Selv om Google Analytics er et glimrende verktøy for å spore brede trender over tid på et nettsted, avslører ikke verktøyet individuell og avgjørende besøksinformasjon som evt. kan redde eller ødelegge nettstedets evne til å generere leads. I tilleg brukte Ephraim for mye tid på å gå gjennom data og statistikker, skriver Entrepreneur.com.

«Det er ikke slik at det mangler noe med Google Analytics, det er bare umulig å bruke verktøyet til å danne seg et komplett bilde, spesielt for individuelle brukere». Han ønsket å få «real-time» data på de besøkende som kjapt ville varsle ham om problemer med nettstedet, og som ville gjøre det mulig for ham å finpusse sine markedsføringstiltak for å genere solide leads fra det relativt lite antall besøkende til sine kunders nettsider.

Hans mål: Finne et verktøy som ville utfylle Google Analytics og frigjøre tid slik at han kunne administrere flere kampanjer, klienter og jobbe mer effektivt.

Løsningen

Ephraim ble medlem av London-baserte GoSquared, en analyseplattform utviklet for å demonstrere hvordan folk bruker et nettsted. Verktøyet måler viktig informasjon som hvor individuelle besøkende kommer fra, hva som brakte dem til nettsiden og hvordan de ser på en side. «Det får deg kjapt og enkelt i gang», sier GoSquared co-grunnlegger og CEO James Gill. «Vi har klart dette ved å bestemme oss for å aggressivt kutte ut funksjoner som vi ikke tror er nødvendig.»

Ephraim testet GoSquared på en medisinsk tjenesteleverandørs flertrinns lead-genereringsverktøy for å se hvorfor det ikke var så gode resultater som forventet. Data fra GoSquared indikerte at flertallet av besøkende ble sittende fast på visse trinn og derfor endte de opp med å forlate siden. Ephraim gjorde deretter kjappe endringer til nettstedet, han la til en innføringsside og endret flyten og strukturen på siden.

Resultatene

Endringene som ble gjort, resulterte i et overskudd og en gevinst på omlag 20 prosent for klienten. Ephraim bruker nå GoSquared med alle sine kunders nettsider. Dens effektivitet har tillatt ham å nesten doble sin kundebase og firedoble antall reklamekampanjer han kan klare å håndtere. «Med GoSquared, har jeg alltid en god idé om hva som skjer og dermed vet jeg hvor godt markedsføringen fungerer eller om det er noen problemer», sier han.

En kommentar

Douglas Bowman, markedsføringsprofessor og co-direktør ved Emory University Marketing Analytics senter, kaller Ephraim samlede løsning for et smart trekk. Bowman bemerker at GoSquared gir observasjonsdata som kan brukes til å gjøre raske justeringer, mens Google Analytics er bedre egnet for å vurdere langsiktige datatrender. «Når man prøver å administrere flere nettsider som får dårlig trafikk, er det greit å få en slags varslingsmelding slik at man kan gjøre kjappe justeringer», sier han.

Les også: Det er fremdeles få som shopper via mobilen