De siste årene har det vært mye snakk om å gjøre endringer i arbeidsstrukturen. Mange er ikke like opptatt av å følge en lineær karriereutvikling, hvor hovedfokuset er å klatre opp karrierestigen innen et spesialiserende felt. Noen av de mest talentfulle ansatte ønsker å utforske flere felt og legger ekstra vekt på arbeid som har verdi, de ønsker å påvirke samfunnet. For å beholde de beste hodene må bedrifter finne en måte å holde disse dynamiske talentene motiverte.

Samtidig som denne nye generasjonen av arbeidstakere ønsker å revolusjonere strukturen i de fleste organisasjoner, er det viktig å huske at vi fortsatt er i startgropa av denne evolusjonen. Her er noen tanker Workday har om dette temaet:

Tenk annerledes om læring

Det handler om opplevelsen! Om det gjelder å lære noe nytt, utføre et utfordrende oppdrag eller å dele noe spennende du har mestret, betydningsfulle opplevelser fanger våre hjerter og kan frembringe det beste i våre teams.

Ikke ta en tilnærming til læring som: Hvordan gjøre jobben riktig, gi heller dine ansatte en videoliste som oppfordrer dem til å finne det som interesserer dem. Del dine læringsfiler med alle, uansett hvilken rolle de har, og gjør det enkelt for de ansatte å finne materiale som er av interesse for dem.

Gjør som Netflixs og gi anbefalinger til dine ansatte slik at de kan vokse og utvikle seg på et nytt område. Kanskje du kan utfordre dine ansatte til å dele innhold og kunnskap innen sitt felt ved å lage en YouTube instruksvideo? Ved å gi dine ansatte muligheten til å lære og undervise andre gir du dem selvtilliten til å utvikle seg i sin rolle.

Ledere bør tenke annerledes

De fleste av oss vokste opp i en verden med tradisjonelt arbeid hvor en ansatt var pliktoppfyllende overfor en leder og alle hadde sine delegerte roller. Lederne forventet at de ansatte kom til å jobbe i bedriften i mange år, kanskje rykke opp rangstigen et hakk eller to over årene. Selv om denne arbeidsmodellen ikke er død, så passer den ikke den nye garden av ansattes behov på samme måte. Når en arbeidstaker begynner å betrakte arbeid som en rekke betydningsfulle opplevelser må ledere finne ut hvordan de kan tenke litt mindre jobb og litt mer oppgaver. Hvis ledere ikke begynner å tenke slik risikerer de å miste talenter til konkurrentene.

Workday har utført noen pilotprosjekter der fokuset ligger på læring/oppgave tankegangen. En av disse pilotprosjektene er karrierevekst programmet som holdes i Dublin. Programmet inneholder personaliserte læringsopplevelser, samarbeid med eksperter som opptrer som mentorer, og utførelse av prosjekter utenfor den ansattes definerte rolle. Selv om det fortsatt er tidlig i programmet har tilbakemeldingene vært positive hittil.

Ved å kunne ta slike steg er vi avhengige av strategisk tenkning fra HR ledere, men ved å adressere endringene vi opplever nå vil det bli lettere for oss når de store endringene kommer.

Kilde: pressemelding.