Det forteller Ingvild Moen. I juli, 2009 startet hun rådgivingsbyrået Medialight hvor forretningsidéen var å bistå bedrifter med deres hverdagskommunikasjon i sosiale medier. Det å skrive på vegne av bedrifter i sosiale medier, å drifte annonsekontoer, bygge applikasjoner og alltid gi ærlige og gode råd i forhold til sosiale medier, digitale medier og medieplassering generelt. Men som så mange andre gründere opplevde hun i oppstarten hvor vanskelig det er å skaffe nok kapital. - Vi fikk ingen økonomisk støtte, så både min partner og jeg hadde fulltidsjobber ved siden av oppstarten av firmaet de første ett og 18 månedene for å være trygge på at vi kunne betale utgiftene våre. I tillegg kjente jeg ikke et eneste menneske i bransjen i 2009, og var egentlig ei sjenert frøken fra bygda, så jeg måtte lære meg å nettverke. Heldigvis hadde jeg en partner som var utrolig god på dette, som jeg lærte mye av.

Var det hinder du ikke hadde regnet med?

- Jeg hadde regnet med at det skulle være hardt arbeid, men var ikke klar over at det var så mye arbeid som skulle til. Jeg tror man må virkelig brenne for det man driver med for å få det til.

Hva lyktes du med?

- Jeg ble etter hvert mer og mer komfortabel med nettverksbygging og det å bli kjent med nye mennesker i bransjen, og i dag er dette noe av det mest givende jeg gjør. Å gå på utsiden av komfortsonen min var helt essensielt for å lykkes. Nå tar jeg en kaffe med alle som vil ta en kaffe med meg. I tillegg lyktes vi med å få kunder, og fornøyde kunder som anbefalte oss videre - noe som førte til at vi solgte Medialight til det digitale mediebyrået OMG AS i februar 2012. Å bygge troverdighet og alltid levere var noe av det viktigste vi gjorde. Innimellom fikk vi tilbud om oppdrag hvor vi ikke var kompetente til å levere, og da knyttet vi oss til andre som kunne levere sammen med oss, eller anbefalte andre til oppdraget. Dette lønnet seg definitivt på sikt.

Hvilke tabber gjorde du?

- I oppstartsperioden måtte vi spare på hver krone, og den første logoen vår og det første utkastet til nettside var det jeg som lagde. Jeg er utrolig dårlig på design, og burde definitivt satt bort denne jobben til andre. I tillegg jobbet jeg for mye, og glemte å ta vare på de rundt meg, noe som førte til at jeg blant annet bestemte meg for å gi bort hunden min til venner for å fokusere på bedriften. I retrospekt skulle jeg ønske at jeg tok et skritt tilbake og fant det berømte “fornøyd-punktet”.

Lærte du av tabbene?

- Ja, det håper jeg. Jeg er nå i ferd med å starte for meg selv igjen og denne gangen skal jeg få noen langsiktige, store kundeforhold som jeg jobber med over tid og heller jobbe godt med disse og ikke gape over for mye. I tillegg skal jeg bruke designer til å lage logo og webside, og regnskapsfører til å føre regnskapet. Det er viktig å gjøre det jeg er god på, og knytte til meg ressurser som kan alt det andre.

Hvordan går driften i dag?

- Da vi fikk tilbud om oppkjøp av Medialight i 2012, nølte vi ikke med å takke ja. Det er flere grunner til dette, men det å få flere dyktige folk på laget var en stor motivasjon for å selge selskapet. Medialight er nå en del av OMG, og driften der går bra. Siden jeg skal starte for meg selv igjen og jobbe med rådgiving i sosiale medier har jeg sluttet i OMG.

Noen råd til ferske gründere?

  • Bli kjent med andre dyktige folk, og vær ekte, oppriktig og ærlig mot dem.
  • Lever alltid det du sier at du skal levere - og om du ikke kan levere bør du takke nei og anbefale noen andre.
  • Be de du stoler på om hjelp når du trenger det, og hjelp tilbake når du kan.
  • Bygg opp troverdigheten din, og jobb hardt, men vit også når du skal være fornøyd.
  • Jeg kunne ikke klart meg uten regnskapsfører, så det anbefaler jeg på det sterkeste.
  • Om du går med en gründer i magen, bør du ta en prat med næringsrådet i din kommune for å få en fagprat.
  • Du bør også melde deg på kurs om skatt og økonomi hos Skatteetaten. Det finnes utallige gratis kurs og workshops som du kan delta på, og det er bare å Google litt for å finne dem.


Tekst: Kaare Skevik Jr.
Foto: Linnea Syversen

Les også: Gjør suksess med sosiale medier