Går du med en gründer i magen, eller i det minste noe du selv tror er en god idé? Slik finner du ut hvordan du på best mulig måte kan skille de gode ideene fra det som høyst sannsynlig ikke vil være verdt å satse videre på.

Det lønner seg kanskje ikke å starte opp en smoothie-bar like i nærheten av femti identiske smoothie-barer i én og samme gate, selv om konseptet i seg selv er genialt - og salgbar.

- Det er lett å bli opphengt i en ny og spennende businessidé, men realiteten er ikke fullt så forlokkende; det er mange som feiler allerede første året, så du bør være virkelig sikker på at konseptet ditt er verdt å satse på, forteller den amerikanske forretning- og markedsføringcoachen, Sarah Devenny.

Devenny vet nemlig hva hun snakker om; hun hadde selv et brennende ønske om å starte sin egen business, helst i flertall, men det var også lenge det nærmeste hun kom nettopp det. Et ønske om å gjøre det - ikke å faktisk satse. 

- Joda, det er helt topp om du har store drømmer og en god dæsj fantasi i tillegg, men jeg måtte lære på den harde måte for å finne ut at det rett og slett ikke er nok. Jeg ante ingenting om hvilken plan jeg burde sette opp eller overhodet følge, hvor mine talent lå eller hvordan jeg kunne gjøre noe som helst om til mitt levebrød. Nå jobber jeg hver dag med å lære mine klienter hvordan de skal kunne unngå nettopp mine fotspor, forteller Devenny.

Lag noe som er så nyttig at folk vil betale for det

Så enkelt kan en god businessidé sies å være - i en eneste setning.

- Det handler jo om nettopp det. Du må kunne lage et produkt eller en tjeneste som er så nyttig at folk har lyst til å kjøpe det. Så enkelt, og så fryktelig vanskelig, er det altså, sier Bjørn Lillekjendlie. Han er avdelingsdirektør hos Patent, og arbeider daglig med gründere.

Det aller viktigste er altså å skape noe som er så genialt at målgruppen din vil ønske å betale for å få det i sitt eie. Men hvordan vet vi at vår idé er nettopp det?

- Det er selvsagt mye flaks eller uflaks ute og går her, men en viss indikasjon på at noe er såpass bra er dersom fem personer i din utpekte målgruppe kan fortelle at de ville ha kjøpt produktet, og til den prisen du ønsker å selge det for, forteller Lillekjendlie.

Om du kan samle sammen fem personer som kan fortelle sin mening rundt produkter, hvorfor de ville ha valgt å kjøpe det og til hvilken pris, vil det også være av langt større interesse for eventuelle investorer.

- Noe annet som også kan tyde på at businessideen din har muligheter for å vokse seg stor og sterk, er dersom du kan sette sammen et tverrfaglig team selv. Da tenker jeg altså på både det å skape eller iverksette produktet eller tjenesten, gjennomføringen i forhold til det å kunne mestre for eksempel dataprogrammer eller annet som måtte trengs, og en til å ta seg av markedsføringen av ideen. Dersom du kan skrape sammen et helt team som til sammen har alt dere måtte trenge for å lykkes på egenhånd, vil også sjansene være langt større for å kunne få til nettopp det, forteller han videre. 

Test vannet med lilletåa først, før du hopper uti med hele deg

Å ha en brilliant idé samtidig som du selv brenner for temaet er en god start, men det i seg selv er ikke nok:

- Om ingen ønsker eller trenger det du har å tilby er det egentlig ikke en business i det hele tatt, men en veldig dyr hobby. Før eller siden må du uansett spørre deg selv; vil folk komme til å ville kjøpe dette? Dersom svaret på dette er «nei», bør du utvilsomt komme deg videre og bort fra ideen først som sist. Er svaret derimot et rungende «ja!», bør du definitivt satse, forteller Devenny.

Å løpe rundt som en hodeløs høne uten begrep om markedets behov eller ønsker, og langt mindre dine egne kunnskaper og hvordan du skal nå ut til målgruppen, er ingen god ide.

- Kort fortalt, er det tre enkle trinn du bør benytte for å teste ut som din businessidé holder mål eller ei, sier Devenny.

Trinn 1: Hva vil folket ha?

Det kan føles litt skummelt å begi seg ut på dette for aller første gang, men hvordan skal du ellers kunne vite hva folket vil ha, om du ikke faktisk spør dem?

- Det er mange måter du kan gjøre dette på, så finn en måte du selv kan føle deg komfortabel med. Høyst sannsynlig vil du bli overrasket over hvor villige folk er til å åpne seg og dele av sine erfaringer.

Det er ikke en hemmelighet at mennesker flest elsker å snakke om seg selv, så når du viser en genuin interesse for deres behov er du allerede innenfor.

- Noen enkle metoder for å finne ut av hva folket ønsker seg, er såkalte «polls» eller markedsundersøkelser; disse finnes både online og offline. En annen metode er å sette opp en enkel flyer for dine produkt eller tjenester, for så å spørre de du peker deg ut til å være kunder i målgruppen om dette er noe de kunne tenke seg å kjøpe, tipser Devenny.

Det finnes drøssevis av muligheter innenfor markedsundersøkelser. Hos for eksempel Surveymonkey.com kan du selv lage dine egne spørsmål helt gratis, som du senere kan sende ut link til både epost-lister, venner eller kolleger. Svarene de avgjør er 100% anonyme, også ovenfor deg, slik er du på best mulig måte sikret ærlige svar.

Trinn 2: Legg merke til det som allerede blir kjøpt

Har du en e-bok du ønsker å selge, eller et onlinekurs du vil nå ut til verden med? Ved å gjøre et enkelt Google-søk kan du finne ut hva alle disse menneskene som er interessert i slikt faktisk kjøper, og hva de er villige til å betale for det.

- Husk å sjekke produktomtaler og lignende for å se om du kan tilby noe bedre, eller det lille ekstra som vil få folket til å velge ditt produkt fremfor konkurrentenes. Dette kan du gjøre enten du selger produkter eller tjenester; du slipper ikke unna research-delen når du skal finne ut om nettopp ditt produkt vil kunne komme til å selge godt, sier Devenny.

Det at det eksisterer konkurrenter på markedet er ikke så farlig i seg selv - så lenge du sørger for at du har noe enda bedre på lager enn det de som eksisterer har i dag.

- Er du nummer fire på markedet må ditt konsept ha noe innovativt over seg. Det trenger ikke å være selve ideen eller produktet som er så fryktelig ulikt alt annet; det kan for eksempel være måten du når ut på folket på, markedsføringen eller en endring som i seg selv vil ha betydning for kjøperne, sier Lillekjendlie.

Trinn 3: Test produktet!

- Sist, men absolutt ikke minst; ta en testrunde for å se hvor godt produktet eller tjenestene dine selger. Dette har etter min erfaring vært den mest effektive måten når det kommer til å avdekke om folket sitter klar med lommeboken for å betale for det nettopp du har å komme med - allerede før du selv har brukt en krone på ideen selv, forteller Devenny.

Du kan for eksempel helt enkelt invitere personer til å melde seg på en gratis beta-test i bytte mot en omtale rundt det du har å tilby.

- Slik vet du at målgruppen din faktisk vil komme til å kjøpe produktet eller tjenestene du selger, i tillegg til at du har utsagn fra testpersonene som du kan bruke til «the real deal» når det går i boks, sier Devenny.

Eller du kan følge Lillekjendlies råd; la fem personer fortelle deg om de ville ha kjøpt produktet, hvorfor og til hvilken pris.

- Alternativt kan du sette opp en helt enkel nettside eller et dokument med link til en PayPal-konto hvor du presenterer produktet eller tjenestene. Slik ser du hvor mange som melder seg på. Pengene som kommer inn må du selvsagt betale tilbake, med en unnskyldning om at du er fullbooket eller utsolgt. Dette kan dog føles rimelig uærlig, men er en svært ofte brukt teknikk innen markedsføring i USA, legger Devenny til.

3 tegn på at businessideen din er verdt å satse på:

  • Flere i målgruppen din har vist seg å være svært interessert i konseptet, og kan dokumentere at de selv ville ha kjøpt produktet eller tjenesten du har i tankene.
  • Du har eller vil enkelt kunne få til et tverrfaglig team som til sammen vil kunne ta seg av alt som har med både produsering, gjennomføring og markedsføring av produktet eller tjenesten.
  • Dersom du har konkurrenter som selger, vet du at du kan tilføre konseptet noe bedre for en konkurrerende pris. Det du har å tilby er rett og slett bedre enn konkurrentenes tilbud per dags dato - selv om også de selger som bare det.

Kilde: Bjørn Lillekjendlie

10 spørsmål som vil gi deg svaret på om din idé er god eller ikke:

  1. Løser det et problem?
  2. Vil noen komme til å kjøpe det?
  3. Er det et egnet marked for det?
  4. Er du lidenskapelig opptatt av det?
  5. Har du testet ut ideen, og sett at det funker?
  6. Har du funnet den ultimate prisen?
  7. Er du åpen for råd og tips til forbedring?
  8. Vet du hvordan du skal kunne nå ut til markedet?
  9. Har du realistiske mål?
  10. Kan du forklare ideen din på en så enkel måte at selv et barn vil kunne forstå det?

Kilde: Businessnewsdaily.com 

Tekst: Lizbeth Osnes