Generasjon Z

- Spillereglene for selskapenes virksomhet er i endring. Ledere som fortsetter etter de gamle reglene vil snart bli spilt ut over sidelinjen, skriver Thomas Malnight, professor i strategi og bedriftsledelse ved business-skolen IMD, Tracey Keys, leder for Strategy Dynamics Global SA og Kees van der Graaf, tidligere medlem av Unilevers ledelse.

De understreker at gamle tankemåter må legges bort og erstattes med en frisk tilnærming basert på hvordan verden utvikler seg - ikke hvordan den var tidligere.

Kort sagt handler det om å kaste alle rammer og tenke utenfor boksen:

- Grensene mellom bransjer og selskaper og forskjellene på kolleger og konkurrenter er i ferd med å viskes ut. Rene forretningsforbindelser erstattes med kompliserte og sammenvevde økosystemer, forklarer trioen.

For å forberede virksomheten på fremtiden, må man forstå disse endringene i spillereglene. Ledere må ta hensyn til fem hovedområder:

  • Konkurrenter. Konkurransen er ikke lenger begrenset til andre selskaper som ser ut som, opptrer som og tenker som deg. Nå foregår kampen på tvers av bransjene.
     
  • Tilvekstmarkeder. Kampen om geografiske markeder med høy tilvekst skjer ikke bare mellom selskaper. Det er også en strid mellom ulike tankemåter, med bakgrunn i forskjellige forretningsmodeller og økonomiske systemer.
     
  • Forbrukere. Selskapene snakker om å eie forbrukerne, men i mellomtiden er det forbrukerne selv som tilegner seg makt, innflytelse og valgfrihet.
     
  • Samfunn. Samfunnets forventninger til selskapene er i endring. Selskapene må bidra positivt til samfunnet hvis de vil ha "tillatelse" til å drive virksomhet.
     
  • Kompetanse. Kompetente medarbeidere ønsker mer enn en lønningspose og det å lyde ordre i 40 år. Det er engasjement som teller. For å engasjere seg, ønsker de ansatte et arbeid med mening i organisasjoner som bryr seg om mer enn penger.

Malnight, Keys og van der Graaf forteller at spørsmålet om kompetanse gikk igjen konstant da de i arbeidet med sin nye bok intervjuet 156 administrerende direktører og andre høyere ledere fra hele verden. For hvem er egentlig fremtidens ansatte og hva innebærer deres forventninger for arbeidsgiverne?

Nå kommer Generasjon Z

Generasjon Y har kommet med andre forventninger enn tidligere generasjoner. Og snart etterfølges generasjon Y av den mest digitalt integrerte generasjonen noensinne: Generasjon Z (født etter 1995). De som tilhører denne generasjonen har aldri levd i en verden hvor man ikke kan føre en samtale med hvem som helst, hvor som helst og når som helst.

For dem finnes det ganske enkelt ingen grenser mellom den fysiske og den virtuelle sfæren. Men det er ikke bare teknologien som har formet dem. De har vokst opp i en tid preget av globalisering, global terrorisme og den verste økonomiske krisen siden 1930-årene, peker de på.

- Selskapene ser økte forventninger fra ansatte, samfunnet og forbrukerne. Dette får følge av større krav til engasjement i relasjonene. Selskapene må endre tenkemåter og fokusere på samhandlingenes kvalitet mens de pågår, ikke hvor lenge de varer, skriver de.

Lengre arbeidsliv skaper utfordringer

Arbeidsgivere kan forsikre seg om disse yngre generasjonenes engasjement ved å tilby dem måter å løse problemer på som utfordrer evnene deres uten å sette dem i bås.

Og det er ikke bare de yngre generasjonene som teller:

Lengre arbeidsliv betyr at organisasjonene snart består av arbeidsstyrker med personer fra de fleste av eller alle disse generasjonene.

- Når de etablerer nye spillestrategier, må bedriftslederne tilrettelegge kompetansestrategiene sine for å lokke til seg og motivere personer fra alle generasjoner, understreker de tre.


​Kilde: DN.no

Les også: Slik blir du unik og ettertraktet som leder!