Kaker hos NAV

– Senere, da jeg var ferdig med videregående skole, arbeidet jeg på hotell i cirka ti år og trivdes veldig godt med det, blant annet fordi jeg hadde stor frihet og kunne styre arbeidstiden min selv. Men så ble hotellet lagt ned og jeg mistet jobben. Da kom sykdommen tilbake og jeg fikk angst og ble deprimert. Jeg var mye hos NAV fordi jeg var arbeidsledig og ville finne meg en jobb raskest mulig. I denne tiden hadde jeg stor glede i det å bake. Bakingen gjorde meg faktisk bedre og jeg hadde lyst til å drive med baking.

– En dag gikk jeg på NAV og i spiserommet ordnet jeg et bord fullt med cupcakes. De ble veldig imponert og ville gjerne hjelpe meg og mente jeg ikke kunne kaste bort et slikt talent. Det hjelper mindre med ord enn med å se og smake, fastslår den kreative kakebakeren fra Rygge

Arbeidsglede er nøkkelen

Bjørn-ali Abdullah mener hardt arbeid og stress ikke nødvendigvis er helseskadelig og gir mye sykefravær. Negativt stress er uheldig, men positivt stress, når man gleder seg til jobben og gjør det man liker aller best tror han er nøkkelen til helse og sunnhet. 

– Nå driver jeg med det jeg liker aller best og nå er jeg frisk, selv om jeg arbeider hardt og tar imot bestillinger. Har man noe å gjøre som man liker å drive med, så kan det godt bli stress, men det er positivt stress og ikke negativt stress. Det blir det ikke så mye sykefravær av. Nå gjør jeg noe som jeg elsker å gjøre og jeg har mye mer å gjøre enn jeg hadde før. Nå er det heller ikke slik at jeg gleder meg til fredag og gruer meg til mandag, for da har man det jo egentlig ikke så bra på jobb. Selv om jeg får høre at jeg må ta det rolig, for jeg kan bli syk igjen, så er det ikke slik, for dette er noe jeg liker å gjøre.

– Jeg holder en del foredrag for bedrifter om dette og understreker da at det er viktig å tenke positivt. Du skal ikke ta en jobb som du ikke trives med. Først og fremst må du finne en jobb du brenner for. Da kan den gjøre deg mye bedre. Du må finne ut hva du liker. Noen er glad i å jobbe med mennesker, andre er glad i å jobbe med hendene. Jeg snakket en gang med en mann som hjelper folk som hadde det dårlig på arbeidsplassen. Han var psykolog. På arbeidsplassen hadde man tilrettelagt for alt mulig for å få ned sykefraværet, men det hjalp ikke. Sykefraværet gikk ikke ned til tross for mange forskjellige tiltak.

– Først da de bedret miljøet på jobben, ble det forandring. Da sank sykefraværet. Det er viktig å skape arbeidsglede, og fokusere på det som er positivt. Vi mennesker har lett for å gå ti hakk ned på det som er negativt og kanskje bare ett hakk opp på det positive. Vi må inkludere alle og alle må bli sett eller hørt. Hva er den enkelte medarbeiderens sterkeste side? Hva kan han eller hun gjøre bra? Alle må oppleve at jobben virkelig trenger deg. Maskineriet går ikke ordentlig rundt uten meg, alle er like viktige. Slik er det jo i samfunnet. Enten man er advokat eller kjører søppel så er man like viktige, ellers går ikke samfunnet rundt.

Bedre arbeidsmiljø

Det viktigste en leder kan gjøre for å få ned sykefraværet er å sørge for at bedriften har et godt arbeidsmiljø, at medarbeiderne trives på jobb og sørge for at alle får drive med det de er best på og det de liker best.  Bjørn-ali anbefaler også noen enkle konsentrasjonsøvelser.
 
– Ledere må tilrettelegge for hver enkelt medarbeider og må kjenne de forskjellige medarbeidernes behov slik at man forstår hva de egentlig er på jakt etter. Medarbeidere er forskjellige og har forskjellige behov. Man må fokusere på det som er bra. Medarbeiderne trenger ingen påminnelse om det de ikke kan og det de ikke får til. Ledere må også lytte til alle. Noen kan være veldig frampå, men noen sier lite. Da må man sørge for at alle blir hørt og alle blir inkludert. Man må se alle og se alles behov.
 
– Vi mennesker er i veldig stor grad flokkdyr. Vi følger den som tar initiativ og det har lett for å bli slik vi følger etter de som er veldig sterke. Hvis den sterke en dag ikke er der, blir alle forvirret og usikre. Gode ledere bør være mer opptatt med å lytte til sine medarbeidere enn av å snakke til dem. Ved å lytte til medarbeiderne er det lettere å lære dem å kjenne slik at vi vet hva de trenger og hva de er gode på. Vi har et ordtak som sier at vi har to ører, men bare en munn, det betyr at vi skal lytte mer enn vi snakker, for vi lærer ikke når vi snakker.

Konsentrasjonsøvelser

Bjørn-ali anbefaler også konsentrasjonsøvelser på jobben noen minutter hver dag. God konsentrasjon hjelper en til å holde fokus og unngå stress.

– Det er viktig å styre tankegangen. Du må være 100 prosent tilstede og ikke bære på bekymringer eller være forvirret. Da får du fram den fulle kreativiteten. Konsentrer deg, pust dypt og fortell deg selv positive ting. Tenk positivt, senk skuldrene. Ta fem minutter med avkobling. Slå på rolig og stressdempende musikk.   Det er medisin for mange sykdommer. Mange sover dårlig og opplever mye stress, men i bunn og grunn er det ikke det som gjelder. Det handler om relasjoner og hva vi gjør ut av hverdagene våre.

– Er man mye borte fra jobb på grunn av sykdom, kan det handle mye om følelser. Trives man på jobb, er man også mindre syk. Ofte er det jo slik at når vi har fri, står vi tidlig opp, men når vi skal på jobb har vi lyst til å sove lenger. Den som gleder seg til å gå på jobb, vil heller ikke være så ofte syk, avslutter Bjørn-ali.

Om Bjørn-ali Abdullah: Driver et bakeri og nettbutikken Alis Drømmekaker og tar imot bestillinger på alt fra cupcakes til selskapskaker. Holder foredrag for bedrifter.

TEKST: Steinar Steinkopf Sund