Det sier markedsføringsekspert og forretningsutvikler Lewis Howes. Hvis du kan ta deg selv i å gjøre dette, og spesielt hvis du har det som en vane, da bør du begynne å revurdere dine ledermetoder, skriver Entrepreneur.com.

- En manipulerende leder vil lokke sine ansatte med mål og aspirasjon og holde dette frem som en gulerot for å få dem til å gjøre en god innsats. Men til slutt vil de ansatte gå lei av dine tomme løfter og sannsynligvis finne et annet sted å jobbe. Selv om du ikke selv har en intensjon om å være manipulerende, så bør du ikke forplikte deg til noe du ikke kan gjennomføre. Dette kan sende et feil budskap til dine ansatte, sier Howes.

Kommuniser budskapet ditt så enkelt og effektivt som mulig

Å få en potensiell kunde eller klient til å ta action er ikke lett, men det er mye lettere hvis du klarer å kommunisere budskapet effektivt.

- Ikke anta at noen har interesse av å høre det du kommer med. Selv om du kanskje spiser, sover eller puster din bedrift 24 timer i døgnet, så gjør ikke potensielle kunder det. Gi dem det de trenger for å ta action. Ikke mer og ikke mindre, sier Tom Haley, kreativ direktør i Chicago-baserte Jellyvision Lab.

Tenk på atmosfæren til dine ansatte

Et viktig grep for å holde på ansatte er å tilby et godt miljø der de trives. Peace, Love & Little Donuts, er en donut-butikk i Pittsburgh, USA. De skiller seg ut med sine uvanlige smaker, som for eks. baconsmak, og ved å tilby et godt miljø for sine ansatte. Det psykedeliske dekoret og 70-talls musikken passer bra med slagordet deres «Feed Your Inner Hippie». Alt dette gir en morsom atmosfære for de ansatte, som hovedsakelig er unge studenter.

Analyser deg selv hver torsdag

Det er altfor lett å la tiden forsvinne i e-post, small talk og andre distraksjoner i stedet for å være produktiv. For å holde seg på sporet, sett deg ned en gang i uken, helst på en torsdag, og gjør en analyse av deg selv og din egen prestasjon. Vurder hvordan du har brukt tiden din og hvordan du har forbedret eller vært dårlig på fokus og produktivitet i løpet av uken.

- Ved å gjøre dette på en torsdag i stedet for en fredag, vil du få en følelse av prestasjon ved å se på ukens arbeid. Dette vil gi ekstra energi til å bære på før helgen. I tillegg  får du også tid til å organisere alt som må gjøres før du forlater kontoret før helgen, sier Jason Womack, grunnlegger av California-baserte The Womack Company.

Gjør alvorlige samtaler objektive og ikke subjektive

Når en av de ansatte oppfører seg uprofesjonelt, kanskje ved å komme med en uppasende vits eller ved å kle seg på en måte som ikke er egnet på arbeidsplassen, er det åpenbart at du trenger å ta en alvorsprat med vedkommende. Men det er viktig å ikke bruke vage ord, som for eks. «profesjonalitet», for dette kan tolkes subjektivt. Henvis heller til bedriftens retningslinjer, det vil gjøre samtalen objektiv i stedet for subjektiv, sier Susan Strayer Lamotte, grunnlegger av Exaqueo, et konsulentfirma for arbeidsplasser.

- Hvis selskapet ikke har klare retningslinjer for arbeidsplassen, så er det på tide å lage en. Da kan de ansatte få et klarere bilde på hva som faktisk forventes av dem, sier Susan.


Les også: 8 nyttige tips til en mer effektiv morgen