Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
arrow_upward
Maria Mork 1

Samlivsbrudd kan være brutalt for arbeidsplassen

I underkant av 10 000 nordmenn skiller seg årlig, og regner vi med samlivsbrudd blant ugifte, kan vi minst doble dette tallet. Forskning viser at de som er gjennom samlivsbrudd har mye høyere sykefravær enn andre. Potensielt kan dette bety mye tapt arbeidskraft og verdiskapning for bedriften. Hvordan motvirker du som leder dette?

Maria Mork forteller at samlivsbrudd kan få store konsekvenser, både for personen(e) det gjelder, men også for arbeidsplassen og lederne og medarbeiderne rundt vedkommende

Ny trend

Mork har lenge jobbet med private par, men ser i dag en ny trend der ledere velger å investere i de ansattes private relasjoner, like mye som relasjonene mellom kolleger.

– Begge deler påvirker nemlig kapasitet, effektivitet og resultater. Jeg bruker ulike verktøy, blant annet personanalyser, der par får hjelp til å anerkjenne og håndtere forskjellene i forholdet. Det er som regel dette som før eller siden skaper krøll for de aller fleste par. Man forstår hverandre ikke, klarer ikke å snakke sammen, og klarer ikke å møte hverandre på behov. Dette går ut over helheten, også hvordan man yter og er tilstede på jobb.

På samme måte som fokuset på å forstå seg selv i møte med kolleger, sjefen, kunder, pasienter og samarbeidspartnere, fremmer økt trivsel og kapasitet, får de ansatte verdifull hjelp til å skape økt trivsel og mer glede på hjemmebane.

Du bør oppmuntre medarbeiderne til å avklare med partneren når det er behov for overtid.

Alle vet hvordan det er å dra på jobb etter å ha hatt en krangel og dårlig stemning hjemme før man raser ut døra om morgenen.

Maria Mork 2.jpg

Foto: Maria Mork står bak Partolken og jobber med å hjelpe par til å forstå hverandre bedre. Hun bruker konkrete teknikker og praktisk handling til å oppnå dette, og ser positive resultater der par som gjerne var i ferd med å gå fra hverandre, finner tilbake til forholdet. 
 


Lese mer? Velg et abonnement som passer deg

Se flere pakketilbud her

Allerede abonnement? Logg inn:

Artikkelen er kun tilgjenglig når logget inn.


Har du glemt ditt passord?

Karrieredesign – meningsfull karriere i et foranderlig arbeidsliv

Har du noen gang opplevd at karrieren din tar veier du ikke hadde planlagt? Eller at du føler deg lå...

Er du en av dem som ofte tyr til e-post når du skal formidle en beskjed til dine medarbeidere?

Da kan du være ganske sikker på at det vil dukke opp en hel del misforståelser fra tid til annen. Ve...

Mer syk med hjemmekontor

Ny studie tyder på at medarbeidere som har hjemmekontor og jobber hjemmefra har en større psykisk be...

Jobb & Ledelse

Trenger bedriften din verktøy som Teams for å bli mer effektiv?

I dagens digitale virkelighet blir ledere og medarbeidere stilt ovenfor stadig nye utfordringer når ...
Bokintervjuet

Bli en handlekraftig leder – med 15 avgjørende steg

Kanskje målet ditt fremover er å bli en bedre leder? Boken Handlekraft av Kristian Hall gir deg 15 k...

Ensomhet på jobben er vanligere enn du tror

Hvordan kan man være ensom på en sosial arbeidsplass der man er omgitt av mennesker til enhver tid? ...
Les mer

Som leder er det å skape arbeidsglede en svært viktig oppgave

«Glede» kan oppleves som et diffust begrep for mange. Hva betyr det å oppleve glede på jobben, og ka...

Bli god på sosiale medier med riktig verktøy

Sosiale medier-arbeidet i en bedrift handler ikke bare om å slenge ut noen innlegg eller konkurranse...

 
Ledelse

Prestasjoner, team – og den nye normalen

Visste du at individuelle prestasjoner påvirker både dynamikken i gruppen, og dermed også den samled...
Jobb & Ledelse

Bruk Marie Kondos metoder for å rydde deg til bedre ledelse

Hvis du vil lykkes som leder, må du gi hjernen gode arbeidsbetingelser slik at det er mulig å være p...

Ledelse

Nettverksbygging i spesielle tider – tenk annerledes

Å bygge opp et godt nettverk for sin bedrift har i alle tider vært viktig for å kunne overleve. Men ...
Ledelse

Økt trivsel og motivasjon med autonomi

En ny ledelsesmodell basert på autonomi og integrert motivasjon er nødvendig både for å skape større...

Kommunikasjon

Baksnakking – en kilde til dårlig arbeidsmiljø

En dansk undersøkelse (se faktaboks) viser at 47 prosent av de ansatte hadde opplevd baksnakking. En...
Ledelse

Walk the talk – ikke kom med tomme ord

Er du en leder som gjør det du sier du skal gjøre og holder det du lover? Det hjelper lite å ha gode...