NETTVERK_450x318.jpg

KOMMENTAR: Jan Ketil Arnulf om personlige nettverk

Det er mye samfunnet ikke gjør for deg, noe du naturligvis kan klage over. En annen tilnærming er å lage ditt eget samfunn.

Den tyske forfatteren og norgesvennen Hans Magnus Enzensberger regnet for 30 år siden ut at nordmenn i snitt er medlemmer av 2 foreninger hver.

Talent for nettverk

Vi må opplagt ha et talent for nettverk, men bruker vi dem? I Norge «reiser vi bort på kurs» for at deltakerne ikke skal dra hjem om kvelden, men bruke anledningen til å bli kjent. Det sosiale begrenser seg likevel til en tur i baren.

Denne helgen fikk jeg en sjelden oppvisning i nettverksbyggingens kunst. Under åpningen av en ny klasse på BIs lederprogram i Kina var begynnelsen som i Norge - en flokk ledere fra ulike bedrifter forsamlet en helg på hotell.

Lær av Kina

Men om kvelden ble forskjellen tydelig. Under middagen møtte våre kinesiske ledere tidligere studenter som ga dem en humoristisk og levende innføring i det nye samfunnet de nå er medlemmer av. Under selvorganisert ledelse tilbyr de mentorvirksomhet, faglig påfyll innen IT og HR, familiekvelder, helseklubb og veldedighet: De stiller f.eks. opp som lærere i fattige områder.

Dette er et livsvarig, gratis nettverk av nesten 2.000 medlemmer. Det er nesten ikke til å tro at det drives av folk med handelshøyskole, men en tur på utenlandsk skole er alt de har felles.

Liv i dugnadsånden

I min barndoms Norge var bygdene små, samfunnene tette og foreningene var aktive. Vi var stolte av vår «dugnadsånd». Store, løst organiserte og globale samfunn har tydeligvis også en plass for nettverk.

Kinesere er mestere i å lage seg sosiale nettverk som skaper forutsigbarhet og framtidsmuligheter.

Når verden blir mer global og kompleks blir det viktigere å lage sin egen virtuelle bygd. Stortinget har fastslått at framtidig velferd avhenger av dugnadsånd. Hvilket samfunn har du skapt deg selv i det siste?

TEKST / KILDE: Jan Kjetil Arbulf, BI Business Review 
BI Business Review er Handelshøyskolen BIs digitale kanal for faglig formidling (forskningskommunikasjon).