En god nyhet for deg som leder: du kan være svært avgjørende for at en talentfull arbeidstaker velger å jobbe hos deg. Godt lederskap er også det som gjør at man blir lenge på en arbeidsplass.

Det viser en ny undersøkelse som Poolia i Sverige har utviklet. De har latt 500 personalsjefer og 1000 arbeidstakere svare på spørsmål om rekruttering, skriver Chef.se.

Men arbeidstakernes og personalsjefenes prioriteringer ser ulike ut. Personalsjefene lokker nye ansatte med utviklende arbeidsoppgaver, bra arbeidsmiljø og gode verdier.

Arbeidstakernes fremste argument for å ta en ny jobb er også utviklende arbeidsoppgaver, men så prioriterer de høy lønn og en god leder. Her er flere resultater fra undersøkelsen:

Personalsjefene lokker nye ansatte med:

  1. Utviklende arbeidsoppgaver
  2. Bra arbeidsmiljø
  3. Selskapets verdier
  4. Bra leder, anerkjennelse og verdsettelse
  5. Ansvar

Arbeidstakernes fremste argument for å ta en ny jobb:

  1. Utviklende arbeidsoppgaver
  2. Lønn og fordeler
  3. Bra leder, anerkjennelse og verdsettelse
  4. Fleksible arbeidstider
  5. Hyggelige kolleger

Personalsjefenes verktøy for å motivere og beholde ansatte:

  1. Utviklende arbeidsoppgaver
  2. Bra leder, anerkjennelse og verdsettelse
  3. Bra arbeidsmiljø
  4. Ansvar
  5. Karrieremuligheter

Dette får ansatte til å bli lenger på arbeidsplassen:

  1. Bra leder, anerkjennelse og verdsettelse
  2. Utviklende arbeidsoppgaver
  3. Hyggelige kolleger
  4. Lønn og fordeler
  5. Bra arbeidsmiljø


Les også: Ikke kom med tomme løfter - og flere gode ledertips