De gode ideene finnes overalt uansett hvilke oppgaver du har. 

– Skal du lykkes med å innovere, så er det første du bør gjøre å skape rom hvor alle er like og kan dele kunnskap, sier Løvlie.

pwc 1.jpg

Lavrans er et stort smil inne i kunstverket på Ekeberg: - Man blir jo bare glad av å komme inn her! Hvis noen greier å tenke ut og lage noe sånt, så kan man lage hva som helst, sier tjenestedesigneren. 

Ti år for tidlig med internett

– Første gang jeg tenkte på innovasjon var i 1991 da jeg studerte design i USA. Designfaget handler om å komme opp med noe som ingen har gjort før. Det ligger helt i bunn fra dag en, sier Lavrans som i 1994 skrev hovedoppgave om hvordan designe for et digitalt samfunn. Til sammenligning lanserte Microsoft sin første nettleser i 1995. Lavrans-Microsoft: 1-0.

– Vi var altfor tidlig ute med internett. Iallfall til å tjene penger, forteller Lavrans som designet de første norske internettsidene. Lavrans var den første som tok tjenestedesign til verden, og til Norge i 2007. Filosofien bak var bærekraft. Skape tjenester i stedet for produkt.

Les også om Tjenesteinnovasjon og Design her.

 

Lavrans 3.jpg

Bruker den doble diamanten for å løse alle problem: – Du kan aldri vite når den gode ideen dukker opp. The double diamond– prosessen funker godt når både problemet og løsningen er uklar. Den går ut på å teste hurtig for å få bedre problemforståelse. Så teste igjen og igjen. Det holder å brukerteste med en håndfull kunder, sier tjenestedesigneren. 

Sa nei til et internasjonalt flyselskap fordi de ikke tenkte nok på klimaet

Lavrans designet gjødselsekker for Yara. En sirkulær modell for emballasje som ble fraktet til bonden og tatt med tilbake igjen. Dette var på midten av nittitallet. Tidlig ute! Han sa også nei til å jobbe med et av verdens største flyselskaper– fordi de var for lite opptatt av bærekraft. – Vanligvis er vi ikke så strenge, men vi liker å skape en god debatt, sier Lavrans.

Gjødselsekker.jpg

Å bli sett på som innovative er alfa omega for å komme seg fremover som virksomhet

– Passer du på å spørre de rundt deg hvor innovativt dette vil være for kundene? Kundene bryr seg ikke om siloer. De vil oppleve på tvers av nettbanker og fysiske minibanker. Det kalles i dag for omnikanal. Å designe for samme kundeopplevelser uansett hvor. Men det er gammelt nytt. Blir dette bra nok egentlig?, sier Lavrans og tar en tenkepause. 

Han har designet for alt fra Samsung, London underground, Sony, VW, Gucci, FN til BBC. Sett fra utsiden er det bra nok i bøtter og spann.

Les også om Lean, Lean Startup og Design Thinking her.

 

Holder ikke med tjenestedesign alene – du trenger økonomer, jurister og IT-arkitekter

I 2018 gikk Livework i Norge inn i PwC. 

– Grunnen til at vi kom til PwC er at virksomhetenes utfordringer i dag er så komplekse. Fremtiden er tverrfaglig: Designere, jurister, samfunnsøkonomer, IT-arkitekter og data scientists må jobbe sammen. Da får vi løst utfordringene både med teknologi, økonomi og brukeropplevelser, forteller pioneren.  

Innovasjon sett gjennom brukernes øyne

– Drømmen flytter seg hele tiden. Her var det et nytt type problem: kan vi bruke design til å løse det?  sier Lavrans som akkurat nå jobber med politiet om hvordan de skal bli mer innbygger-orienterte. Og Øyane distriktspsykiatriske tjenester. Hvordan få alle (NAV, kommunen, helsetjenester) til å samarbeide så det oppleves som enhetlig for de som sliter psykisk. Og Munch-museet: hvordan få barn og unge til å bruke museet på nye måter. Og med en avfallsbedrift: hvordan lage smartere avfallsbehandling som også gagner planeten. 

For å løse dette er det ikke bare lederne Lavrans snakker med. Det er søppelbilsjåførene. Pasientene. Barna. De som møter politiet. 

– Du må snakke med de som bruker tjenestene for å få de gode ideene, sier Lavrans som har skrevet flere bøker om tjenestedesign. 

Fremtiden: Datadrevet design

Lavrans var forut sin tid på både det digitale og bærekraft. Hva er det nye nå? 

– Det er datadrevet innovasjon. Bruke AI for å lære av det man har, og utvikle det videre. Soleklart at det kommer til å få fart på innovasjonskraften fremover, sier Lavrans.

To om Lavrans

Vilde Rebekka Aasen, tjenestedesigner PwC

– Det han holder på med er et pågående eksperiment. Han vil finne designfagets neste nyvinning og strekker designfaget i stadig nye retninger. Han er mer eventyrer enn at han har et spesifikt mål. Lavrans liker å kaste designfaget på hva som helst og se hva som fester seg.

Lavrans 2.jpg

Kim Wikan Barth, direktør nyskaping og vekst i Gjensidige

Det som gjør han så unik er den ekstraordinære faglige forståelsen og kundeorientering kombinert med en utrolig varm og vennlig personlighet. Han kommer gjennom til alle. Det er vanskelig nok i seg selv å lage gode brukeropplevelser. Men vanskeligere å designe gode forretningsmodeller. Der står Lavrans i en særstilling. Han skaper verdi utover det å tjene penger. Han snakket om bærekraft før Gro Harlem Brundtland, og han ser trender og fremtidig tankegods før andre. Lavrans gjorde meg oppmerksom på adferdspsykologi og nudging, og han har skapt en enorm verdi for Gjensidige. 

Kim i Gjensidige.jpeg

Fakta om Lavrans Løvlie (kilde: Store norske leksikon)

Lavrans Løvlie regnes som foregangsmann for en ny fagretning innen design som kalles tjenestedesign, eller servicedesign. Tjenestedesign fokuserer på brukernes behov. Designerne utvikler tjenester på samme måte som de utvikler produkter, og målet er å skape tjenester som er helhetlige, attraktive og forståelige.

DSCF5260.jpg