I stedet for å vektlegge hvordan andre utenfor organisasjonen oppfatter merkevaren, bør du heller fokusere på hvordan eierne, lederne og de ansatte ser på merkevarens relevans. For det er disse som virkelig må tro på merkevaren før noen andre vil gjøre det.

Merkevaren bør være så genuin og ekte i sitt løftet og verdier, som menneskene som står bak, skriver Entrepreneur.com.

Å omfavne merkevaren på denne måten er en omfattende, men viktig øvelse. Det vil gi bedre resultater for bedriften i form av økt produktivitet og forretningsmuligheter. Dannelsen av en troverdig merkevare kan gjøres på flere måter, men her er fire viktige ting du bør tenke på:

1. Gå ut offentlig med selskapets verdier

Meningsfulle merkevarer er bygget på noen urokkelige prinsipper som bedriften opererer under. Disse prinsippene går som en rød tråd gjennom bedriftens tjenester og produkter, og fungerer som bindende retningslinjer for hvordan man tar vare på kunder og ansatte. Selskaper endrer som regel produkter og tjenester over tid, men selskapets prinsipper bør ikke endres.

Dessverre er det mange selskaper som ikke har disse verdiene skrevet ned. De er ofte hintet til eller uttrykket gjennom de daglige operasjonene, men der stopper det. Hvis selskapet ditt ikke har disse prinsippene skrevet ned og offentlig erklært, gjør det nå og sørg for at hele organisasjonen er med på dem.

2. Ikke forveksle identitet med merkevaren

En ny logo eller fancy brosjyre er bare en liten del av merkevaren. Den har også en stemme, et budskap, en personlighet, og mye mer. Husk at merkevaren er alt fra hvordan du kommuniserer internt og eksternt, til hvordan du tar hånd om forretningene når ingen står og ser på.

3. Gjennomgå nettsiden og annet markedsføringsmateriell

Kontroller at merkevaren er korrekt fremstilt på alt av markedsføringsmateriell. Er det elementer i løftet som mangler på nettsiden, eller i bedriftens kanaler i sosiale medier? Kommuniserer man merkevaren tydelig nok til riktig publikum? Med andre ord, utnytter man merkevarens fulle potensiale?

4. Skap en merkevare arkitektur

Uansett hvor liten organisasjonen din er, er det utrolig hvor mange produkter og tjenester et selskap kan ha. Å lage et hierarki for merkevaren, hvor man rangerer tjenester og produkter etter hva som er viktigst, vil hjelpe med å identifisere hvor man bør bruke markedsføringsressursene. I denne øvelsen har man også mulighet for å lage strategier for hvordan man skal markedsføre hver tjeneste mest effektivt.

Les også: Kunnskapsarbeideren