I 2003 hadde Lego det største tapet i selskapets historie. En av verdens mest kjente merkevarer var i ferd med å gå under. Men alt snudde, og Lego gikk fra å være nær-døden, til å bli verdens mest lønnsomme og raskest voksende leketøyselskap. Fra 2008 til 2010, økte Lego sin fortjeneste raskere enn teknologigiganten Apple, skriver Chef.se.

Dette klarte de ved å gå tilbake til kjerneverdiene og la dem bli sentrale i selskapets videre innovasjonsarbeid. Lego var tvunget til å gjøre en forandringsreise tilbake til trettitallets Billund, og til grunnlegger Ole Kirk Christiansens visjoner som hadde lagt fundamentet for Lego.

Endringsprosessen er beskrevet i detalj i David C. Robertson og Bill Breens fascinerende bok Brick by Brick – how Lego rewrote the rules of innovation and conquered the global toy industry.

Ole Kirk Christiansens visjon kan oppsummeres til seks prinsipper:

1. Verdier

Når et foretak startes, skapes et kjerneformål og verdier som er basert på grunnleggeren. Det former organisasjonens kultur og definerer, på godt og vondt, dens fremtid.

Lego har levd opp til sitt navn ”leg godt” og har forholdt seg konsekvent til målet, som kanskje er best uttrykt i deres nåværende slagord: ”å inspirere og utvikle morgendagens byggere”.

Lego var lenge trofast mot den opprinnelige tanken om å stimulere barnas fantasi og kreativitet, å få barn til å føle ”glede ved å bygge, og stolthet av å skape”.

Lego ønsker å være der for morgendagens byggere og samtidig skape noe av høy kvalitet.

2. Hardnakket eksperimentering

Det tok Lego mange år med eksperimentering før to klosser ble festet til hverandre og det perfekte klikket oppstod. Før bitenes tykkelse var nøyaktig og hjørnene perfekte.

28. Januar 1958 tok Lego patent på sin oppfinnelse.

Denne langsomme prosessen som beveger seg millimeter for millimeter, gjorde Lego til en vinner.

3. Ett system og ikke ett produkt

Legos første skritt mot suksess var da selskapet bestemte seg for å satse på plast og klosser.

Det andre steget var når man fant ut at man skulle produsere et helt system for leketøy, ikke bare frittstående leker. Ideen om klossene er at de kan være integrert med hverandre. For hvert nye lekesett som kjøpes utvides universet. Alle lekene kan bli supplert med nye.

4. Fokus

Å avslutte produksjonen av treleker var ingen enkel avgjørelse for Lego. Trelekene stod tross alt for 90 prosent av salget.

Men Godtfred, sønn av Ole Kirk Christiansen, mente at for mange alternativer ville stå i veien for lekeopplevelsen. Han ønsket å fokusere på få ting, og gjøre dem veldig bra. Derfor ga han sine utviklere muligheten til å lage nesten hva som helst, men i sammenheng med kjernevirksomheten. Han oppmuntret til kreativitet innenfor de trange rammene som de firkantete klossene innebar.

”Tenk innenfor klossen”, kan man kalle Legos mantra.

Steve Jobs har angivelig sagt. ”Innovasjon er å si nei til tusen ting”, og dette var noe Godtfred ofte brukte. Han avviste flere ideer enn han aksepterte. Å vite hva som kan utelukkes, kan føre til at bedre beslutninger blir tatt, mener David Robertson.

5. Gjør det autentisk

Det høres litt selvmotsigende ut, at en syntetisk verden skapt av plast kan være autentisk. Men for de som leker med Lego er den i høyeste grad virkelig. I en reklamekampanje fra 1960 lovet Lego at uansett hva kunden bygget, skulle det være ”ekte som ekte”, ”ekte som på ordentlig”.

Vi vil ha det autentiske, sier David Robertson. Gjennom lekene skapes relasjoner og det er dette Lego skaper som er autentisk og ekte.

6. Forretninger først og deretter barna

Lego forstod tidlig at for å snakke med barna, måtte foretaket ha et godt forhold til forhandlerne. Godtfred Kirk Christiansen kjørte selv rundt for å personlig treffe alle forhandlerne i Danmark. Det ga umiddelbare resultater, og har fortsatt å være en viktig forutsetning for Legos suksess.


Les også: Forstå hjernen din og ta bedre beslutninger