For gründeren har det gått i hundre helt fra dagen etter hun fikk idéen. I år ble hun også nominert til årets grunderkvinne 2014, og produktet er utvidet til å bli et verktøy som også kan brukes på arbeidsplassen. Les suksessrike Bertas grundertips – og bli inspirert til å snakke mer sammen!

Gnisten og oksygenet

Med utgangspunkt i et sterkt behov for å komme tilbake til den gode samtalen i eget parforhold, fant Berta Lende Røed opp en løsning: Et boks full av gode, åpne spørsmål. Det startet med at hun skrev ned spørsmål hun ønsket å stille mannen og, kanskje enda viktigere, spørsmål hun skulle ønske mannen hennes stilte henne. Disse ble skrevet på små lapper og puttet i en konvolutt.

­- Vi satte oss i sofaen en vanlig lørdag kveld, med føttene mot hverandre og et glass vin i hånda, trakk et spørsmål fra konvolutten og startet å snakke. Plutselig hadde klokka blitt to om natten, og vi følte vi var tilbake til den første tiden vi traff hverandre, sier Berta. ­- Det var helt magisk!

            Magien var et direkte resultat av at spørsmålene på lappene åpnet for en god og uanstrengt samtale. Helt overbevist om at dette var noe alle relasjoner kunne ha bruk for, tok Berta kontakt med Innovasjonsparken i Rogaland, Ipark – allerede mandagen etter. De tente også på ideen, og sendte henne videre til Innovasjon Norge, som også mente at gode samtaler burde komme ut til folket i en boks.

­- Egentlig har det vært en ganske smooth oppstart. Antakelig fordi jeg var så ærlig på hva jeg var god på og ikke, og hentet inn hjelp til det jeg ikke kunne, sier Berta, og fortsetter: - Det er sikkert en fordel å være 40 og vite hvem man er, og være trygg på hva man kan. Det vanskelige var faktisk alt dette formelle ved etableringen, alle søknadsprosessene rundt, all den tunge informasjonen. Her er det lett for kreative og utålmodige gründere at innsatsvilje og kreativitet kveles. Heldigvis fikk jeg hjelp til alt det der.

       Bertas tips nummer én er: Har du en lovende gnist, ikke kvel den under et tonn med oppgaver du egentlig ikke liker og mestrer.

Vedlikehold av flammen og ny energi

Da konseptet var klart, og Innovasjon Norge var med, gikk ting videre veldig fort, forteller Berta. Hun hadde masse spørsmål klare til bruk, og var gira på å se produktet ta form. Etter å ha fått etablerertilskudd, valgte hun et reklamebyrå hun fikk god kjemi med. Dette for å utarbeide navn, design og konseptet profesjonelt.

­- Jeg valgte et lokalt byrå selv om det var det dyreste. Dette fordi de ble like gira som meg. Det var det viktigste, at jeg merket de var engasjerte, og at vi kommuniserte bra.

Reklamebyrået var med på navneprosessen som endte med FuelBox, og på å formgi selve produktet så det ble så stilrent og pent som Berta ønsket.

tips nummer to: Gå ut tidlig til kompetente folk som kan heie på deg og bidra. Ikke tvihold på ideen din. De du velger kan utfordre deg, og gi gode tilbakemeldinger. Slik blir utviklingen bedre.

­- Men, sier Berta, ­- og det er viktig: Når du henter inn andre kreative mennesker, har de ofte masse egne meninger om hvordan produktet ditt burde være, og hva du også burde gjøre i tillegg til det du allerede hadde tenkt. Da er det viktig å kunne holde fokus, og være tro mot din egen idé. Jeg hadde for eksempel noen runder da vi laget web-siden, med innspill om at vi burde ha en slags interaktiv hjelpeside for relasjoner, for par som sliter. Det er jo veldig fint og viktig, men jeg kjente at det var utenfor mitt kjerneområde og slettes ikke det FuelBox handler om, og sa derfor nei.

FUELBOX_1.jpg

Tips nummer tre: Vær tro mot egen ide! Det er lett å spore av med andres gode innspill.

Selg skinnet før bjørnen er skutt

Berta tenkte helt fra start at produktet hun holdt på å lage, var et typisk jungeltelegraf-produkt, noe som folk ville snakke om og anbefale til hverandre. Hun var utålmodig etter å begynne å selge det.

­- Jeg tok rett og slett kontakt med flere bedrifter før jeg hadde produktet klart og solgte inn produktet der, som en julegave til ansatte i bedrifter. Og jeg brukte sosiale medier til å selge mitt engasjement rundt temaet gode samtaler og viktigheten av dette i parforholdet. Slik solgte jeg massevis før jul. Tanken min var at om 200 ansatte i en bedrift fikk FuelBox i gave, så ville de snakke om det og anbefale det videre til sine nære og kjære, forteller hun. Hun fikk rett.

        Tips nummer fire: Selg tematikken, ikke bare selve produktet – det kommuniserer til hjertene. Finn kjernen i konseptet ditt, og selg inn hva produktet gir eller løser for folk. Slik kan du selge inn før produksjonen er helt klar.

­- Men i det bedriftene ble interesserte, oppstod utfordringen: Hva med de ansatte som er single? Slik tok et nytt produkt form – Venneboksen, forteller Berta. Salgsprosessen førte altså til at Fuelbox fikk enda et naturlig tilskudd, som dekket et reelt behov, og det helt uten dyre markedsundersøkelser.

­- Vi har faktisk solgt totalt nesten 7000 bokser på bare et år. Mye fordi det har vært bra pressedekning, men aller mest fordi produktet i seg selv har blitt en snakkis. Jeg ser at det kommer bestillinger i bølger fra steder hvor folk må ha snakket sammen, sier Berta, - og det har ikke vært en dag uten at noen har handlet i nettbutikken min siden jeg lanserte i fjor!

Opp og fram

To egenskaper som har gitt Bertas gründervirksomhet en klar fordel, er etter hennes mening disse:

Evnen til å hoppe før hun er klar, og evnen til å ville stikke hodet frem.

­- Ja, jeg var litt engstelig for negative tilbakemeldinger, sier Berta, og sikter til sosiale medier og presseoppslag ­- Men, for å kunne dra nytte av sosiale medier, må man tørre å stikke seg frem og si her er jeg, se, og er ikke dette bra?! Det gjelder på Facebook, på fest og ellers i hverdagen. Ikke det at du trenger tro du er best i verden, men vis at du har et brennende engasjement og vær stolt av det. Tør å selge produktet ditt og tematikken din og deg selv! Jeg går for eksempel aldri på noen foredrag uten å ha med noen bokser og min mobile betalingsterminal. Jeg gjør et poeng ut av det, for det er jo dette jeg driver med! Ta med produktet ditt i alle sammenhenger det passer.

Tips nummer fem: Bruk deg selv og din egen historie som en del av konseptet, når du selger produktet. By på deg selv, ditt engasjement for temaet du jobber innenfor og stikk deg frem i mengden.

Snakkeboks-gründerens beste relasjons-tips

Alle relasjoner er avhengig av god kommunikasjon. Bertas råd er å snakke sammen jevnlig, vær nysgjerrig på dine medmennesker og virkelig lytt til hva andre sier. Man må så klart ikke ha en Fuelbox for å klare dette, men det er et godt verktøy, fordi boksen gir innspill til morsomme og viktige temaer i ulike relasjoner, på en ufarlig måte. I tillegg er boksen et samlingspunkt, en anledning til å sette av tid til å snakke om annet enn hverdagslig logistikk, naboens bil, været og lignende. ­Spørsmålene har til hensikt å skape refleksjoner og gode samtaler om viktige og meningsfulle sider av livet 

­- Et favorittspørsmål både hos oss og mange andre, er: Hva er den beste tilbakemeldingen du har fått i jobbsammenheng? Det ligger ikke så naturlig for oss å snakke om dette i parforholdet, men det er så godt å få fortelle dette med de man deler livet med. Det vokser man på. Et annet er spørsmålet: Hva er de største likhetene og forskjellene med våre familier? Her er det mange ting å komme inn på som gjør at vi både lærer mer om hverandre og kan forstå hverandre bedre, sier Berta.

FUELBOX_3.jpg

Ny boks for ledere og arbeidsplassen

Gode relasjoner hjemme og på arbeidsplassen er avgjørende, for både produktivitet og helse. Ikke overraskende har Berta nylig kommet med ytterligere to nye spørsmålsbokser: Familie-boksen og Leder-boksen, og Teamboksen er også like rundt hjørnet. Berta mener ledere må ta mer ansvar for å legge til rette for god kommunikasjon og på arbeidsplassen.

­- Den gode samtalen på jobb handler om å være nysgjerrig på mennesket bak pulten, og bak mailen; hvem er du, hva driver deg og hvilken erfaring og kompetanse innehar du? Med Lederboksen kan ledere reflektere og samtale om typiske temaer og dilemmaer alle ledere trenger å adressere, til eksempel egen lederstil, strategisk lederskap, endringsledelse, utvikling av ansatte og mye mer. Ved å bruke denne boksen sammen med andre ledere også, vil man kunne dra veksel på hverandres erfaring og kompetanse, samt også bli bedre kjent og styrke relasjoner innad i en ledergruppe. Boksen kan også benyttes som et slags oppslagsverktøy før medarbeidesamtaler og den slags.

Ledere kan også bruke FuelBox ellers i organisasjonen for å engasjere de ansatte i temaer man tenker er viktige, og for at de ansatte skal bli bedre kjent i, og på tvers av team. - Da jeg holdt et foredrag i Statoil nettopp om verdien av gode samtaler på arbeidsplassen, hadde vi etter foredraget en aktiv sesjon der de ansatte brukte en blanding av spørsmål fra FuelBox Lederversjonen og Venneboksen. Dette var en gruppe linjeledere spredd over hele landet i Statoil, så hensikten var både å bli bedre kjent, og å sammen reflektere og samtale om typiske jobbrelaterte utfordringer. Tilbakemeldingene var udelt positive – og spesielt satte de pris på å lære helt nye ting om hverandre.

­- Eller man kan gjøre som Norsk Gjenvinning som brukte Fuelbox under julebordet sitt, forteller Berta. Under hele middagen stod boksene på bordet, og gav utgangspunktet for samtale. Ledelsen gikk foran med et godt eksempel, og bød på seg selv. Alle deltok, og tilbakemeldingen var helt fantastisk. Det ble balanse i samtalene, folk lo og koste seg og alle ble sett. Slik kan man bruke bedrifts-arrangementer til å faktisk bli bedre kjent utover de typiske ”Ja, hva er det nå du gjør igjen?” og ”Får du tid til å trene ved siden av full jobb?”

- For de fleste av oss er det ikke naturlig å stille disse mer dype spørsmålene, og det kan også være vanskelig å komme på dem når man har anledningen. Og, stiller vi et slikt spørsmål ut av det blå, er det lett at usikkerheten rundt motivet og agendaen for spørsmålet blir det som preger svaret. Dette gjelder både i parforholdet, blant venner eller på arbeidsplassen. FuelBox er ikke rakettforskning akkurat, men den kan være et samlingspunkt og en generator for å få samtaler om viktige temaer, på en engasjerende og ufarlig måte.

Sentral læring fra oppstarten

Fuelbox-gründeren beste avgjørelse: ­-Å hanke inn supre folk som kan det jeg ikke kan, spesielt mannen min på forretningsformaliteter og økonomi og den dyktige partneren, og nå medeieren min, Tonje Flack.

Dette hadde jeg gjort annerledes: ­- Deltatt i gründernettverk på et tidligere tidspunkt. Nettverk er gull verd i starten, når alt er nytt og man kjenner seg alene om det.

 

Tekst: Cecilie Mossige. Foto: Fuelbox