JENNY SOLEM - KREATIVITET_450x300.jpg

Du har sikkert opplevd selv å måtte klare deg med det du har, men har du tenkt over at dette sannsynligvis har vært med på å gjøre deg mer kreativ? Noe så dagligdags som å lage middag kan tvinge frem kreativiteten hos de fleste. Spesielt om du ikke hadde mulighet til å handle først, men måtte klare deg med det du finner i skuffer og skap hjemme. Samtidig er det kanskje ikke slikt folk flest forbinder med kreativitet. Så hva er egentlig kreativitet, og hvordan kan vi bli enda mer kreative?

- Kreativitet er å sette sammen to ting som ikke har blitt satt sammen før, sier Jenny Solem Vikra, som er grafisk designer, fotograf, art director og grunnlegger av designbyrået Minsk. I tillegg lærer Jenny og Minsk andre å utvikle og styre sine kreative sider gjennom kurs i art direction hos Westerdals Kompetanse.

Rammer fremfor frihet

Selv om Vikra jobber i en kreativ bransje er hun ikke tilhenger av grenseløs kreativitet.

- Jeg tror at kreativitet blomstrer innenfor gitte rammer. Den verste oppgaven jeg kunne fått ville vært ”du kan gjøre hva du vil og du har så lang tid du vil”. Da ville jeg mistrivdes! Jeg trenger å sette begrensninger for meg selv når jeg jobber. Først forsøker jeg å definere og avgrense problemet og gir meg selv en deadline på det. Så legger jeg det fra meg og lar det modnes før jeg setter meg ned sammen med noen andre begynner for å skisse opp en plan for prosessen. En kreativ prosess kan være veldig ustrukturert, men jeg tror absolutt at du får de beste resultatene når du følger en oppskrift.

Myter om kreativitet

Det finnes mange myter og fordommer om kreativitet. Som at kreative mennesker er en egen rase, at kreativitet handler om inspirasjon og at de rette ideene bare detter ned i hodet ditt, at kreativitet ikke kan læres. Det handler mer om å være åpen for innfall, verken forkaste eller forelske seg i det første man kommer opp med, og jobbe metodisk.

På kursene til Minsk deltar det alt fra småbarnsmødre som ikke føler at de har landet helt på riktig sted jobbmessig, til fotografer som vil fokusere mer på ideen bak bildet og videre til gründere som har lyst til å lære flere teknikker. Mange av dem er naturlige ledertyper, de er vant til å føre an i en gruppe. Andre fellestrekk er gjerne at de er ekstra opptatt av estetikk og god kommunikasjon. De kan bli betatt av et spesielt fint bokomslag, bruke tid på at Facebook-statusen skal være underholdende for andre eller gjøre litt mer ut av jobbpresentasjonen enn forventet. Høres det kjent ut?

Viktig å være streng

- Deltagerne på kurset vårt får veldig stramme rammer. De lærer endel verktøy for at ideene skal komme lettere, og de blir mer bevisste på visuell kommunikasjon. Så er det mye praktisk jobbing. Til oppgavene får de en brief med hvilke verktøy som skal brukes, når de skal være ferdig og hvordan de skal presenteres. Når en skal lære seg nye idéverktøy tror jeg det er viktig å være litt streng, og så følge disse slavisk. Etter hvert finner man sin måte å bruke verktøyene på, sier Vikra.

Slå av og på hjernen

- Det kan være kvelende med for mange rammer, og alle begrensninger er ikke nødvendigvis positive. Blir det altfor dårlig tid kan man bli stresset av det. Da blir det vanskelig å tenke kreativt, du sitter bare og har panikk. Det å kunne slå av og på hjernen i kreativt modus er viktig. Tidligere husker jeg at da jeg fikk tildelt en ny oppgave gikk jeg og tenkte på den hele tiden, til jeg følte at hjernen min kokte over. Etter hvert lærte jeg meg å legge det fra meg, lot heller underbevisstheten min få jobbe med det en stund før jeg satte i gang. Dette er noe som kommer med øving. Det hjelper også å gjøre enkle ting som å dusje, jogge eller sove, så man slår av hjernen litt.

Kreativitet før og etter

- Jeg tror at en oppfatning mange har før man begynner å jobbe med kreativitet, er at kreativitet kommer som en følge av inspirasjon, det er ikke noe du bare kan sette i gang med selv. Dette er en myte vi har lyst til å knuse. Kreativitet er et håndverk, det er noe du i alle fall som art director gjør på bestilling fra andre. Med riktig verktøy og litt øvelse blir man ikke lenger redd for å ikke komme på noe smart eller kreativt. Tilbakemeldingene vi har fått etter kurset er at kursdeltakerne først og fremst har blitt veldig inspirert til å ta tak i egne prosjekter og prosesser på arbeidsplassen, og har lyst til å bruke de teknikkene de har lært videre. Ønsket vårt er at man ikke skal være redd for å definere seg selv som et kreativt menneske, oppsummerer Jenny Solem Vikra.

Tekst: Olav Starheimsæter,