Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
404

La søpla ta taxi

Nå trenger du ikke lenger bekymre deg for all søpla som til tider hoper seg opp på arbeidsplassen eller i hjemmet. Søpla kan ta taxi og du sparer deg for lagerplass, tid og ergrelser!

Et av problemene til mange norske bedrifter er at man rett og slett mangler rom til å oppbevare og lagre søppel, noe som igjen gjør at bedriftene sliter med å bli kvitt søpla. Det kan være emballasje etter varelevering eller nye møbler, utrangerte lagervarer, fulle arkiver eller materialer etter ombygging, utslitte kontormøbler, gamle PC-er eller nedslitte gulvtepper. Noe skal kanskje også til forbrenning. Ikke kan du plassere en container hos deg, og ikke ønsker du at dere skal bruke tid på å rydde, bære ned og laste søpla.  

Men det finnes andre løsninger. For nå er bedriften SøppelTaxi AS i ferd med å etablere seg i de fleste største norske byene og stadig flere bedrifter og privatpersoner har tatt i bruk denne unike tjenesten.
 
Mange fordeler
 
- Klart det er mange fordeler med SøppelTaxi. SøppelTaxi er smartere enn container da vi ikke okkuperer plass, ingen andre fyller din container og du slipper parkeringstillatelse. Firmaet er også konkurransedyktig på pris. Vi disponerer flere typer og størrelser på bilene og det gjør at fremkommeligheten vår er uslåelig i trange gårdsrom og på større overfylte parkeringsplasser som er tilknyttet bedriftene, forteller daglig leder i Søppeltaxi AS, Gunnar Hansen som fikk idéen til søppeltaxien i 2005.
 
Godt etablert
- Kona og jeg hadde mye skrot i garasjen. For å bli kvitt det leide vi en container. Men den ble stående i veien for noe hele tiden. Da tenkte jeg at dette må kunne gjøres enklere, og slik ble idéen til SøppelTaxi født, forteller Hansen.
- Etter at merkenavnet ble lansert i 2005, ble fjoråret 2008 første år med et overskudd på 520.000. I 2009 regner vi med en omsetning på 8,0 millioner og 10-12 prosent overskudd. Foruten Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold og Buskerud er selskapet etablert i Trondheim, Bergen, Kristiansand, Stavanger, Harstad, Tromsø, Molde, Kristiansund, mjøsbyene samt Grenlands-regionen.  
Også privatkunder
Han forteller at de typiske kundene enten er firmaer eller privatpersoner uten bil som bor i sentrum, i blokker eller småhus der det er vanskelig å sette ut en container.
- Et vanlig oppdrag er henting av søppel etter oppussing, hageavfall, flytting, garasje- og loftsrydding og dødsbo. I tillegg har vi mange faste kunder som ringer når det er fullt, og så tar vi også kildesorteringen så kundene slipper å tenke på den delen. Enten sorterer vi det selv på gjenbruksstasjoner, eller leverer til et godkjent mottak med egen sortering..
Kjøper tid
Prisene på tjenestene til SøppelTaxi varierer ettersom hvor mye søppel som skal fraktes bort. Den minste bilen på tre kubikkmeter koster 550 kroner og den største på 12 kubikkmeter koster 1400 kroner. I tillegg kommer kr 1,90 pr kg søppel som leveres. Bilen kjører over vekt inn og ut på leveringsstedet.
– Om det er dyrt eller billig kommer an på hvordan man ser det. Hvis man sammenligner med å leie henger eller varebil samt gjøre hele jobben selv, tror jeg ikke våre priser er så ille. Vi har en del kunder som regner tiden sin i penger, de synes det er fornuftig å bruke oss for å få mer tid til andre oppgaver enn å sjaue og kjøre søppel, sier Hansen.
 
 
 

Motta nyhetsbrev

Meld deg på nyhetsbrev!

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større engasjement og for å takle et marked i raske endringer. Klassisk ledelse med resultatorienterte mål...

Konsensuskulturen truer norsk næringsliv

Pandemien, Black Lives Matter-bevegelsen, fall i oljeprisen, det digitale møterommet, hjemmekontor og staycation setter nye verdier på dagsorden. Hvordan påvirker dette selskapet du jobber for, og hvo...
Annonsér her!
Annonsér her!

Strategier for bedre motstandsdyktighet

Ofte handler vi mennesker i automatisk respons på omgivelsene og det som skjer rundt oss. Det kan skape stress og et litt for høyt tempo til tider. Kanskje er det på tide å reflektere mer- og handle m...

Tren hjernen din til bedre beslutninger

Inntil nylig trodde vi at hjernen sluttet å vokse i 20-årene og at det deretter kun gikk en vei. Men visste du at du faktisk kan trene hjernen din til å fungere bedre i hverdagen, slik at den blant an...

Digitalisering – slik motiverer du dine ansatte

Siden samfunnet er i konstant endring og blir stadig mer robotisert og automatisert, kreves det mye for å klare å følge med og omstille seg hurtig nok. Digitalisering handler også om mennesker, og med...

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En tilsvarende engelsk undersøkelse viser at to av tre ansatte baksnakker hverandre på jobb. LederNytt...
Annonsér her!
Annonsér her!

En engasjerende filantropisk CSR-strategi er mer enn avlat og gaver

Bedrifter synes å uttrykke sitt filantropiske engasjement på svært ulike måter. De fleste gir gaver og sponsorstøtte av ulik størrelsesorden til lokale organisasjoner eller til større filantropiske kj...

Hva strever ledere med i hverdagen? Situasjon: «Uklar retning»

Dette er foreløpig den femte og siste artikkelen fra pågående studie av norske lederes hverdagsstrev.

Brainstorming – når du ønsker færre og dårligere ideer

Brainstorming er et av de klassiske verktøyene som brukes for å få nye ideer. Konseptet har vært svært fremtredende helt siden det ble lansert på 40 – tallet, men er det så effektivt som tilhengerne s...

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode verdier, hvis de ikke etterleves av deg som leder eller de som jobber i bedriften. Kultur- og ko...
Annonsér her!
Annonsér her!

Når ting først slutter å fungere innen retail - så går det fort veldig galt.

Når et selskap leverer negative resultater over tid, eller hvis gjelden blir vanskelig å betjene, er det ofte to alternativer: konkurs eller snuoperasjon. Kjersti Hobøl fikk jobben med å redde Princes...

Sensitive medarbeidere kan utgjøre en stor kreativ og analytisk ressurs

Det er ikke alltid at sensitive medarbeidernes egenskaper verdsettes og anerkjennes i et miljø med altfor høyt tempo og lite fokus på medmenneskelige verdier, helse og livskvalitet. Psykolog Trond ...