(Foto: P. Masclet/Airbus)

I oktober gjennomførte norske Nicarnica Aviation en vellykket test av deres egenutviklede AVOID-system sammen med sine partnere Airbus og easyJet. AVOID, gjør det mulig for piloter å oppdage askeskyer på opptil 100 kilometers avstand, og dermed unngå dem.

Banebrytende eksperiment

Teknologien passerte en viktig test i et eksperiment som flytter vitenskapelige grenser. Det ble gjennomført ved å skape verdens første kunstige sky av vulkansk aske. Skyen besto av ett tonn ekte vulkanaske hentet fra Island, og målte 2,8 kilometer i diameter. Atmosfæreforsker og oppfinner av AVOID, Dr. Fred Prata mener det vellykkede eksperimentet flytter vitenskaplige grenser.

– Vi har akkurat gjennomført et eksperiment som flytter grenser både når det kommer til vitenskap og ingeniørkunst. Gjennom dette har vi bevist at selv små konsentrasjoner av aske i atmosfæren kan oppdages av AVOID-sensoren. Jeg er meget fornøyd med resultatet, sier Prata.

Internasjonal samarbeid

Administrerende direktør i Nicarnica Aviation AS, Ove Bratsberg, sier man har vært vitne til et teknisk gjennombrudd. Dette fordi teknologien nå endelig er testet under realistiske forhold, sammen med store internasjonale aktører. Han understreker viktigheten av at luftfartsindustrien står sammen for å løse utfordringene knyttet til vulkansk aske i atmosfæren, og mener at AVOID-systemet vil bidra til bedre reiseforhold og mindre irritasjon for fremtidens flypassasjerer.

– Med dette kan vi minimere forsinkelser som følge av aske betraktelig, samtidig er denne suksessen et bevis på dedikasjonen og ferdighetene til ingeniørene i både easyJet og AIRBUS. På den måten blir testen stående som et bevis på hva som kan oppnås når industri og vitenskap jobber sammen for å løse viktige problem, sier Bratsberg.

Skyen ble skapt ved at et Airbus lastefly slapp ut vulkanaske fra 20 000 fots høyde. Et annet Airbusfly utstyrt med AVOID-teknologien identifiserte så skyen på hele 60 kilometers avstand. I tillegg lyktes man med å påvise riktig konsentrasjon av askepartikler i skyen. Dataene ble verifisert av et tredje fly fra universitetet i Düsseldorf, samt satellittbilder fra området. For Airbus føyer testen seg inn i en lang rekke forsøk på å forbedre luftfartsindustrien.

– Siden Airbus ble stiftet for 40 år siden har vi støttet og utført testprogrammer både i samarbeid med andre virksomheter, og på egenhånd. Med dette eksperimentet ønsket vi å bevise at det er mulig å benytte teknologi for å påvise aske i atmosfæren, dette har vi lyktes med. Nå må vi analysere dataene vi har samlet inn, sier Charles Champion, Executive Vice President, Head of Engineering i Airbus.

(Foto: H. Goussé/Airbus)

Klar for kommersiell produksjon

Nircarnica-partner easyJet er klare på viktigheten av den norskutviklede teknologien. Ingeniørsjef Ian Davis mener systemet kan være klart for montering allerede i løpet av 2014.

– Denne testen er et viktig steg i siste fase av testprosessen som skal gjøre produktet klar for kommersiell produksjon. easyJet vil nå jobbe med Nicarnica og AIRBUS for å sørge for at dette blir et frittstående system som vi kan implementere i flåten vår allerede i løpet av neste år, sier Davis.

Head of Engineering, Charles Champion, i Airbus støtter dette. Han mener AVOID kan være løsningen kommersiell luftfart har jaktet på.

– Vi er nå i startgropen av en oppfinnelse som kan bli en nyttig løsning for kommersiell luftfart. AVOID kan bidra til å hindre store avbrytelser i flytrafikk som følge av vulkansk aske i atmosfæren, avslutter Champion.


Kilde: Pressemelding


Les også: Mørke skyer?