Hvis du på hvert møte gir en liten idé, strategi, eller taktikk som vil forbedre teamets salgsevner, og motiverer med belønning eller anerkjennelse, vil du se en økning i produktivitet og salgsresultater,

Her er seks tips du kan bruke på dine salgsmøter for å øke resultatene:

1. Begynn med en ”energizer”

Start møtene dine til avtalt tid og begynn med noe moro. Belønn de som er punktlige slik at forsinkelsesfaktoren etter hvert går ned. Fortell morsomme historier, del salgshøydepunkter, eller diskuter målene fremover.

2. Hold det enkelt (K.I.S.S. – Keep it simply simple)

Spør deg selv: Trenger dette elementet å være med på møtet? Eller kan det bli tatt utenfor møtet?

Pass på at det er et høyt tempo, og skap riktig atmosfære ved å sørge for at det er gøy. Tilfør verdi ved å hjelpe salgsteamet med å forbedre en viktig ferdighet som vil hjelpe dem med å lande avtaler.

3. Ha tre regler for individuelle oppdateringer

Når man diskuterer personlige oppdateringer, sørg for at temaene er små, og svarene tidsbestemte. På den måten tar det ikke over møtet eller demper energien til resten av deltakerne.

For å sikre at individuelle oppdateringer ikke tar opp for mye av salgsmøtet, følg disse tre reglene: Sett tidsbegrensninger, lag forskjellige temaer rundt suksesser, som hva man lærte av prosessen og fremtidig fokus, og vit når du bør ta individuelle saker utenfor møtet.

4. Motiver og belønn

Du må motivere i hvert eneste møte. Salgsteamet har en tøff utfordring og trenger å føle seg støttet og anerkjent. Dette handler ikke om store gaver eller eksepsjonelle øyeblikk, et enkelt ”takk” kan ha stor betydning.

Tenk på å fordele belønninger inn i ulike kategorier. Du kan gjøre dem morsomme, skape konkurranse rundt dem, gjør dem team-baserte, anerkjennelse-baserte eller eksternt-fokuserte, som for eksempel å få innspill eller anerkjenne en utenfor salgsteamet.

5. Kompetanseutvikling

Hvert salgsmøte må strekke og utfordre team-medlemmenes ferdigheter for å holde dem skarpe og dyktige. Man kan fokusere på potensielle kunder, nettverksbygging, generering av leads, møter med klienter, presentering av løsninger eller hvordan man lander avtaler. Det handler om en jevnlig kompetanseutvikling og dette er en nøkkel til å skape verdi på møtene.

6. Standard agenda

Bruk en enkel, konsekvent og standard agenda som er lett å følge, og som vil holde deg fokusert og på riktig spor. Med denne kan du redusere forberedelsestiden du trenger før møtene. Sett alle agendaene i en mappe for senere referanse slik at du sikrer at du ikke gjentar noen av de morsomme og kreative segmentene.

Hvis du følger disse tipsene, kan du redusere møteforberedelsene til 10 minutter eller mindre per møte, og du vil skape møter av høy verdi. Dette vil garantert øke produktiviteten og generelle resultater i ditt salgsteam.

kilde:Entrepreneur.com.