Spillefilmer er store og komplekse strukturer der det er viktig å holde sterke personligheter samlet og utvikle enkeltprestasjoner. Annette forteller om  teknikkene hun har brukt for å få et hundretalls skuespillere til å fungere maksimalt innenfor en historie og hvorfor teknikkene også virker på deg i næringslivet. Du har et stort repertoar å hente fra, både som leder og ansatt. Hvorfor ikke bruke det? ”It’s all in the act” , sier de der borte. Målet er alltid å få større innflytelse – ved at folk forstår hva du egentlig mener å si. Og hvor får du energien fra, som leder og ansatt – ved å glede deg til å stå opp om morgenen og gå på jobb! Hva får deg til å ha lyst til å gå på jobb – utover å tjene penger? Derfor begynte jeg å lage spillefilm, fordi det fikk meg til å ha lyst til å gå på jobb. Hvordan motiverer du deg selv? Hvordan motiverer du dine medarbeidere?

 

Foredrag

Hvorfor er det ingen som forstår hva jeg sier?

Hvorfor er det plutselig noen som ikke forstår hva du sier? Som ikke er enig, enda det er innlysende for deg at det er bra for dere begge, for alle, for hele ledergruppen, konsernet og organisasjonen? Hadde det ikke vært fint å nå frem? Vi vil alle ha mer innflytelse, men den deles ikke ut som fødselsgave. Og hvordan du kommuniserer er nøkkelen. I foredraget tar jeg utgangspunkt i å ha instruert et hundretalls skuespillere i hoved- og biroller for å vise hvor mange ulike nøkler det finnes for å åpne døren til innflytelsen. For å åpne døren til bedre kommunikasjon. Jeg vil gjerne dele disse verktøyene med dere, for at du som leder eller ansatt finner ditt eget sett med nøkler og får en innsikt i hvilken nøkkel du skal bruke når. Ofte skal det ikke så mye til som vi tror, utover større bevissthet. Alle eier nøklene allerede. De skal bare hentes frem.

Hvordan få ledere og medarbeidere til å glede seg til å gå på jobb?

Utover å tjene penger, hva skal til for at dine medarbeidere står opp og går på jobb med glede? Hva skal til for at de bretter opp ermene og gir det beste av seg selv og det lille ekstra når det gjelder? Hvordan kan lederteamet inspirere til dette? Alle vet at når sykdom rammer er penger plutselig ikke alt. Vi begynner å spørre etter meningen med det hele. Vi vil være en del av noe som er større enn oss selv, til og med større enn konsernet og bransjen. Noe som er viktig for Norge, for verden. Det er noe å stå opp om morgenen for. Hvilket større hele er du eller din bedrift en del av? Jeg vil gjerne inspirere deg som leder og som ansatt til å ta ditt ansvar for at når dere møtes i resepsjonen om morgenen, så vet dere hvorfor dere gikk på jobb.

Den gode historien som selger din virksomhet

Jeg elsker å forteller historier, på film, i romaner og som journalist. Hvorfor er den gode historien om din virksomhet viktig? Hvorfor er det viktig at alle i bedriften ”lever historien og forteller den” og bruker den i store og små sammenhenger? Hvorfor er den gode historien viktig for kultur innad og utad, og som grunnlaget for markedsføring og kommunikasjon? Hvordan finne grunnpilarene til din virksomhets historie?