Tema debatteres fra år til annet og jeg har lest gjennom forskjellige innlegg både i fra DN og andre publikasjoner og de aller fleste er enige om at riktig bruk er bra. At enkelte ledere manipulerer og hemmeligholder resultatene er ikke akseptabelt. Dog er det også full enighet om at medarbeiderundersøkelser som benyttes riktig kan være gull verdt.

For en tid tilbake hadde Dagens Næringsliv en artikkel «Advarer mot medarbeiderundersøkelser» på forsiden, noe som skapte debatt i flere fora, noe som etter vår mening er bra.  Da blir det vanskeligere for ledere å jukse.

I Norge er det pålagt å gjennomføre en medarbeiderundersøkelse. Noen bedrifter er smarte og benytter medarbeiderundersøkelsen som en del av målstyringen til bedriften og oppnår fantastiske resultater nettopp på grunn av dette. Men de aller fleste ledere har ikke forstått hva de går glipp av. Mitt råd er derfor å skaffe seg litt mer informasjon og kunnskap om nettopp hvordan din bedrift kan ha nytte av å gjennomføre medarbeiderundersøkelse.

Ikke bare gjennomfør fordi du må, men fordi du som leder skal skaffe deg verdifull kunnskap om virksomheten. Om du i tillegg ser på interne forhold som påvirker kundenes tilfredshet, så vil du også kunne lese det på bunnlinjen.

medabeider.jpg

EFFEKTIVE MEDARBEIDERSAMTALER

Garanti!
Om du som toppleder setter fokus på gjennomføring av medarbeiderundersøkelser som ett viktig ledd i de strategiske planene om bedriftens mål, vel da vil du også få bedre ledere og der i gjennom mer tilfredse medarbeidere. Vel å merke når du gjør det riktig.

Tro det eller ei, men analyse av resultater er et fag og det å benytte ekstern bistand har mange fordeler. Først får du en prosess som både ledere og ansatte vil sette pris på. Troverdigheten av resultatene vil bli langt bedre, fordi de ansatte forstår hvorfor den gjennomføres og at de vil få innsyn og påvirkningsmulighet.

Vår erfaring er meget god når flere undersøkelser gjennomføres samtidig, for eksempel kundeundersøkelser.  Det er utviklet flere konsepter hvor et av de kalles Optimal Kundefokus som gjør nettopp dette.

Om bedriften selv skal benytte tid til å gjennomføre hele undersøkelsen og analysen, kan det virke som en belastning og faren er også et troverdigheten faller. Vi anbefaler alle som har ansatte i fagforeninger og invitere disse inn i prosessen så tidlig som mulig. Vår erfaring er svært god og dette styrker troverdigheten og der i gjennom nytten.

Gjennom ekstern bistand vil også muligheten for manipulering også bli borte og de ansatte kan «gå til urnene» med glede

medarbeider samtlen - lykkes.jpg

6 TIPS FOR Å LYKKES MED MEDARBEIDERSAMTALER

Tips

  1. Ledelse må involveres fra toppen!
  2. Hva er målet med undersøkelsen.
  3. Involver ansatte og eventuelt fagforening.
  4. Vurder ekstern bistand. Gjerne som punkt 2.
  5. Vurder om det skal gjennomføres andre undersøkelser parallelt.
  6. Ikke bare bedriften, men alle avdelinger og datterselskap.
  7. Bestem tid for presentasjon
  8. Intern markedsføring er langt viktigere enn mange tror
  9. Bruk lang tid på gjennomgang av de viktigste områdene som krever tiltak.
  10. Alltid anonym.

TEKST: av Ingar Næss, rådgiver i Maturus AS.

LederNytt abo annonse juni 2016.jpg

mu.jpg

MEDARBEIDERUNDERSØKELSER - HVA FORTELLER DE?