Ingen andre medier kommer i nærheten av messens muligheter til direkte salgs avslutninger. Presentasjon av firmaet, produktene og / eller tjenestene på en messe gir treffsikkerhet. Messedeltagelse gir i vår etter hvert så elektronisk pregede hverdag muligheten til å påvirke innkjøpere, beslutningstagere og brukere ansikt til ansikt. I hvilke andre media kan du personlig demonstrere og argumentere for produktene dine? Hvilke andre markedskanaler fungerer som toveismedium – dvs at de formidler budskapet med direkte mulighet for tilbakemelding på markedets holdninger til produkter, markedsføring og salgsapparatet?

Et kostnadseffektivt supplement
Messedeltagelse er et kostnadseffektivt supplement til tradisjonell kundebearbeidelse. I stedet for å kjøre dyre og tids sløsende mil til kunden, kommer kunden til deg. En selger som gjennomfører 4 kundebesøk pr dag, rekker på en messe 10 ganger mer på samme tid. Dessuten hjelper messen deg med å finne nye kundeemner. Riktig gjennomført, reduserer en messedeltagelse markedsføringskostnadene, øker salget, og gir firmaledelsen et effektivt instrument for å måle markedets kunnskap om og interessen for bedriften og produktene.


Planleggingen gir grunnlaget for suksess
Å delta på messe er en kompleks markedsaktivitet som engasjerer mange personer både i og utenfor bedriften. Derfor må deltagelsen planlegges for å gi et optimalt resultat. Med denne sjekklisten vil Norges Varemesse bidra til en gjennomtenkt planlegging av messen, og dermed skape enda bedre forutsetninger for en lønnsom messedeltagelse

SJEKKLISTE: ALT SOM ER VESENTLIG FØR MESSEDELTAGELSEN

Målsetting og andre rammebetingelser

  • Opprett en prosjektgruppe samt en totalansvarlig koordinator
  • Sett opp entydige og lettdefinerte mål for messedeltagelsen – kvantitative og kvalitative.
  • Bestem hvilke produkter/tjenester som skal presenteres på messen
  • Koordiner messedeltakelse med øvrige markedsaktiviteter.
  • Velg tema/hovedbudskap
  • Opprett et messebudsjett og lag et estimat på arealbehov
  • Bestem hvem som skal betjene standen, og hvor mange. (husk messesalg er noe annet enn vanlig oppsøkende salg!)
  • Bestem hvordan nye kundeemner skal registreres.
  • Etabler et system for evaluering av kvaliteten på de som besøker standen
  • Er ”messetilbud” eller andre messespesifikke aktiviteter nødvendige?
  • Behov for strøartikler/give-aways?
  • Velg messeantrekk som er enhetlig og som enkelt kan identifiseres
  • Sjekk terminlisten fra messearrangøren
  • Bestill utstiller- og parkeringskort
  • Sett opp et detaljert tidsplan med tema og frister
  • Standbetjeningen må ”drilles” og motiveres før messen.
  • Kjør en "kick-off" med alle som er involvert i messedeltagelsen 5 – 10 dager før.
  • Planlegg inn- og utflytting

Standen

  • Lag en grovskisse på hvordan standarealet skal disponeres
  • Kontakt evt. messebygger/reklamebyrå for samarbeid/forslag på utforming/løsning
  • Standens utforming bør gjenspeile bedriftens profil
  • Strukturer standen slik at du når frem med budskapet ditt
  • Dekor, tekst og bilder, skilter? (Kort, i øyefallende og enkelt!)
  • Sørg for forsikringer og transport (til/fra) av alt nødvendig materiell
  • Bestill alt av utstyr og tjenester til standen
  • Planlegg og bestill bevertning til standen


Markedsføring og PR

Arrangøren vil gjøre mye for å trekke besøkende til messen – din oppgave blir å sørge for at flest mulig kommer til akkurat din stand!

  • Husk oppføring i messekatalogen!
  • Bestill annonsering i messekatalog, bransjetidsskrifter og evt dagspresse
  • Brosjyre/info/salgsmateriell – tilgjengelig, eller må det produseres?
  • Bestill adgangskort (hos arrangøren)
  • Brev/DM med innbydelse til kunder/prospects vedlagt adgangskort.
  • Møtebooking
  • Legg ut informasjon om ditt firma på messens hjemmeside/besøksguide
  • Utform og distribuer pressemeldinger.
  • Forbered pressekonferanse/-materiell til messens pressesenter.
  • Benytt ekstraaktiviteter/events (VIP-aktiviteter, coctailparty, konkurranser, seminarer, bransjetreff osv.)

Les mer om messedeltakelse her! - hva skjer under en messe