Mange bedrifter i dag benytter «stock photos», altså bilder som er kjøpt gjennom en bildebank på nettet. Det er rimelig og lettvint, men kanskje ikke alltid så lurt. En undersøkelse viser nemlig at bedrifter som benytter «personlige» bilder i sitt markedsføringsmateriell, oppnår høyere leserlyst og troverdighet.

Dette er kanskje ikke overraskende lesing, men allikevel en påminnelse om å legge kvalitet i alle ledd – også når det gjelder bilder. Er du er opptatt av å kapre lesere til dine brosjyrer, artikler i magasiner, aviser, fagblader, nettsted og lignende, må du ikke «spare» ved å benytte «stock photos», bilder som leserne kan se mange andre steder, kanskje til og med hos din konkurrent. Undersøkelsen viser videre at det å ha bilder av medarbeidere på for eksempel nettsiden, er med på å styrke troverdigheten til selskapet. Det utstråler troverdighet og personlighet å vise sitt ansikt utad, bokstavelig talt. Dette er jo egentlig lett å forstå, men kanskje like lett å utsette slike tiltak. Mitt tips er ikke vent, ikke tenk kortsiktig, det kan du tjene på.

Viktig med budskap

Når det gjelder bilder er det viktig at de er med på å forsterke ditt budskap. Om du tar

bildene selv eller velger å benytte en profesjonell fotograf, er det viktig å tenke på hva du ønsker at bildene skal kommunisere. Et godt råd er å planlegge en «fotodag». Først går du gjennom kommunikasjonsstrategien din og tenker over hvordan din bedrift skal fremstå og hvilke budskap som skal frem heves. Planlegg deretter en dag hvor du tar bilder av det du trenger, f.eks ansatte, forskjellige miljøbilder i og rundt bedriften. Produktbilder og bilder som illustrerer eventuelle tjenester er selvfølgelig også viktig. Når du tar bilder er det viktig å tenke på komposisjon og lyssetting av bildene. Uskarpe, mørke bilder med dårlig komposisjon og «rotete» bakgrunn vil aldri kunne selge ditt budskap, men heller signalisere uprofesjonalitet. Det er ingen tilfeldighet at de store merkevareleverandørene bruker hundretusener i løpet av et år for å sikre at bildene deres kommuniserer på riktig måte. De har nemlig ikke råd til å spare seg til mindre oppmerksomhet.

Dette sier en av kundene:

Vi benyttet Ingar når vi skulle ta nye bilder av våre ansatte. Bildene skulle bla. benyttes på våre nettsider, i artikler og som bilder i ramme som skulle henge i resepsjonen. I tillegg ønsket vi noen bilder av miljø, for bruk i artikler. Mange av de ansatte var naturlig nok veldig spente på hvordan sluttresultatet på bild ene skulle bli, men alle var fornøyd med resultatet. Mye av årsaken til de flotte bildene er Ingars humør som fikk oss til å slappe av og være naturlige foran kameraet. Ingar ble også på den korte tiden han var i våre lokaler «en del av oss». Jeg kan på det sterkeste anbefale Ingar, han innehar høye kvalifikasjoner, både faglig og på det menneskelige plan. Elin Ulseth, administrerende direktør, Media Plus AS

 

Jeg ønsker nå å bistå næringslivsledere å bli bedre til å benytte foto (også video) på en optimal måte, samtidig som jeg skal ta gode og spennende bilder. Der for tilbyr jeg nå spesialprise for de som ønsker å sette av en dag til fotografering i bedriften. Jeg har kunder i mange bransjer og har lang og bred erfaring – så ingen oppdrag vil være for store – eller for små. Investér i gode bilder før dine konkurrenter gjør det, eller bruk dem smartere. Det er nettopp dette jeg vil gi deg råd om, når du velger STUDIO F2 som din bildeleverandør.

Ring meg gjerne for en uforpliktende prat. Velkom men til Studio F2!

Tlf: 90 11 75 70

www.studiof2.no