Slik blir du bedre på jobben

Hender det noen gang at du våkner opp og nesten ikke kan vente med å gå på jobb? Fordi du har en oppgave du simpelthen elsker å bryne deg på? Sett opp en oversikt over alt som gir næring til din indre motivasjon: Hva liker du best å gjøre? Hva er det som gir deg størst glede? Hva er det som får deg til nærmest å glemme tid og sted?

Oppskrift på ny start

Gi deg selv sjansen til en ny, frisk start enten du jobber eller studerer. Her er en praktisk oppskrift på hvordan du kan gjøre arbeidsdagen din bedre.

  1. Gjør mer av det du synes er morsomt.
  2. Hvordan kan du gjøre ikke fullt så spennende oppgaver litt morsommere?
  3. Bestem deg for å gjøre en ting du ikke har gjort før, noe du har drømt om å gjøre, som du tror du vil mestre og som kan få frem det beste i deg?

Hallo! Hva ville sjefen si om jeg skulle gå rundt å ha det gøy på jobben? Dersom du har en leder som er opptatt av du blomstrer på jobben og presterer ditt aller beste, har du liten grunn til bekymring.

Den gode nyheten

Det er nemlig når du er indre motivert og opplever oppgavene som en belønning i seg selv, at du gjør den beste jobben, ifølge professor Bård Kuvaas ved Handelshøyskolen BI. Den gode nyheten fra forskning på motivasjon i arbeidslivet er enkelt forklart: Har du det morsomt på jobben, leverer du bedre arbeidsprestasjoner. Det er selvfølgelig bra også for sjefen din og for organisasjonen du jobber for.

Start i dag!

Start allerede i dag med det du selv kan gjøre noe med. Dersom du trenger klarsignal fra sjefen din til å gjøre endringer av oppgaver, kan du ta initiativ til et møte eller lunsj for å snakke om hvordan du kan gjøre en bedre jobb. Eller du kan ta det med inn i agendaen for neste medarbeidersamtale.

Jeg ønsker deg en riktig god, morsom og skapende dag på jobben!

Tekst: Audun Farbrot ved Handelshøyskolen BI. BI Business Review er Handelshøyskolen BIs digitale kanal for faglig formidling (forskningskommunikasjon)