I stedet er det et uhyre viktig sosialt verktøy, og det å beherske denne disiplinen kan være en betingelse for å klare seg godt i businesssituasjoner som ved forhandlinger, i konferanser eller i andre viktige møter.
Det forteller ekspert i smalltalk, Birgitte Sally, som er utdannet cand. mag. i kommunikasjon, samt forfatter av boken »Smalltalk«.
- Når vi gjør forretninger med hverandre eller samarbeider med noen, foretrekker vi å gøre det med dem vi kan kommunisere med. Det er faktisk banalt - man velger gjerne dem man liker best. Derfor har vi bruk for å kunne etablere en god kontakt, sier hun.

Ufarlig snakk
Smalltalken bruker vi mennesker til å føle oss fram og bli trygge på hverandre. Og det er absolutt ikke en lett manøver. Mennesket er nemlig som sosialt vesen livredd for å bli avvist av en annen. Derfor må vi starte i det små.

- Vi starter med å snakke om noe som er ufarlig. Og mens vi befinner oss i klisjélaget leser vi hverandres kroppsspråk, ansiktsmimikk og stemmebruk. Dette for å finne ut om den andre personen er en som vi vil gi oss ytterligere i kast med, forklarer Birgitte Sally.

 
-Vi må være litt forsiktige med å gå for direkte på sak. Det kan i siste instans føre til at en viktig handel går i vasken, eller at konkurrenten løper avgårde med ordren. Folk vil gjerne vite litt om personen man står overfor, familieforhold og andre ting, som enkelte synes er irrelevant for forretningerne. Mens de som handler i forskjellige kulturer vet godt at man som oftest er nødt til å vise motparten sitt menneskelige ansikt. Det gir et bedre klima for samarbeid og forretninger.

De gode rådene for perfekt smalltalk:
 
Lev som sommerfuglen
Selv om viljen er der kan det være vanskelig å få i gang smalltalken, eller ta initiativ til den. Det er i hvert fall lettest å la det være, så man ikke risikerer en avvisning.
- Noen får hjertebank og sommerfugler i maven, men slik er det bare. Han du gjerne vil snakke med har sannsynligvis den samme følelsen. Men man kan faktisk bruke det til å snu på situasjonen og bli helten som kommer og redder den andre fra å stå og blomstre alene i en konferanse, sier Birgitte Sally.
Styr kroppen
De signaler du sender med din kropp er også viktige for hvor godt smalltalken kan komme til å flyte. Så smil, søk øyekontakt, senk skuldrene og rett ryggen!
- Allerede før vi åpner munnen har vi kroppsspråklig kontakt. Den attitude vi møter et annet menneske med er viktigere enn det som kommer ut av munnen i første omgang. Virker man selv utrygg, kommer det til å gjøre den andre utrygg også, sier hun.
Vis interesse
Opplev deg selv som en vert som tar seg godt av en gjest når du smalltalker.
- Følg opp det den andre sier. Lytt og samle på det. Sørg for at det også er balanse i samtalen ved at du byr på noe av deg selv.
Gjør du ikke det, risikerer du nemlig at samtalepartneren føler seg forhørt. For å unngå det kan du skifte ut noen av spørsmålene med kommentarer i stedet. Da blir du nødt til å gi noe av deg selv.
Vær banal
Husk at innholdet ikke er vigtig i seg selv når man smalltalker.
- Vi vil så gjerne være kloke når vi møter nye mennesker. Særlig i forretningssammenheng. Men det kan bety at vi slett ikke tørr å si noe.
Ta i stedet utgangspunkt i det dere har til felles.
- Det kan være stedet, årsaken til at dere er der, omgivelsene, møbler, kunst, faglig fellesskap, konferansens tema, en flott klokke og mye annet. Du får alltid mye gratis informasjon utlevert - bruk den!
Forbered deg hjemmefra
Finn mulige emner å smalltalke om før konferansen eller forretningsmøtet.
- Tenk over hva som rører seg i tiden - hva du er opptatt av. Hvis du skal på kurs så gjør deg opp en mening om hva du synes om kursets tema på forhånd. Det vet vi at vi alltid kan legge på bordet, og det gir trygghet.
Unnlat også å ta opp potensielt eksplosive emner.
- Unngå emner som religion, politikk og annet som kan føre til uenighet. Man må for all del ikke sette andre i forlegenhet, sier Birgitte Sally.
 
Kilde: Erhvervsbladet