websider_450x299.jpg

Ledere har et overblikk som få andre i organisasjonen. Samtidig er det for få ledere som har et bevisst forhold til bedriftens nettsider. Til gjengjeld kan ledere ansvarliggjøre og har til og med lisens til å drepe innhold som ikke holder mål.

– Nettstedet er startpunktet. Du hører det klikker i tastaturet når du ringer folk. I andre enden av linjen lurer de på hva bedriften driver med! Hvilket inntrykk gir den? Nettstedet handler om omdømme og omsetning. Det er derfor noe ledere definitivt bør befatte seg med. Helst i en situasjon hvor det er litt ro, mak og tid for refleksjon, sier gründer og markedssjef Jostein Magnussen i Netlife Research.

Mye krefter legges ned i utvikling og oppdatering av nettsteder. Nettopp mulighetene for fortløpende å gjøre forandringer ligger i teknologiens art – på godt og vondt. I brosjyrenes tidsalder ble det lest korrektur opp og ned frem til trykk. Etterpå var det definitivt for sent å gjøre forandringer. På nettet har man ikke det presset. Noen ganger er dette veldig tydelig.

– En korrekturlesning kan være på sin plass. Er innholdet oppdatert?

Svarer vi på det brukerne spør om? Snakker vi et språk som brukerne forstår? Får vi fram hva som skiller oss fra konkurrentene? Slike ting, sier Magnussen.

Men, det er langt mer enn korrektur han tar til orde for. Det virkelig store spørsmålet er om nettstedet egentlig funker? Går det i det hele tatt an å bruke nettstedet fra en mobil enhet?

– På mange nettsteder kommer nå halvparten av nettrafikken fra mobile enheter. Sidene må være tilpasset dette, og det på en god måte. Det må være lett for brukerne å få gjort det de kom for, sier Magnussen.

Magnussen har utarbeidet 7 råd:

1) Forberedelser: Skriv ned minst 5 ting folk bør kunne gjøre på nettsidene

Før du starter – tenk igjennom hva forskjellige brukere i forskjellige målgrupper bør kunne gjøre på nettstedet. Ikke se på nettstedet mens du gjør dette

2) Prøv selv!

Klarer du å få gjort det folk skal?

3) Funker det på mobil?

På mange nettsteder er over 50 prosent av trafikken fra mobil. Tilpasser nettstedet seg ulike nettdingser – på en god måte? Det er ikke nok at nettstedet er mobilt tilpasset, det må også gå an for brukeren å få noe fornuftig ut av den mobile løsningen. Er klikkflatene store nok? Er det mulig å lese innholdet og gjøre det man ønsker? Sjekk også om nettstedet er satt opp med Flash og annen teknologi som ikke fungerer på mange mobile plattformer – bruk din lisens til å drepe slikt!

3) Syretesten: Får folk gjort det viktigste på forsiden?

Det er nok av eksempler på at fortellergleden tar overhånd på nettet. Selv virksomheter som er kjent for fysiske produkter gjemmer dem godt bort til fordel for profileringsbudskap. Kommer det viktigste først på forsiden? Er det slik vi skal fremstå i dag – eller var det noe vi forlot i fjor?

4) Sjekk kontaktdata

Er det lett å finne kontaktdata? Er det lett å finne direkte frem til avdelinger og enkeltpersoner, eller må alle via sentralbord? Er adresse og kart til lokalene lett tilgjengelig?

5) Send åpne spørsmål til nettansvarlig

Nettansvarlige kan være din beste venn i organisasjonen for å få nettstedet godt og moderne, men får av tids- og budsjettårsaker ikke alltid gehør hos sine nærmeste foresatte. Sender sjefen over alle sjefer en mail vil det vekke stor glede. Spør om hva som måtte falle deg inn, pluss trygge, innsiktsfulle spørsmål som: Hvilke planer har vi for universell utforming? Hva er de meste populære sidene? Hvor mange bruker mobil? Måler vi om brukerne får gjort det de kom for?

6) Kommer det tydelig frem hva dere er gode på?

”Vi er en markedsledende aktør” De fleste bedrifter sier det samme som konkurrentene. Kommer egenarten deres frem? Hvorfor skal kundene velge dere? Sjekk om dere fremstår som en i mengden eller som den dere er.

7) Klarer du å få kjøpt noe?

Dersom nettstedet gir mulighet for å kjøpe eller bestille noe – test det, hele veien? Hovedårsaken til at netthandler ikke blir gjennomført er en krøkkete vei fra handlekurv til betaling. Det er katastrofe både når det gjelder kundeservice og omsetning.