Det å få i seg nok vann vet vi alle er viktig; kroppen består tross alt av over 50-60& vann ifølge Norsk Helseinformatikk - det sier seg selv at det burde være den viktigste ingrediensen vi tilsetter kroppen vår.

Likevel er det ikke alle som får i seg nok vann i løpet av dagen, som følge av flere årsaker. Det å drikke for lite vann kan bringe med seg en rekke ulemper, for eksempel forhøyet risiko for nyrestein, blære- og tarmkreft og hjerteinfarkt, stagnert forbrenning, hodepine, du kan bli ukonsentrert, dårligere humør og større risiko for overoppheting på varme dager.

Med andre ord; sørg for å drikke nok vann!  

Sliter du med å få i deg nok?

Er du blant de som glemmer å drikke nok vann? Det er det nok svært mange som kan kjenne seg igjen i. Fordelene med å drikke nok vann er mange, men det er altså ikke alltid så enkelt å sørge for at vi får i oss nok.

Da kan det være lurt å følge disse enkle tipsene:

  1. Fyll opp en flaske eller karaffel når du kommer på jobb om morgenen, og ha den lett tilgjengelig i arbeidstiden.
  2. Fyll opp igjen flasken før du drar hjem, så har du vann tilgjengelig enten i bilen eller på bussen.
  3. Prøv å drikk et glass vann i timen.
  4. Bytt ut brus, juice og melk med vann.
  5. Ha en flaske eller et glass vann stående på nattbordet, slik blir det ikke tiltak å drikke dersom du skulle våkne tørst - og ikke minst våkner du mindre av det enn dersom du må traske trøtte føtter mot kjøkkenet et sted midt mellom leggetid og starten på arbeidsdagen.
  6. Fyll en karaffel med friskt vann til alle måltider. Det gjør det mer fristende å drikke til maten.
  7. Gjør det mer fristende for deg ved å sikre at du drikker friskt og rent vann. Prøv gjerne med kullsyre eller skiver av sitron eller eple om du ønsker variasjon.

Tegn på dehydrering:

For de som ikke alltid er så flinke til å lytte til kroppens behov for vann, kan det være greit å notere seg noen av de vanligste tegnene på dehydrering;

  • Tørste
  • Mørkere urin med stram lukt
  • Redusert mengde urin
  • Generell dårlig form og slapphet
  • Tørr munn
  • Hodepine
  • Liten tåreproduksjon
  • Tørr og lite elastisk hud
  • Kvalme
  • Muskelkramper

Fordeler med vannrenser- eller filter

Noe som også kan hjelpe på motivasjonen til å drikke mer vann, er å vite med 100% sikkerhet at det vannet du drikker er både rent og trygt. En vannrenser eller vannfilter for kjøkkenet gjør at drikkevannet smaker bedre. Enda viktigere er det at vannet er renset for kjemikalier, avfall, plantevernmidler, rust, klor og forurensing i form av bakterier, sopp og gjær.

- Springvann inneholder klor, og kan også til tider inneholde farlige bakterier og kjemikaler. Fra våre vannrensere får du 100 prosent rent, friskt og ikke minst kaldt vann. I tillegg kan du også legge til kullsyre for de som måtte ønske det, forteller Knut Asplund. Han har jobbet i Aqua Service i 7 år, og har nå vært i Kaffebryggeriet i like mange år.

Utsatt drikkevann

- Flere og flere mennesker finner det viktig å trygt kunne drikke vann fra springen, og velger derfor et vannfilter eller vannrensesystem, sier Asplund.

Noen velger også vannrenser for å sikre at de kan ta en dusj uten risiko for bakteriell forurensing; det er nemlig ikke slik at vann direkte fra springen - selv i Norge - er det beste og sunneste alternativet man kan få.

- Vannrørene går parallelt med kloakkrørene, og disse er gamle. Det oppstår brudd, og det kan derfor forekomme at det kommer tarmbakterier og lignende i vannet, sier Asplund.

Faren er særlig stor ved kraftig nedbør. Da økes trykket i rørene, og det blir større fare for urenheter i drikkevannet:

- Oslo kommune har for eksempel ved flere anledninger sendt ut skriv om å ikke drikke springvannet. Det kan vi selvsagt gjøre noe med; ved å bruke vannfilter vil du få friskt og rent vann hele tiden, uten å trenge å bekymre deg for forurensing. 

Se ulike løsninger for vann på jobben

Albatross Pro 2

Albatross 2.jpg