”Pasienten”er syk, ligger nede og symptomene på hva som feiler ”pasienten” vises kun på overflaten (finanskrisen). Under overflaten finner vi langt mer dyptgående og alvorlige årsaker til hva som ligger bak symptomene. For oss som daglig kjenner på symptomene i næringslivet handler det nå om å ta viktige og riktige verdivalg, tenke nytt og å endre kurs.
”Det er nå engang slik at det hjelper lite med brannslokning i 1. etasje dersom brannen befinner seg i Tårnsuiten!”
- Å være trygg på seg selv som menneske og leder - stå i ”stormen” sammen og for mennesker.
- Å ta ansvar for medarbeidere ved å sette av tid til kommunikasjon og vise tydelighet og omsorg i kommunikasjon.
- Å være et godt eksempel/rollemodell for sine medarbeidere gjennom ”walk the talk”.
- Å være fullt tilstede for sine medarbeidere i kropp, sjel og sinn når vanskelige situasjoner oppstår.
- Å takle uforutsigbarhet og nye mestringsområder sammen med medarbeidere – være et medmenneske - en MENNESKELEDER!
- Verdsettelse som menneske – bli sett/anerkjent/ha en betydning (Hvem vi er).
- Mestring ift oppgaver med bakgrunn i våre evner og ferdigheter (Hva vi gjør og hvordan vi gjør det).
Så hvordan er det i din bedrift? Er du en leder som ser dine medarbeidere både som menneske og ift deres prestasjoner? Er svaret JA, flott! Fortsett med det!