Detaljhandelen merker den økende netthandelen, som regnes som en viktig årsak til at mer enn 6.000 butikker, reisebyråer og eiendomsmeglere måtte legge ned bare i England i fjor. Men samtidig satser stadig flere butikker på å overleve og lykkes ved å tilpasse seg det digitale publikum.

Adobes undersøkelse blant 600 detaljhandlere viser at 72 prosent av dem planlegger å øke sine investeringer i ny teknologi for digitalmarkedsføring.  Men ifølge Gupta er dette bare halve jobben, og bare 25 prosent vil investere i å lære opp ansatte på denne teknologien.

- Det kan være fristende å kutte kostnader og håpe at utfordringene løser seg selv. Men det gjør de ikke. Kundene forventer noe nytt – og en sammenhengende opplevelse på tvers av alle kanaler og plattformer må til for å skape kundeengasjement og salg, sier Vijayanta Gupta i Adobe. Her er hans fire råd til fremtidssikring av butikken.

1. Bruk kunstig intelligens

Det finnes nå enorme mengder data som kan brukes til å forstå kundene og deres preferanser bedre. Men for å utnytte dette må man ha en helhetlig datastrategi og riktige verktøy. Kunstig intelligens gjør det mulig å grave dypere i kundedataene for å levere mer relevante, personaliserte opplevelser til kundene – både raskere og mer målrettet.

2. Bygg en kundeorientert kultur

De fleste som lykkes i dag er startet i en digital kultur, og plasserer kunden i første rekke. Veien til en sammenhengende kundeopplevelse på tvers av online-, fysiske og mobile kanaler starter med ledelsen. Butikkens ledere må sørge for å bygge broer internt – for en usammenhengende kultur resulterer i en usammenhengende kundeopplevelse – og dermed utilfredse kunder.

3. Digitaliser dine medarbeidere

En annen Adobe-rapport viste at virksomhet som øker investeringene i digitalmarkedsføring har større sannsynlighet for å nå – eller til og med overgå – sine forretningsmål. Virksomheter som gjør det bra er også mer tilbøyelige til å investere i sine medarbeideres digitale ferdigheter gjennom opplæring og oppdatering på trender og nye verktøy.

4. Riv siloene – skap et godt samarbeid

Det må legges til rette for godt, sømløst samarbeid mellom ulike avdelinger, team og roller, for eksempel de kreative, markedsførerne, selgerne og de digitale. Ved å samle alt på én kundeopplevelsesplattform blir det enklere å fordele rollene og styre oppgavene effektivt på tvers av funksjoner. Resultat blir bedre produktivitet og kundeopplevelser.

Kilde: pressemelding