Du må ha en bunnsolid strategi

–Du kan ikke bare starte opp uten en plan med det du gjør, du må bygge din salgsstrategi på solid innsikt og tett kontakt med målgruppen gjennom sosiale medier, sier daglig leder Elin Ahlkvist i Ahlkvist Media.

Hun har jobbet med vekststrategier for bedrifter på sosiale medier. Gjennom å dyrke frem essensen av bedriftens visjon og lidenskap, bygger hun solide strategier som skaper verdifulle resultater for kunden.

Ahlkvist forteller at i dag ligger det mye utdatert informasjon på nettet som i verste fall kan villede kundene og gjøre at de bygger feilslåtte strategier.

Hun mener det tar tid å følge med på alle oppdateringene som skjer i faget og bruker selv mye ressurser på egen kompetanseutvikling. Hun tror at mange ledere ikke rekker over alt selv. Selv markedssjefer kan ofte ha det veldig travelt i hverdagen.

–Hvis man følger en strategi som man tror er effektiv og som er utdatert, kan det bli veldig kostbart for kunden i det lange løp sier Ahlkvist.

Hvor er bedriftens lidenskap?

Du må ha tydelige visjoner og mål med det du driver med, og særlig ser Ahlkvist at større bedrifter ofte er flinke på dette. De lar seg gjerne lede av verdier som kan være til god hjelp.

Bedriftens visjon sier noe om deres lidenskap mener Ahlkvist. Derfor er dette noe av det første hun ser på. Hva er deres visjon, hva er det de brenner for? Det er når Ahlkvist går i dybden på mål og visjon hun finner det som virkelig betyr noe, og kan peile ut de aktivitetene og plattformene som vil være mest gunstig. Ut fra dette legger hun en strategi.

–Jeg brenner for kundemøtet og treffe kunden der de er, forstå dem, observere og analysere. Så utarbeider jeg strategier tilpasset den enkelte bedriften. Det er i denne analysen viktig å finne ut hva bedriften brenner for å oppnå, hva deres lidenskap er, da finner man mye av drivkraften som gjør at vi lykkes, forteller hun.

Bli ordentlig godt kjent med kunden

Ahlkvist er opptatt av å bli godt kjent med kunden for å forstå deres behov, og forstå hvordan de vil lykkes best. Hun drar ofte i kundebesøk og kartlegger nettverket til kunden, tilbakemeldinger og hvordan de oppfattes. Denne analysen er en viktig del av arbeidet.

–Jeg er mye ute i felten for å bli kjent med bedriften og dens nettverk. Det kommer ofte mye verdifull informasjon fra ansatte og tilbakemeldinger fra kundene. Selv om vi driver med digitalisering må vi aldri glemme de fysiske møtene ute hos kundene. Det er levende mennesker vi jobber med, også i sosiale medier sier Ahlkvist.

Det samme anbefaler hun til sine kunder: de må forstå målgruppen sin, og tilpasse markedskommunikasjonen til dem. På sosiale medier har du muligheten til å fortelle personlige historier, få forbrukerne engasjerte i bedriftens visjon og mål, og ikke minst møte dem på et mer personlig nivå. Her bør man være våken for hva som skjer.

Vi har en personlig tilnærming. Alt starter med å bli ordentlig kjent med bedriften innenfra, først da kan vi dyrke frem essensen, og skape verdifulle resultater.

Elin Ahlkvist

Les mer om Ahlkvist Media her.

–Ut fra det grundige forarbeidet kommer de rette strategiene. Det gjelder å finne ut hvilke plattformer man bestemmer seg for å satse på og sette i gang. Jeg presiserer her at man må først ha en ordentlig strategi i bunn, ikke bare hoppe ut i det uten en tanke om hva man skal gjøre sier Ahlkvist. 

–Når vi lager salgsstrategier skal det være tydelig visjon og mål i bunn. Når vi gjennomfører strategier for digital markedsføring, måler vi alltid effekten og ser på «før og etter» jeg tok over driften av deres sosiale plattformer. Da får vi et tydelig bilde av det som virker sier hun.

Ahlkvist råder også bedriftene til å tenke litt nytt og sette seg inspirerende og lønnsomme mål for den digitale kommunikasjonen i de ulike sosiale medier. Hun bruker selv mye av kunnskapen om kundepsykologi når hun jobber med de sosiale mediene.

–Det er viktig å se det fra forbrukernes perspektiv og ikke komplisere tingene. Forbrukerne elsker at det er enkelt. Mange glemmer det sier Ahlkvist.

Bilde 2_ahlkvist.jpg

Forstå de sosiale mediene

Du må bruke tid på å forstå de ulike sosiale mediene for å få mest mulig utbytte av dem.

–I sosiale medier må man ha et stort øye på hva som beveger seg og være våken for forbrukernes atferdsmønster. Hvordan snakker man til ulike typer kunder? Hvordan formulerer man seg? Hvordan treffer man riktig målgruppe? Dette er noe mange synes er slitsomt å sette seg inn, spesielt ledere som ikke har tid til det mener Ahlkvist.

Hun ønsker å kunne avlaste kundene sine og samtidig være spesialisten som veileder dem profesjonelt med lønnsomme strategier. I dag gjelder det å skille seg ut i kampen om forbrukernes oppmerksomhet.

Ahlkvist har vært veldig heldig – og veldig dyktig. Hun har hatt så fornøyde kunder at hun ikke trenger å drive med oppsøkende salg. De har anbefalt henne videre. Salgene kommer av seg selv, noe som vitner om suksess. Så om du ønsker en med på laget som kan løfte din organisasjon til nye høyder, ta kontakt via dette skjemaet her.

Det å skille seg ut har kanskje aldri vært vanskeligere eller viktigere enn i dag.

Elin Ahlkvist

LinkedIn og Instagram

bilde 3_ahlkvist.jpg

Ahlkvist forteller at både LinkedIn og Instagram er gode kanaler å satse på for de fleste bedrifter. Særlig er LinkedIn bra for det profesjonelle markedet.

–LinkedIn i Norge er det ganske få som har satset på, men det har mange fordeler. Det er lettere å oppnå synlighet og rekkevidde, og sikre seg en ledende posisjon i det profesjonelle markedet mot bedrifter sier Ahlkvist.

–Det er forbrukere der også, de er i arbeid, de er ledere. Det er mye spennende man kan få til med LinkedIn og se på hva som passer til hver enkelt bedrift.

-Instagram er en utrolig spennende plattform der det skjer mye bra. Tallene er veldig positive. I slutten av første kvartal 2020 så var det om lag 2,6 millioner nordmenn med en profil på Instagram. Det er mer enn 60% av befolkningen, og det har vært en jevn økning. Instagram er suverent til både direktesalg og impulskjøp, men også merkevarebygging. Med riktige strategier kan man fort merke en økning i omsetning sier Ahlkvist.

–På verdensbasis er dette den mest populære plattformen for sosiale medier. Den har hatt en enorm vekst i flere år og fortsetter bare å vokse. Det finnes mange flotte funksjoner i en og samme app. I dag finnes det så mange muligheter, det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan produsere av innhold i dag sier Ahlkvist.

Ting å tenke på rundt konvertering av leads

–For å konvertere leads til kunder må man forstå kunden på et dypere nivå. Alt skal skje så fort i dag at man glemmer den delen. Klarer man å skape en følelse av verdi for kunden, samtidig som du sitter med en god strategi i ryggen, så er du langt på vei sier Ahlkvist.

Det å skille seg ut har kanskje aldri vært vanskeligere eller viktigere enn i dag mener hun. Hun er opptatt av at veien til salg bør være ukomplisert.

–Møter forbrukerne på hinder eller vanskeligheter i kommunikasjonen vil man på få sekunder miste salget. Forbrukere på nett bruker under 10 sekunder på å bestemme seg for om innlegget eller annonsen ser interessant ut og det går fort. Da må du huske på at det er et hav av bedrifter der ute som konkurrerer om den oppmerksomheten. Det gjelder som bedrift å by på seg selv, invitere kunden inn på en reise der lidenskapen som bedriften sitter på – smitter over på forbruker – og det skal være ukomplisert avslutter Ahlkvist.

Vil du vite mer, ta kontakt med Elin Ahlkvist på telefon 93630410 eller epost.

Les mer om Ahlkvist Media her.