Vær en pioner i din bransje

Det er ikke lenger et spørsmål om det er noe poeng i å satse på sosiale medier, nå er spørsmålet hvordan du skal gjøre det. Som leder befinner du deg allerede i en situasjon der du på en eller annen måte er et forbilde for dine ansatte. Gjennom daglige handlinger viser du hvordan du forventer at selskapet skal drives, og hvordan dere skal nå målene i fremtiden. Så hvorfor ikke dele av kunnskapen din til andre også?

En tidligere publisert artikkel på Ledernytt.no som tok utgangspunkt i en rapport fra det strategiske analyse- og rådgivningsmiljøet Zynk. Rapporten viste at bare 29 prosent av lederne i Norges største selskaper er på Facebook, 18 prosent er på Twitter og 70 prosent på Linkedin. Til sammenlikning er 83 prosent av alle nordmenn over 18 år på Facebook, som tilsvarer 3,4 millioner mennesker. Ikke bare viser dette et enormt urealisert potensiale når det kommer til å nå ut til nye følgere, det viser også at den eneste plattformen som generelt prioriteres er Linkedin. Sistnevnte er laget for profesjonelle, og blir derfor også stort sett brukt i profesjonelle sammenhenger. Skal du nå ut til folk og etablere deg som pioner innen din bransje må du ut til private.

LES: Sosiale medier – slik tar du kontroll som leder

Du bruker mest sannsynlig feil taktikk

Selv om det er viktig å bygge nettverk blant profesjonelle i ulike bransjer, er det altså enda viktigere å bygge følgere privat. Du er ditt eget varemerke enten du vil eller ikke, så hvorfor ikke bruke kunnskapen din til å nå ut til potensielle kunder og nye følgere? I en artikkel publisert av Forbes, forteller den amerikanske lederutvikleren Mitchell Simon om viktigheten av å etablere en tilstedeværelse i sosiale medier.

Simon skriver at mange ledere har feil fokus når de forsøker å etablere seg som en stemme i sosiale medier. I stedet for å legge fokuset på hva du som leder kan gjøre for å øke din tilstedeværelse og få flere følgere, bør du tenke over hva følgerne dine faktisk ønsker seg. Realiteten er nemlig den at uten følgere, er det liten vits i å bruke tid på strategier rundt hva du skal legge ut neste gang.

Skift fokus

I følge Simon er sjansen din til å lykkes i sosiale medier mye større dersom du lytter til hva følgerne dine ønsker seg. Alle følgere er forskjellige, akkurat som alle mennesker er forskjellige. Likevel mener Simon at det ikke er helt umulig å få til. I artikkelen skriver han at det aller første steget bør være å spørre teamet ditt hva de kunne ønsket seg å se i dine sosiale kanaler. Lytt til hver enkelt persons unike ønsker, og begynn med å tilpasse deg dem. Etterhvert kan du utvide, og spørre følgerne dine direkte. Engasjement dyrker engasjement, og til syvende og sist er det jo det sosiale medier handler om. Hva venter du på?

Tekst: Kristin Skolem