Thomas Heyerdahl har tatt farens gründerbedrift noen syvmilssteg lenger, og viser stadig at den tradisjonelle gullsmedbransjen kan være langt mer enn en butikk full av gull- og sølvsmykker. Smykker, og da især diamanter for Thomas sin del, kan i kombinasjon med andre produkter handle vel så mye om livsstil og brukskunst som rene pyntegjenstander. Fra diamantbelagte mobiltelefoner og iPods til bil. Her er det kun fantasien som setter grenser!

Opprinnelig var det Sten Heyerdahl, far til Thomas, som startet Heyerdahl Juvelér. Han studerte i Tyskland, tok sitt svennebrev hos David Andersen og jobbet litt her og der før han åpnet sin egen bedrift, Heyerdahl Juvelér, inne på Rådhusplassen i Oslo i 1972.

Og eplet faller som kjent nokså nær stammen. Thomas bestemte seg for å gi gullsmedfaget en sjanse og søkte seg inn på gullsmedlinjen på Elvebakken skole i Oslo.

-Jeg elsket å kreere og forme smykker. Og i 1994 var jeg inne i Heyerdahl Juvelér som ansatt, forteller Thomas Heyerdahl. Vi sitter i hans beskjedne kontor bak den ene av Heyerdahls totalt tre forretninger, på Skøyen. De andre to ligger henholdsvis i Roald Amundsensgate og i kjøpesenteret CCVest.

Handler om business

Hans far var mer fagorientert som utdannet diplomgemmolog, mens Thomas, med bakgrunn også i bedriftsøkonomi fra BI, var mer fokusert på business og markedsstrategi. I 2006 tok Thomas over hele selskapet.

-Far har gjort en kjempejobb med å etablere selskapet og skaffe seg et godt navn og en solid grunnmur. Men i dag handler det om business – om å konkurrere i et konkurranseutsatt marked. Jeg så straks at for ikke bare å overleve, men også å ta steget videre og bli en aktør å regne med i markedet fremover, måtte det tas noen grep. En god leder i dag må ikke bare være fagmann, det også selvfølgelig, men også ha full peiling på økonomi, markedsføring og personalpolitikk. Dette kan jeg en god del om dette etter hvert. Men i tillegg driver jeg med det jeg liker aller best, å designe smykker og utvikle nye spennende og innovative prosjekter, som bidrar til å fremheve navnet Heyerdahl og til å gjøre de ansatte stolte av å jobbe hos nettopp Heyerdahl. Jeg har alltid vært svært fascinert av diamanter og utdannet meg da også til diamantfagmann i Tyskland. Heyerdahl er tuftet på diamanter. Det er nettopp diamanter vi skal være gode på. Og av prinsipp skal alle mine innovative prosjekter derfor handle om diamanter, sier Thomas. De som har fulgt litt med har sett at Heyerdahl har samarbeidet med Nokia om iDiamond iPod, Apple om iDiamond Ear, med Mari Maurstads Zulu Fadderprosjekt i Sør-Afrika om 14 nummererte diamanter og nå nylig med Audi om A1 Diamond Edition.

Innovativ tenkning

-Det å få brukt mine kreative sider på prosjekter som ligger litt på siden av kjernevirksomheten vår gir meg en stor indre glede og tilfredshet i hverdagen, og en ny dimensjon både til meg og til bedriften vår. Men når det er sagt, så er jeg helt avhengig av å ha dyktige mennesker i butikkene og ellers rundt meg, som kan bidra til at jeg fristilles og kan jobbe med prosjektene – dyktige mennesker som også heier på meg, og som er stolte av å jobbe i Heyerdahl når vi får oppmerksomhet rundt spennende og nyvinnende prosjekter. For dette handler om å være annerledes, være innovative og tenke på tvers av grenser. Og selvfølgelig handler det til syvende og sist om å være konkurransedyktig i denne bransjen og skaffe seg et overtak ved å bli lagt merke til på en positiv og nyskapende måte - og på den måten få kunder til butikkene. Navnet Heyerdahl skal stå for diamanter og kreativ tenkning, sier Thomas.

Alle bransjer

-Men i mine tanker kan man like gjerne tenke annerledes og kreativt i en hver bransje, enten det handler om en snekkerbedrift eller en klesbutikk. Hadde jeg jobbet i rørleggerbransjen så er jeg sikker på at jeg hadde funnet på noe kreativt med rørkoblinger! Man må bare bruke sine kreative evner på å tenke annerledes og man må tørre – tørre å satse, tørre å banke på dører og tørre å feile. Det viktigste, bortsett fra den kreative tenkningen, er hvem du velger å samarbeide med. Selv er jeg svært kritisk til hvilke selskaper jeg kontakter. Jeg vil ikke jobbe med noen jeg ikke kan identifisere Heyerdahl med, og bruker derfor mye tid og research på å velge samarbeidspartnere. Det må være solide bedrifter med kvalitetsprodukter og tillit i markedet, og bedrifter som ser at et samarbeid vil gavne begge parter. Og for min del må samarbeidet alltid handle om diamanter. Det er et krav og et prinsipp, sier Heyerdahl

Trenger et ansikt

-Hvert nye prosjekt er nybrottsarbeid for meg. Her nytter det ikke å snu bunken. Nye idéer blir klekket ut og skal settes på papiret, nye samarbeidspartnere skal finnes og inviteres, nye underleverandører, nye designere og nye produsenter. Det følger mye detaljplanlegging og logistikk med kreativ tenkning. Og det finnes svært mange gode idéer i verden. Men det å realisere idéene, ha stayerevne og stå løpet ut til prosjektet er fullført, er krevende, men svært nødvendig. Men man får til det man vil. Når jeg bestemmer meg for at jeg vil ha en ny dørlist i den nye Audi A1 Diamond Edition, så gir jeg meg ikke før den er på plass. Engasjement og entusiasme tar deg langt på vei, og evner du å skape engasjement og entusiasme også hos dem du kontakter, så er veldig mye gjort. At du representerer en liten bedrift i værbitte Norge er ingen hindring i dag, kanskje snarere tvert imot. Store internasjonale aktører som Nokia, Apple eller Audi i mitt tilfelle, ønsker gjerne et ansikt til prosjektet – et menneske av kjøtt og blod til å fronte det nye grensesprengende prosjektet. Dette ansiktet har de ikke selv. De har bare produktene, og trenger et engasjert og entusiastisk menneske – gjerne en sunn nordmann. Du må bare tørre å banke dører – med entusiasme og en gjennomarbeidet idé. Når du brenner for noe, og viser det med innlevelse, er det både spennende og sjarmerende, smiler Thomas.

Trygg på det du gjør

-Hvis målet ditt er at bedriften din skal bli kjent og øke omsetningen, er det dumt å løpe etter konkurrentene. Da risikerer du å bare bli en blek kopi av dem. Innovasjon handler om å skille seg ut. Du må tenke nøye gjennom, og gjerne diskutere med andre i firmaet – hva er selskapets forse, hva er vi sterke på, hvilke strenger kan vi spille på, hvilke særegenheter kjennetegner oss – og så skape noe unikt ut fra det, noe ingen andre har eller har sett før.

Og når du har bestemt deg, og funnet de gode og riktige samarbeidspartnerne, skal du være så trygg på det du gjør at du gjennomfører og fullfører prosjektet – uansett hva andre skulle mene. Det er alltid misunnelse og kritikk og misnøye der ute. Men uansett hva man gjør og hvordan, så vil det alltid være umulig å tilfredsstille alle. Stikker du deg frem, må du også ta følgene av det du gjør. Man hører oftest fra dem som enten er superfornøyd og har tommelen høyt opp, eller fra dem som må kritisere høylytt. Heldigvis hører jeg mest fra de første.

Er du trygg på deg selv og det du gjør, og har fokus på detaljene, så vil du lykkes.

Og litt for samfunnet

-Det er en fantastisk god følelse når målet nås og prosjektet realiseres - når du kan feire resultatet sammen med dine ansatte, se stoltheten hos dem og føle samhørigheten. Dessuten gir det mening, overskudd og glede i hverdagen å få brukt sine kreative sider for å fremme bedriften og trygge en god arbeidsplass for de ansatte. Og kan du gjøre noe for samfunnet i samme slengen, så er intet bedre. I vårt A1 Diamond Edition prosjekt samarbeidet vi med motedesigneren Morami om å designe en elegant kjole, i samme stil som bilen, som auksjoneres ut til inntekt for brystkreftsaken - Rosa sløyfe aksjonen. Relevant det også, når bilen er myntet på kvinner, og noe som gjør både meg og mine ansatte stolte. Du får ikke bedre ambassadører for selskapet enn stolte og fornøyde ansatte, sier Thomas Heyerdahl.

Tekst: Terje Myklebost

Foto: Heyerdahl