Synnøve Skarbø er mest kjent som programleder på TVNorge. Da hun ble mamma som førtiåring, fikk hun fødselsdepresjon. Hun følte at hun ikke hadde kontroll på noe rundt seg og at livet hadde ramlet sammen. For henne ble rydding en vei ut av mørket, en slags terapi. Resultatet ble et ryddesystem som har fått stor oppmerksomhet gjennom boka Synnøves System.

Hvorfor rydding?

– Da jeg fikk datteren min for fem år siden, ble jeg rammet av fødselsdepresjon og mistet helt fotfestet. Det eneste jeg ville var å komme meg tilbake i jobb og få det gamle livet mitt tilbake. Men så mistet jeg jobben også, og tilværelsen ble enda svartere. Jeg tenkte «shit, hva skal jeg gjøre med livet mitt?»

– Det var da jeg begynte å rydde og systematisere rundt meg – for å i alle fall ha kontroll på noe i hverdagen. Jeg begynte i det små, i skuffer og skap, og så ble jeg bitt av basillen. Jeg begynte å tenke «hvordan kan jeg rydde så effektivt at jeg aldri mer trenger å bekymre meg for rot?» Jeg ville gjøre det ordentlig, én gang for alle, slik at jeg bare kunne vedlikeholde det etterpå.

– Ryddinga ble som en slags meditasjon for meg, og jeg oppdaga at når det var ryddig rundt meg, så stilna kaoset i hodet også. For meg betyr det å ha det ryddig, at jeg har et enklere og lykkeligere liv, så pompøst det enn måtte høres ut. Jeg bekymrer meg aldri for rot lenger, det henger ikke over meg som et evig mareritt på en «to do»-liste som aldri blir tom. Jeg har rydda en gang for alle, nå trenger jeg bare å opprettholde systemet.

Ryddige effekter

Å rydde kan i seg selv virke som mentalhygiene for de fleste – å få orden i kaos og rot. Men Skarbø peker på at en ryddig tilværelse også gir andre effekter.

– Å ha det ryddig forenkler livet ditt enormt! Når alt har sin faste plass, slipper du å bruke tid på å lete, du slipper stresset som følger med å ikke vite hvor ting er – og du kan bruke livet ditt på morsommere ting enn å rydde. Mentalt gir det meg ro å vite at jeg har kontroll på tingene mine, og at jeg bare eier ting jeg har bruk for. Og at jeg vet hvor passet er!

– Det beste med å ha det ryddig rundt deg, er at du blir mer effektiv. Det er så deilig å kjenne at ting flyter og at du får ting raskere unna fordi du har et ryddig hjem og en oversiktlig arbeidsplass. Du sparer for eksempel også tid når du vet hvor på datamaskinen du har møtereferatet og i hvilken kontorskuff stiftene til stiftemaskinen ligger.

Synnøves System

Etter å ha sett effektene av den omfattende ryddeprosessen hun gikk gjennom, bestemte Skarbø seg for å sette denne prosessen inn i et system som andre også kunne lære. Og dermed ble Synnøves System født. I dag er boka med samme navn på bestselgerlistene i Norge. Systemet er ganske ukomplisert, men effektivt.

– Systemet har i hovedsak tre hovedprinsipper.

1. Kast. Kvitt deg med mest mulig. Du skal kun beholde det du virkelig trenger eller det du elsker.

2. Gi alt en fast plass. Absolutt alt skal ha et fast sted å være. Plasser ting i samme kategori på samme sted.

3. Oppretthold. Når en gjenstand ikke er i bruk, skal den ligge på den faste plassen sin. Det betyr helt konkret at du skal bli bevisst på å legge ting på plass med én gang du er ferdig med det, framfor å bare legge det fra deg på et tilfeldig sted.

synnøve ny 2.jpg

Ryddetips

De aller fleste av oss skulle nok gjerne ønsket at det var mer ryddig både på jobben og hjemme. Så hvordan kan vi konkret gå frem for å få orden i sysakene?

– Det første jeg anbefaler er å ta en real opprensking og få ting ut av huset eller kontoret. Ta for deg kategori for kategori (klær, papirer, bilder, kjøkkenutstyr, leker osv.), og kast, selg eller gi bort det du ikke trenger. Ikke overtal deg selv til å beholde noe du ikke har brukt eller sett på årevis!  Bonustips: Begynn med den kategorien du har minst følelser for, da er det lettere å være edru i kasteprosessen.

– Så tar du for deg kontoret ditt, enten du sitter på et kontor på en arbeidsplass eller har hjemmekontor. Vi eier altfor mange ting, og fyller opp kontorpulten og hjemmet vårt med ting som vi kanskje kan komme til å trenge en dag. Kast penner som ikke virker. Kalkulatorer og andre ting uten batteri hiver du, med mindre du skifter batterier med én gang. Rydd bort kaffekopper og annet på pulten før du går for dagen. Kast gamle aviser. Kvitt deg med ledninger, kabler og ladere du ikke bruker.

– Har du masse papirer og utskrifter liggende, bør du kaste det du ikke lenger trenger og sette resten i en perm eller digitalisere det ved å ta bilde av arket og få det inn i det digitale systemet ditt. Poenget er at det ikke skal ligge på pulten din. Kast fortløpende det du ikke trenger, ikke bare legg det fra deg og tenk at du skal ta det senere. Tomme permer og mapper må samles og settes for seg.

Faste plasser

Når du har fått oversikten, ryddet og kastet, er det faste plasser som gjelder videre. Når noe ikke er i bruk, skal det ligge på den faste plassen sin, påpeker Skarbø.

– Ha en fast «innboks» hvor du legger alt som ikke er ekspedert, som for eksempel visittkort, kvitteringer, fakturaer, brev, notater, gule lapper og lister. Gå gjennom bunken så ofte du kan, helst hver dag. Arkiver bare det du vet du må eller vil ta vare på. Ha en lav terskel for å kaste. Ikke la ting ligge i ukesvis og tenke at du skal ta et ordentlig tak en dag du får tid. Ta litt hele tiden, slik at du får mindre å håndtere.

– Gi så tingene på kontoret sin faste plass, og legg ting tilbake med én gang du er ferdig med dem. Ikke legg dem noe annet sted enn der du har bestemt at de hører hjemme. Dette gjelder også for det digitale livet ditt. Gi filer og prosjekter faste plasser på datamaskinen, og sørg for et system som gjør at du effektivt kan finne ut hvor ting er. Du sparer masse energi og mental kapasitet på å slippe å lete. Og du blir mer effektiv i jobben din og bruker tiden bedre.

Orden i e-postkaoset

En ting er å holde orden på fysiske og digitale løse tråder, men hva med e-posten? De fleste har en e-postinnboks som sjelden tømmes, og du kan til og med bli liggende våken om natta og lure på om du har glemt noe inni e-postjungelen.

– Jeg foretrekker å ha en tom e-postinnboks. Jeg tar e-postene etter hvert som de kommer, hvis jeg har mulighet til det. Eller så tar jeg alle samlet i en bolk på kvelden, svarer på det som skal svares på, og sletter det jeg ikke trenger. Hvis e-posten omhandler noe som skal skje på en bestemt dato, legger jeg det inn i kalenderen.

– For mange er det urealistisk å oppnå tom e-postinnboks hver dag. Hvis du har flere e-poster enn du klarer å håndtere før du tar kveld, bør du ha et system for å gjøre dem om til to do-lister og putte dem i kalenderen, slik at du slipper å ha en stappfull innboks du ikke vet hva du skal gjøre med. Et annet tips er å melde deg av nyhetsbrev du ikke leser og reklame du ikke vil ha. Ikke tenk at du skal gjøre det senere eller en annen dag – gjør det med én gang! Nyhetsbrev du vil lese, samler du sammen og leser i bolk én eller to ganger i uka.

Fullfør det du starter

Skarbø er ingen «halvveis-type» – starter hun et ryddeprosjekt, sørger hun for å fullføre. Hvis ikke, blir det ikke startet i det hele tatt.

– Jeg starter aldri på et prosjekt jeg ikke kan fullføre der og da. Jeg ønsker å gjøre meg ferdig med ting, ikke gjøre det halvveis. Ser jeg at det vil ta lengre tid å fullføre oppgaven enn den tiden jeg har til rådighet, venter jeg med den. Jeg holder på å spille inn en TV-serie nå der vi rydder hjemme hos folk. Og jeg ser at mange starter på ting som de ikke fullfører, eller gjør ting halvveis. Da ligger oppgaven der og stjeler energi fra deg, selv når du ikke holder på med den. Jeg vil gjøre meg ferdig med noe, for så å aldri bruke tid på det igjen.

– Når du først har ryddet og satt ting i system, så er det et poeng at du skal bruke minst mulig tid på rydding videre. Det er ikke noen vits i å ha det helt perfekt og gå rundt og rydde hele tiden – hensikten er jo å frigjøre tid ved at du har et system som fungerer og som du bare trenger å vedlikeholde.

– Et annet godt tips er å rydde opp i varsler og lyder rundt deg. Slå av varsler på e-post, Skype, Facebook og annet. For det første er det innmari distraherende med plinger og lyder. Og for det andre sluker det energi og ødelegger effektiviteten din. Husk også å «Turn off notifications» på ting du svarer på på Facebook, ellers får du varsler om disse også!

– Summa summarum er det en enorm befrielse å bare eie ting man faktisk bruker eller elsker. Og ha et ryddig kontor og hjem. Det har i alle fall gitt meg et enklere liv, avslutter Skarbø.

TEKST: INGER LISE KONTOCHRISTOS   FOTO: CHRISTIAN BAKSTAD