Lederens teknologikunnskap er et hett diskusjonstema for tiden. For eksempel får en av fire norske toppledere stryk i teknologiske kunnskaper ifølge en undersøkelse utarbeidet av analyseselskapet Rock It. Ikke bare er det en nødvendighet å kjenne til bruk av digitale flater innad i bedriften, men flere digitaliseringseksperter har oppfordret til at lederen også bør utfolde seg i offentligheten. BI-professor Linda Lai stiller seks digitale krav til ledere. Her trekker hun frem at ledere må være bevisste på hvordan de bruker digitale medier for profil og identitet, for merkevarebygging og for å utvikle personlige læringsnett.  Sosiale medier-ekspert Edgar Valdmanis oppfordrer ledere til å i større grad benytte seg av digitale medier og sosiale medieplattformer for å skape et synlig lederskap. Både ansatte og hittil uinnvidde (jobbsøkere, potensielle kunder, andre forretningsrelasjoner) kan bli inspirert og få større kjennskap til lederen og bedriften ved hjelp av en leder som aktivt vet å bruke sosiale medier og forstår nytten. For eksempel til å promotere meninger, fremheve kollegaer eller være opinionsdannere. Det er altså stor enighet om at det kan være hensiktsmessig for en leder å mestre digital tilstedeværelse.  Men, om du først skal entre nyåret med et forsett om å bruke sosiale medieplattformer i større grad, hvordan gjør du det?

1) Lag din egen strategi
Før du begynner å tenke på hvilke medier du skal være tilstede på, lag en strategi for hva slags tema du skal fokusere på og la alle innlegg du ytrer reflektere det. Kanskje ønsker du å fokusere på bedriften du leder? Deg selv og dine ledelsesfilosofier? Et spesialist-tema? Et personlig perspektiv på industrien du tilhører? Det fine er at det du som styrer agendaen!

2) Finn inspirasjon
Hent inspirasjon fra andre mennesker; offentlige ledere, opinionsledere i din industri et cetera. Noter deg den offentlige digitale tilstedeværelsen til for eksempel hotelleier Petter Stordalen, Innovasjon Norge-leder Anita Krohn Traaseth, Stormberg-gründer Steinar J. Olsen eller leder i den mellomstore bedriften Balderklinikken; Christoffer Hovde. Legg merke til at alle har forskjellig måte å ytre seg på, se hvordan språket og tonen er, og hent inspirasjon til hvordan du selv ønsker å fremstå.

3) Sett deg inn i hvordan de store kanalene fungerer, og bruk det til din fordel
Facebook: Det er ofte stor forskjell på hvordan du fremtrer som privatperson og leder på Facebook. Noen velger å ha én profil, hvor de er bevisste på at de bruker den som offentlig person. Her kan du velge å ha lister for hvem som skal se hva, men husk å følge opp disse inndelingene, og plasser personer i disse kategoriene med en gang de legger deg til som venn. Det er ikke sikkert at en forretningsforbindelse ønsker å se dine private politiske frustrasjoner, eller skiturbildet hver helg.  Andre velger å skille mellom en privat profil (hvor venner og familie har tilgang), og en offentlig (som er tilgjengelig for alle).  Om du vil bruke Facebook offentlig som leder, kan du gjøre deg synlig ved å engasjere deg i grupper som diskuterer temaet/industrien du er leder for.  (PS; Gruppen stort og smått om sosiale medier gir deg mange nyttige tips!). Hvis målet er at mange skal se dine meninger, får du for tiden mer eksponering av å legge ut videoer enn statusoppdateringer og bilder. Om du oppnår stor oppslutning kan du også velge å ha en egen fanside i stedet for en profil.

Twitter: For å få innsikt i Twittersjargongen er det lurt å starte ved å følge mennesker og organisasjoner du tror er meningsbærere. Kommenter og del gjerne det du synes er interessant. Når du selv skriver innlegg, oppnår det ofte større synlighet om du legger ved en illustrasjon, eller henvender der direkte til andre mennesker ved å tagge dem. Avslutt gjerne tweeten med et spørsmål for engasjement.  Har du mer på hjertet enn 140 tegn? Skriv noe i et worddokument, ta bilde av testen og last opp dette.

LinkedIn: For det første bør du passe på at CV-en din er oppdatert, slik at det er lett for folk å finne deg, samt få innblikk i hvem du er og hva du gjør. Engasjer deg i grupper du synes er relevante, følg og kommenter andre industriledere. Om du skriver innlegg selv, legg ut ytringene som på LinkedIn Pulse heller enn på statusfeltet. Disse innleggene dukker ofte opp som notifications hos andre kontakter, og er dermed mer tilgjengelige enn om kontaktene tilfeldigvis scroller forbi en status. 

4) Evaluer underveis
Involver gjerne andre kollegaer i diskusjon om hvordan du oppfattes på digitale flater, be om innspill til tema du kan diskutere og allier deg gjerne med noen andre i virksomheten om å svare på feedback fra folk som leser ytringene dine.

5) Ikke glem å følge opp
Når du har gått fra å følge med på andre til å selv få en stor følgerskare må du huske at tilstedeværelsen din på sosiale medier ikke er et periodisk stunt, men må være kontinuerlig. For om noen har begynt å følge deg betyr det jo at de vil høre mer fra deg! Husk også at toveiskommunikasjon er nøkkelen til å beholde følgere. Om du mottar henvendelser på sosiale medier gir du et bedre inntrykk om du svarer på disse.

Har du for dårlig tid sier du? En enkel løsning på travle dager er å ikke alltid måtte forfatte innlegg selv, men dele innlegg i samme tema du interesserer deg for. Om du synes det er spennende, er det jo trolig at de som følger deg også kan ha nytte av det.

Godt nytt år(rsforsett), og lykke til med din digitale synlighet!

TEKST: Hanne Lystad er konsulent i Sopra Steria, hvor hun jobber i avdelingen Digital Channels. Foto: Sopra Steria