Kaffen kom til Europa via Venezia på begynnelsen av 1500-tallet. Men mektige personer ville forby innførsel av kaffen, de mente at den sorte drikken som var så aktet av muslimene, måtte være djevelens verk, og de som drakk den, ville være fortapt. Men det var noen prester som hadde sans for kaffen og de brakte saken inn for pave Clement VIII for å få hans syn på saken. Etter at paven hadde smakt sin første kopp kaffe utbrøt han: "Den Satans drikken er jo så god at det ville vært trist om de vantro fikk ha den for seg selv. La oss lure Satan, og døpe den". Som sagt så gjort, og i år 1600 døpte Paven drikken til kaffe og dermed ble det trygt og sikkert også for de kristne å drikke kaffe.

Drikkes av milliarder

Og nå nesten 500 år senere drikkes kaffen av milliarder av mennesker over hele verden og få drikker har fått så mange hyllingstaler og visdomsord som kaffe. Kjente forfattere som Knut Hamsun, August Strindberg, Karen Blixen og Bjørnstjerne Bjørnson har alle omtalt den velsmakende drikken i en eller annen sammenheng, og mest kjent er kanskje den danske trubaduren Benny Andersens vise ”Om litt er kaffen klar”.

Kaffeautomat på jobben øker trivselen

Men hva er det med denne drikken som fenger så mange og som får folk til å benke seg ned rundt små og trange kafébord, i parker, på jobben og hjemme?

- Kaffe er velsmakende, oppkvikkende og skaper sosialt samhold, både privat og på jobben og drikken bidrar til god stemning og øker trivselen, noe også vi merker her i bedriften. For alle våre ansatte er lidenskapelig opptatt av kaffe og det går ikke en dag uten at vi samles rundt kaffemaskinen til en kjapp prat og noen hyggelig ord, forteller direktør Steinar Jore i House of Coffee.

Imponerende kundekrets

House of Coffee er Norges ledende totalleverandør av kaffeprodukter og i porteføljen finner man alt fra enkle kaffemaskiner til mer avanserte Rolls-Royceutgaver til en pris rundt kroner 200 000,00. Og selvfølgelig kaffe.

- Vi både importerer vår egen kaffe og kjøper fra andre kvalitetsleverandører slik at kundene våre kan velge i forhold til smak og behag, samtidig som det jo også gir de ansatte mulighetene til å velge. For alle har ikke samme smak og så kan det jo være at noen har lyst til å prøve seg fram. Kaffe har blitt som vin. Folk studerer og eksperimenterer med ulike kaffetyper for å finne sin egen variant og favoritt. Og det synes som om kaffe bare blir mer og mer populært, sier Jore som kan vise til en imponerende kundemasse.

Tusenvis av fornøyde kunder

- Vi har mange tusen kunder over hele landet og blant de mest kjente er Choice Hotels, Peppes, Burger King, Norsk Tipping, Hydro, Statoil, Gjensidige, Vesta og Coop Norge. Og ikke minst NRK hvor vi i mange år har levert alle kaffemaskinene, de har til og med en egen hetidsansatt som nesten bare jobber med kaffe og kaffemaskinene, sier Steinar Jore som selv er en pasjonert kaffedrikker.

- Jo, jeg drikker nok åtte, ni kopper kaffe om dagen og da er det jo svært praktisk med egen kaffemaskin på jobben, noe som også sparer bedriften for mange timer i året. For de ansatte trenger ikke lenger løpe på nærmeste kaffebar for å hente kaffe. Den står jo klar på jobben alt fra morgenen av.

Men hvilken kaffe foretrekker han selv og hvordan skal den være?

- He,… he tror nesten jeg sier som en avdød fransk politiker; ”Varm som helvete, svart som djevelen, ren som en engel og søt som kjærligheten”.

LES OGSÅ:

kaffe på jobb.jpg

KAFFEAUTOMAT PÅ JOBBEN STYRKER SAMHOLD OG ØKER EFFEKTIVITETEN