Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Sigurd Granmark_endringsledelse 2

Hundre prosent av endringsprosjekter som mislykkes, er ledelsens skyld

Sigurd Granmark mener at de fleste tror de driver med endringsledelse, mens de egentlig holder på med forandringsledelse. Hva er forskjellen på dette, og hva bør du som leder gjøre for å sikre at du endrer, aller helst utvikler og ikke bare forandrer?

Granmark forklarer at svært mange ledergrupper hevder at de sliter med ansatte som ikke er endringsvillig, og de ønsker at de ansatte skal ta mer ansvar i jobbene sine. Dette skyldes imidlertid lederskapet og selskapet sin kultur.

Hundre prosent av endringsprosjekter som mislykkes, er ledelsens skyld. Enten som en konsekvens av hva tidligere ledere har gjort, hva eksisterende ledere gjør eller som en kombinasjon av begge. Ledere ansetter, avvikler, utvikler, tillater og bygger kulturen i selskapet. Bevisst eller ubevisst, men altfor ofte det siste. I denne artikkelen forklarer han hvordan du unngår fallgruvene og oppnår ekte endringsledelse.

Ledere som skylder på de ansatte, burde blitt dømt til et livstidsopphold på Paradise Hotell som straff.

Mennesker må møtes for å gjøre hverandre bedre, ikke for å imponere. 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Bruk Marie Kondos metoder for å rydde deg til bedre ledelse

Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...

Nettverksbygging i spesielle tider – tenk annerledes

Å bygge opp et godt nettverk for sin bedrift har i alle tider vært viktig for å kunne overleve. Men ...

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Kommunikasjon

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...
Ledelse

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...

Prestasjonskulturen avgjør bedriftens fremtid

For at en virksomhet skal kunne levere gode resultater er den nødt til å bestå av en stødig prestasj...

Bli en drømmearbeidsgiver – med ti avgjørende bud

Hva er egentlig en drømmearbeidsgiver? Hva skiller disse fra andre arbeidsgivere? Svante Randlert ha...

Knekk koden for god bedriftskultur

I dårlige kulturer vil manglende tydelighet rundt verdiene og hva som er rett og galt, føre til at v...

 
Ledelse

Ønsker du å bygge en god kultur – se deg selv i speilet

Kulturbygging påvirker medarbeiderne på alle områder i arbeidslivet. Faktisk så er det en av de vikt...
Ledelse

Et ledende førsteinntrykk

Som leder er det avgjørende å gi et godt førsteinntrykk. Det er viktig for deg som leder å være bevi...

Kommunikasjon

Respekt - verdien av å se en gang til

Respekt og tillit er to verdier som utgjør selve grunnlaget for god samhandling, både på arbeidsplas...
Kommunikasjon

Når lederen er konfliktsky – slik blir du tøffere

Å ta tak i en konflikt på jobb kan være ubehagelig for mange ledere. Noen kan til og med oppleve ful...

Ledelse

Har du kontroll over din bedriftskultur?

Det sies at kultur spiser strategi til lunsj. For å lykkes med gode resultater i bedriften er det av...
Jobb & Ledelse

Kontinuerlig forbedring genererer innovasjonskraft

En innovativ kultur handler om mye mer enn å bare være teknologisk langt fremme. Det handler også om...