ledelse HR 1_700x1050_cropped_450x350.jpg

Svein Harald Røine var en fremgangsrik mann med mye ledererfaring. Med siviløkonomistudiet fra Edinburgh i bagasjen hadde han vært innom flere tyngre lederstillinger og opparbeidet seg masse kunnskap og erfaring. Det gikk relativt smertefritt for seg, inntil han en dag i 2001 fant seg selv i stillingen som salgsdirektør i Nidar.

En av de viktigste egenskapene for å bli en god leder, er å bry seg om andre.

Krøll på tråden

Å bli salgsdirektør i et nytt selskap krever sin mann/kvinne. Røine var klar for utfordringen, men møtte store hinder allerede på startstreken. - Det var veldig spennende å bli salgsdirektør i et så spennende selskap, sier Røine. - Det som skjedde da jeg kom inn i Nidar var at vi havnet i en veldig utfordrende forhandlingssituasjon med en av våre største kunder. Og for å gjøre historien kort, så startet jeg min karriere som salgsdirektør i Nidar med å ikke få til en avtale med denne kunden. Det var en veldig tøff belastning for meg som hadde ansvaret, forteller han videre.

            Parallelt med dette fikk Svein Harald et stort lederansvar. - Jeg ble ansvarlig for 135 årsverk og hadde åtte personer som rapporterte direkte til meg. I tillegg fant jeg meg selv nå i en situasjon hvor jeg hadde ansvar for områder som jeg følte at jeg ikke hadde tilstrekkelig med kompetanse til. 

Feil fokus

Begynnelsen på karrieren som salgsdirektør i Nidar begynte ikke enkelt for Svein Harald. - Da jeg fikk utfordringen med denne kunden i fanget samtidig som at jeg generelt fikk et stort ansvar, gravde jeg meg bare mer ned i de områdene jeg kunne mye om. Samtidig lot jeg på mange måter de andre områdene seile sin egen sjø. Jeg konsentrerte meg kun om resultatene. Det ble veldig overfladisk, og jeg brydde meg egentlig ikke noe særlig om menneskene rundt meg. Jeg var oppslukt i resultatene og fagmateriale. Det ble veldig lite personlig, og det som etterhvert skjedde var at de som hadde ansvar for de områdene jeg gravde meg ned i følte at jeg tråkket på deres respektive områder. Likeså følte de andre seg helt oversett. Jeg var utrolig lite sensitiv ovenfor medarbeiderne mine, og praktiserte ikke lik lederstil for alle. Dette endte med at jeg så og si hadde mistillit fra alle sammen.

Det tok litt tid, men etterhvert forstod jeg at ledelse er noe helt annet enn bare å sette mål, være resultatorientert og prosessorientert.

Ledelse HR 2_450x300.jpg

Nedturen

Røine kjente gradvis på belastningen det var å gå på jobben. Han holdt seg mer og mer inne på kontoret sitt og gruet seg til å gå på jobb. - Jeg fikk en klump i magen hver eneste dag. Det ble tyngre og tyngre å komme seg ut av senga om morgenen. Og når jeg var på jobb tolket jeg alle blikk i verste mening, fordi jeg hadde fått såpass dårlig selvtillit. I tillegg hadde vi også hatt en medarbeider-undersøkelse som bekreftet at medarbeiderne ikke var veldig fornøyd med jobben jeg gjorde som leder.

            Da salgsdirektøren slet med å gjøre det bra med konkrete problemstillinger og i tillegg mislyktes med å hale i land denne store forhandlingen tok han det veldig personlig og oppfattet det slik at det var han som var problemet. - Jeg klarte ikke å skille sak og person, så jeg gikk veldig langt ned i kjelleren. Til slutt bestemte jeg meg for at dette orker jeg ikke mer. Jeg følte det omtrent som om jeg hadde blitt forfremmet til mitt inkompetanse-nivå, og tok beslutningen om å slutte.

Alle kan bli en sjef, men du velger ikke selv om du vil bli en leder. Det er medarbeiderne dine som velger deg som leder.

Aha-opplevelsen

Svein Harald Røine var i ferd med å kaste inn håndkledet og gi opp. Lite visste han at en alternativ løsning ville komme fra et noe uventet hold. - Kona mi hadde jo sett at jeg ikke hadde det så veldig bra i jobbsammenheng. En dag vi satt og delte en flaske rødvin og pratet om dette på terrassen, fortalte jeg henne at jeg hadde bestemt meg for å slutte i jobben. Jeg maktet det ikke lenger. Hun fortalte meg da noe som egentlig har forandret hele livet mitt: Du har ikke møtt skikkelig motgang i livet ditt tidligere, Svein Harald. Dette er egentlig første gangen. Det er ikke noe galt i å slutte. Det kan sikkert være riktig for deg, men det er heller ikke noe galt i å bli og kjempe. Måten du håndterer denne motgangen på nå kommer til å være toneangivende for hvordan du håndterer motgang senere i livet. En ting er sikkert – du kommer garantert til å møte motgang senere i livet, og kanskje større motgang enn dette her.

            Dette fikk Røine til å tenke. Hvis han sluttet, så flyktet han fra problemet framfor å løse det. Han bestemte seg derfor for å bli.

Sammen med coachen satt Røine seg ned med sin nærmeste ledergruppe på åtte personer, hvor de skulle peke på hva de mente var hans svake og sterke sider.

Løsningen

Etter å ha innsett at kona hans hadde et veldig godt poeng satte Røine seg ned for å finne ut av hvordan han skulle håndtere situasjonen. Han fikk midler til å engasjere en coach som bare han snakket med. - Coachen stilte meg spørsmålet: Hvordan kan du snu dette til å bli en fordel for deg selv? Og det er jo et fantastisk godt spørsmål som totalt endrer den mentale innstillingen.

            Sammen med coachen satt Røine seg ned med sin nærmeste ledergruppe på åtte personer, hvor de skulle peke på hva de mente var hans svake og sterke sider. - En ting er å gjøre dette én til én, men en annen ting er å gjøre det med tilskuere. Det er noe av det jævligste jeg har vært med på, forklarer han. Det som skjedde etterpå overrasket Svein Harald. - Det endte med at alle de andre ville gjøre det samme. Alle satt i «The Hot Seat» og fikk tilbakemelding på sine sterke og svake sider. Dette ble på en måte en slags renselsesprosess oss i mellom. Vi satt oss ned og lagde forpliktelser ovenfor hverandre; hvordan vi skulle hjelpe hverandre der vi var svake, og hvordan vi skulle hjelpe hverandre der vi var sterke.

foredrag ledelse HR_700x1050[2]_cropped_694x682_cropped_450x309.jpg

Belønningen

Etter å ha jobbet med menneskene rundt seg, og ikke bare dypdykket i resultater og prosesser, ble Røine værende som salgsdirektør i Nidar i totalt seks år etter denne episoden. Den samme ledergruppen ble et veldig godt team. - Vi hadde det utrolig gøy på jobb, forklarer han. Dette speilet seg også i resultatene. Bunnlinja til Nidar økte fra 96 millioner til 227 millioner i perioden Røine satt som salgsdirektør. I tillegg kåret også kundene deres Nidar til årets leverandør i både 2003 og 2005. - Vi klarte å snu situasjonen totalt, smiler en fornøyd Svein Harald.

            - Det tok litt tid, men etterhvert forstod jeg at ledelse er noe helt annet enn bare å sette mål, være resultatorientert og prosessorientert. Det handler ikke om administrasjon. Jeg har brukt mye tid fra det tidspunktet på å studere ledelse og prøve å forstå hva som er god og dårlig ledelse. En av de viktigste egenskapene for å bli en god leder, er å bry seg om andre, sier han.

Med lærdom i bagasjen

Som et resultat av tiden i Nidar jobber Svein Harald Røine i dag som coach og foredragsholder. - Jeg holder inspirasjonsforedrag om ledelse hvor jeg snakker om modige ledere.  Uten å være modig klarer vi ikke å skape endringer. Endringer kommer som et resultat av at man tør å gå utenfor komfortsonen, og det krever at man er modig. I tillegg holder jeg holder lederkurs og coacher toppledere, lederegrupper og idrettsutøvere. Når det gjelder ledelse har jeg fokus på hvordan du kan gå fra å være en sjef til å bli en leder. Alle kan bli en sjef, men du velger ikke selv om du vil bli en leder. Det er medarbeiderne dine som velger deg som leder.

            Til ledere som befinner seg i samme situasjon som Svein Harald gjorde den gangen har han følgende råd: - Snakk med noen. Diskuter med noen andre slik at du løfter blikket og får flere alternativer du kan vurdere. Det er lett å føle at hele hodet krymper i stressede situasjoner, og når du blir stresset så klarer du ikke å tenke kreativt. Få noen til å hjelpe deg. Hadde jeg gjort det alene, så hadde jeg aldri vært der hvor jeg er i dag, forklarer han.

            Røine ser lyst på fremtiden: - Jeg har noe på hjertet som jeg ønsker å formidle. Jeg ønsker å skape en endring i bedrifter, og da er det lederne som må være kulturbærerne. Min visjon er å skape arbeidsglede i Norden gjennom å inspirere flest mulig ledere til å bli modige og by mer på seg selv, avslutter Svein Harald Røine med et smil.

Svein Haralds beste tips til andre ledere:

  • Vær modig
  • Vær genuin og ekte
  • Kommuniser fra hjertet
  • Bygg tillit
  • Vær synlig
  • Anerkjenn dine medarbeidere
  • Tenk nytt

LES OGSÅ: SE DINE MEDARBEIDERE!

Tekst: Marte Røhne Oskarsen