meditasjon.jpgFlere og flere tyr til meditasjon som en perfekt måte å ta pauser, tømme tankene, få oversikten og dermed bli mer effektiv.
Nyhetsanker Dan Harris kaller meditasjon den nye tredemøllen og Arianna Huffington – President, Editor-in-chief i Huffington Post Media Group forteller om meditasjon i sin bok Thrive. 

Her om dagen satte jeg meg for å se på HBO’s nye tv serie Billions. Ikke hadde jeg forventet å finne hele tre innslag av sjefer som mediterte i første episode! Men fra spøk til alvor.

Vi har alle behov for pauser. For å roe tankene.  Og meditasjon er en effektiv måte å gjøre det på.

Meditasjon rydder hodet

Hvorfor meditere?

At meditasjon demper stress og senker blodtrykket er kanskje kjent for mange. Men studier har også vist at meditasjon faktisk kan endre områder i hjernen vår assosiert med frykt og engstelse. 

Meditasjon roer tankene og regelmessig meditasjon ”rydder opp i harddisken” og hjelper oss dermed til større ro, klarhet og effektivitet. 

Samfunnet har endret seg meg den digitale tidsalder. Vi har vunnet masse i effektivitet og ny teknologi har hjulpet oss til utrolig store og nye muligheter som gir oss frihet. Men det stiller også større krav til oss når det gjelder å ta styringen. Ta pauser. Ikke være på hele tiden.
Og slappe av uten å ha mobilen i handa.  

Har du ikke tid?

Det er en av de vanligste unnskyldningene. Og klart det er vanskelig å skulle sette av 20 minutter hver dag i en ellers hektisk hverdag. Det er her de fleste gjør feil.
Start heller med 5 minutter! Alle har 5 minutter. Ta det i en pause. Eller aller helst om morgenen.  Deretter øker du med 1 minutt hver uke.

Før du vet ordet av det er du en som mediterer.

Meditasjon - ta kontroll over stresset ditt

Hva er det viktigste?

Det handler ikke så mye om sittestilling og måter å gjøre det på. Det handler om å gjøre det. Litt hver dag. Mange er ”krisemeditatører” og mediterer kun når det oppstår kriser i livet.  Ligg heller i forkant! Ved å regelmessig nullstille og tømme tankene, oppnår du de positive effektene som meditasjon har for resten av dagen og arbeidsdagen. Og du vil møte kriser med større klarhet og ro.

Hvordan starte?

Det finnes mange måter å meditere på. Og noen metoder passer for enkelte men ikke for andre. Prøv deg frem. Det finnes veiledete meditasjoner du kan lytte til. Men den aller beste og effektive måten, er å lære det på egenhånd. Da kan du i realiteten meditere hvor som helst. På flyet, i en pause på kontoret eller på bussen.

Prøv nå – du trenger kun 5 minutter!

  • Sett mobilen din på nedtelling på 5 minutter.
  • Sett deg på en stol eller i en sofa. Ha gjerne litt støtte i ryggen (mot stolryggen eller en pute).
  • Lukk øynene, ta noen dype pust inn og ut
  • Start å notere deg pusten din (følg pusten din i det den går inn og ut)
  • Det kommer til å dukke opp tanker! (60-80 000 pr dag har forskning vist).  Når det skjer, går du lett og ledig tilbake til å følge pusten din, igjen og igjen.
  • Du vil merke at med tiden blir det roligere.
  • Prøv å få til 5 minutter om morgenen. På den måten risikerer du ikke at dagen går uten at du har rukket å ta dine 5 minutter. Gjør du det om morgenen, vil det også påvirke resten av dagen din. Du starter med et klarer hode og med større fokus.

Her finner du en 10 minutters veiledet meditasjon på pust – KLIKK HER!

Lykke til! Og husk at det viktigste er å gjøre det.

TEKST: Jorunn Krokeide meditasjonslærer, akupunktør med grunnfag medisin, bedrifsøkonom, og mindfulnessinstruktør. www.jorunnkrokeide.no