For mange er kaffe noe av det første de prioriterer om morgenen og noen klarer ikke å fungere uten.

Steven Miller, nevrolog fra Maryland, USA, mener derimot at det faktisk ikke er mest optimalt å drikke kaffen tidlig om morgenen.

Han påpeker at det er best å innta kaffen når kroppens kortisolnivå er lavt, fordi kaffen samhandler med stresshormonet. Og det er nettop fra kl. 09.30 og to timer frem, skriver Alive.dk.

Begrenset effekt

Ifølge Steven Miller, utvikler personer som drikker kaffe mens kortisolnivået er høyt, en slags toleranse for koffein, og dermed blir effekten også mindre.

Kortisol er et hormon som styrer kroppens indre ur og som får deg til å føle deg våken. Nivået av hormonet i kroppen er typisk høyt når man våkner, men etter en times tid faller det igjen, skriver Daily Mail og The Telegraph.

Det er når kortisolnivået faller at man får den største effekten, da det fremmer kortisolproduksjonen, og man dermed ikke er resistent for koffeinens fordeler.

Sterkere kopp

Steven Miller sier også at kortisolnivået stiger rundt frokosttid og igjen mellom kl. 17.30 og 18:30.

- Hvis du drikker kaffe på et tidspunkt hvor konsentrasjonen av kortisol er høyt i kroppen, bør du helst droppe kaffen. Kortisolproduksjonen er i høy grad relatert til din våkenhet, og er på sitt høyeste mellom kl. 08 og 09 om morgenen i en 24 timers syklus. Ett av de viktigste prinsippene når det gjelder medisin og stoffer er at man kun skal bruke det når det er nødvendig. Ellers vil man utvikle en immunitet mot stoffet, skriver Steven Miller.

Hvis man likevel drikker kaffen tidlig om morgenen, kan man etterhvert utvikle en trang til at kaffen skal være sterkere og sterkere for å oppnå en effekt.

Steven Miller legger imidlertid til at kortisolnivået kan svinge fra dag til dag, fra person til person, så det best tidspunktet for å nyte en kopp kaffe kan variere. F.eks. kan kortisolnivået falle kjappere hvis man er tidlig oppe.

Kaffemaskin på jobnen styreker samhold

Les også: Dette bør du unngå når du skal holde en presentasjon