Hvor mange ganger har du lagt igjen fødselsdatoen din hos bedrifter? Hvor mange av de samme bedriftene sender det nyhetsbrev «titt og ofte»? Hvor mange av disse nyhetsbrevene er til deg og ikke til alle? Svært få vil jeg tro.

«One size does not fit all» lenger

Jeg har ikke oversikt over hvor mange bedrifter og virksomheter som vet når jeg har bursdag. Eller hvor mange bedrifter som har min epost-adresse – og som vet at de får lov til å sende meg nyhetsbrev. Personlig kommunikasjon ser det ut til at de fleste ikke har tatt i bruk ennå. Nyhetsbrev fra de aller fleste er basert på god gammel «massekommunikasjon». Du og jeg får akkurat det samme nyhetsbrevet uansett om vi er av forskjellig kjønn og alder, bor på to vidt forskjellige steder og har et handlemønster som på ingen måter kan sammenlignes.

En bursdagshilsen er personlig

16. februar har jeg bursdag. Bruker du sosiale medier bør du ikke lenger huske på fødselsdatoer lenger. Det gjør Facebook, LinkedIn, Google+ og andre sosiale nettverk for deg. I 2011 fikk jeg omlag 125 gratulasjoner via Facebook. I 2015 fikk jeg over 400. 10 gratulasjoner dukket også opp på Google+, 9 gratulasjoner fra LinkedIn, og det var til og med noen som gratulerte meg på Twitter og Instagram også. Noen sendte meg en gratulasjon på SMS, mens det var ingen som sendte meg et postkort eller ringte meg.

Derimot var det kun 3 selskaper som gratulerte meg via epost, og alle sammen innen reiselivsnæringen. Først ute var SAS, et par timer etterpå dukket det opp en epost fra Norwegian, og før arbeidsdagen var over hadde jeg også fått en epost fra Anantara – hotellet vi bodde på når vi ferierte på Bali under sommerferien 2014.

Er det greit med en bursdagshilsen fra en bedrift?

Kommunikasjon er personlig. En epost kan gjøres personlig ganske så enkelt. Du kommer langt med «Hei Hans-Petter». Men du kommer ikke i mål før eposten er til meg og ikke til alle. Da må innholdet tilpasses min profil, mine kjøp og mine interesser. Jeg må ikke få noe heller, selv om det ikke skader med for eksempel et lite tilbud. Teknologien er der, det samme er dataene også. Det mangler ikke på data – Big Data – men det mangler ofte på å ta de i bruk. Det ville jeg gjort.

Ville du hatt noe imot å få en bursdagshilsen eller et bursdagstilbud fra «dine» bedrifter på epost? Det ville ikke jeg. Tvert imot.

LES OGSÅ: 7 TIPS TIL Å BYGGE DIN PERSONLIG MERKEVARE

Tekst: Hans-Petter Nygård-Hansen

Hans-Petter ble ikke født med ski på bena, men med et tastatur i hånden. Fra tidlig alder ble det bestemt – det var «data» han skulle jobbe med. Han er en populær foredragsholder og for mange er Hans-Petter først og fremst kjent som @hpnhansen. Du finner Hans-Petter stort sett i alle store og små sosiale nettverk.

http://hanspetter.info