Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
KjellANordstrom

Mennesker og maskiner – slik utvikler du strategier for den digitale verden

I dagens høyteknologiske virkelighet er det viktigere enn noen gang å ha solide bedriftsstrategier. Men hvordan utvikler vi egentlig strategier for en digital virksomhet i en tid der kunstig intelligens, virtuell virkelighet og maskinenes inntog snur opp ned på det vi tidligere har gjort? LederNytt har snakket med fremtidsforsker Kjell Nordström om hvordan ledere bør tenke når det gjelder strategiutvikling i den digitale tidsalderen.

Nordström forklarer at selv om tekniske muligheter finnes, betyr det ikke at vi tar dem i bruk. Da Internett kom for rundt 30 år siden, trodde vi at alle kom til å handle matvarene sine på nett i fremtiden. Selv om vi har hatt disse mulighetene hele veien, har dette aldri blitt vanlig. Vi handler fortsatt i de fysiske butikkene. Nordström understreker at dette er relevant for hvordan vi bør tenke rundt fremtidssikrede strategier.

Alle digitale strategier må ta hensyn til folks faktiske atferd. Det tar lang tid å endre folks atferd, enten det gjelder industrielle kunder, bankkunder eller telekomkunder.

DNB stengte over 200 kontorer, og nå sier Klarna, som aldri har hatt kontorer, at de vil åpne såkalte «neo-kontorer».

Det har tidligere vært bedrifters grunn til å eksistere – at de tjener penger for sine eiere. Nå må de også ha noe mer i tillegg.

 Kjell-A.-Nordström.jpg


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?
Les mer om:

Stopp tidstyvene og reduser stress

Selvledelse kan blant annet hjelpe en til å ta kontroll over egen tid, identifisere tidstyvene, iden...

Automatisering – tjen penger mens du sover

Mer automatisering av tjenester kan bety at flere vil miste jobbene sine. Samtidig vil det i stor gr...

Slik leder du best på avstand

Fjernledelse har blitt et stadig viktigere begrep innen ledelse, siden mange bedrifter og organisasj...

Kommunikasjon

Kommunikasjon har aldri vært viktigere enn nå - det handler om å bli bevisst på feedback vi gir

Når var sist du ga en tilbakemelding til en medarbeider? De fleste har opplevd å ha behov for å si i...

E-post, møter og planlegging – slik jobber du smartere og mer effektivt

Hvordan kan du øke din personlige effektivitet ved å skille det viktige og verdifulle fra det som ha...
Les mer

Overlever din bedrift de neste ti årene?

Ordet disrupsjon er et av nåtidens store buzzwords. Ny teknologi, digitalisering og kunstig intellig...
Les mer

Hør hva jeg sier!

Hvor viktig er egentlig kommunikasjonens plass i lederskapet? Og hva skjer egentlig når vi snakker s...

Slik bruker du historiefortelling som kommunikasjonsform i lederskapet ditt

Visste du at du kan bruke historiefortelling til å inspirere og engasjere medarbeiderne dine? «Story...
Les mer

 
Ledelse

Hjelper lite å være prestasjonsfokuserte når vi ikke vet hvem vi er eller hvorfor vi gjør det vi gjør.

Torkild Sköld sier at uansett hvor og hvordan du jobber, er du alltid administrerende direktør i det...
Les mer

Ledelse

Å forstå endringsprosessene

Å gjennomføre nødvendige og omfattende endringer i komplekse og store kunnskapsorganisasjoner, kan v...
Vi har snakket med henne om hvilke erfaringer hun har gjort som andre ledere kan dra nytte av.
Digital Ledelse

Hva går digitalisering egentlig ut på?

Alle snakker om det, alle tror at alle andre gjør det og alle sier at de gjør det selv – men ingen v...
Digitalisering handler om så mye mer enn bare teknologien.

Ledelse

Forstå drivkreftene i en digital transformasjon

LederNytt har snakket med Arne Krokan om hvordan digitaliseringen vil endre ledelse slik vi kjenner ...
Å forstå verden er en stor utfordring for ledere s
Kommunikasjon

Ta knekken på hersketeknikker – før de tar knekken på deg

Hersketeknikker er noe vi alle har opplevd å bli utsatt for – og som vi selv har utsatt andre for. T...
Hersketeknikker er adferd som brukes for å vise makt.