktigheten av å motivere andre som våre ansatte, vårt team, våre leverandører og våre kunder. Det vil si alle andre, da med unntak av oss selv. 

7 karaktertrekk som kjennetegner en fremragende leder

Fremragende ledelse

Nøkkelen til å tiltrekke seg fremragende, dyktige og talentfulle mennesker er kanskje ved å representere noe av det samme selv? 

Ikke be meg om å konkretisere!

Det er altså ikke konkretiseringen i seg selv jeg har noe imot. Tvert imot er konkretisering for meg roten til alt godt: Konstruktive diskusjoner, gode møter og effektiv markedsføring. Men formen! Den...
Annonsér her!
Annonsér her!

Slik kan ledere og medarbeidere avdekke og snu bruken av hersketeknikker

Hersketeknikker

De aller fleste av oss har vært utsatt for herskteknikker, enten bevisst eller ubevisst. Men på noen arbeidsplasser kan dette være et problem som må tas tak i. Dette er adferd som brukes gjennom tale,...

Ledelse må handle om samarbeid

I en artikkel fra Stanford University av Theresa Johnston, forteller Mark Leslie, en high-tech entreprenør og foreleser i ledelse ved Stanford Universitet, at han i løpet av det første minuttet han tr...

Selskaper med engasjerte ansatte utkonkurrerer selskaper med misfornøyde ansatte

6 tegn på at en av dine ansatte er misfornøyd. Hold utkikk etter disse vanlige, men ikke alltid åpenbare, røde flaggene som kjennetegner en ansatt som ikke er fornøyd.   

Kreativitet - hva er det og hvorfor er det viktig?

Ledere bombarderes stadig med buzzord som påstår å være løsningen på alle problemer. Et unntak fra alle disse nye ordene er et gammelt begrep - som de siste årene har fått mer og mer oppmerksomhet båd...
Annonsér her!
Annonsér her!

Prestasjonsteam med riktig fundament for å skape produktivitet, effektivitet og innovasjon.

Prestasjonsledelse

Å gi prestasjonsteam det riktige fundament blir stadig viktigere i bedriftsmiljøer hvor samarbeid i økende grad blir sett på som en løsning for den totale ytelsen.  

10 tips for å bli mer effektiv som leder - basert på intervju av over 200 ultra-produktive mennesker

Tipsene er basert på en amerikansk undersøkelse med intervju av over 200 ultra-produktive mennesker, inkludert syv milliardærer, 13 olympiske mestere og over 200 suksessfulle entreprenører. Et enke...